تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/02/11 - 08:20
کد خبر: 310433

اجرای استانی شدن انتخابات مبهم است

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس ابهامات و ایرادات طرح استانی شدن انتخابات را تشریح کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر استانی شدن انتخابات، گفت: طرح مذکور دارای ابهامات فراوانی بود و به همین دلیل 6 بار برای اصلاح و رفع ایرادات و ابهامات به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

وی در تشریح ابهامات و ایرادات طرح مذکور اظهار داشت:یکی از ایراداتی که مطرح بود این بود که تناسبی شدن انتخابات باید در حوزه‌هایی که دارای چند کرسی است اجرا شود و این شیوه در حوزه‌هایی که یک کرسی دارد اجرا نشود.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس ادامه داد: مخالفان طرح معتقد بودند که انتخابات در حوزه‌های تک کرسی به صورت حداکثری و یا استانی  یعنی مانند انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود.

سلیمی در تشریح این شیوه انتخابات در حوزه‌های چند کرسی، گفت:برای مثال در این شیوه اگر حوزه‌ انتخابیه‌ای دارای 30 کرسی باشد؛ اگر حزب یا جریانی سیاسی 40 درصد آرا را به دست بیاورد می‌تواند 14 کرسی را به خود اختصاص دهد و اگر لیست دیگر 25 درصد آرا را کسب کرد می‌تواند به همین تناسب در مجلس کرسی به دست بیاورد.

نماینده مردم سمیرم با اشاره به یکی از ایرادات این طرح، گفت: برای مثال کل استان اصفهان 15 نماینده دارد که از این تعداد 5 نماینده برای شهر اصفهان و 10 نفر دیگر برای شهرستان‌های این استان ‌هستند؛ برای مثال حوزه انتخابیه سمیرم یک نماینده دارد اگر کاندیدایی 15 درصد آرا را در سمیرم به دست بیاورد و در سطح استان نیز آرایی مورد نیاز را کسب کند می‌تواند به مجلس راه یابد اما اگر شخصی در سمیرم 50 درصد آرا را به دست آورد اما در سطح استان آرای مورد نیاز را کسب نکند نمی‌تواند وارد مجلس شود.

سلیمی تاکید کرد: این باعث نارضایتی مردم می‌شود چرا که مردم می‌گویند ما به فلان شخص رأی دادیم اما چرا کسی که 15 درصد آرا داشته به مجلس رفته و مردم می‌گویند که رأی آنها دیده نشده.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: تناقض دیگر در حالتی است که هیچ یک از کاندیداها نتوانند در حوزه‌های فرعی 15 درصد آرارا به دست بیاورند و انتخابات به دور دوم کشیده شود. در چنین شرایطی انتخابات به صورت اکثریتی و در حوزه‌های فرعی انجام می‌شود؛ حال باید دید با توجه به تناسبی شدن انتخابات چگونه قابل جمع است که این نیز یکی از تناقضات این طرح است.

سلیمی با تاکید بر اینکه اجرای استانی شدن انتخابات مبهم است، اضافه کرد: مجریان و ناظران انتخابات از نحوه اجرای استانی شدن انتخابات اطلاعات کافی ندارند و همین باعث سردرگمی می‌شود؛ علاوه بر این شیوه جدید باید برای مشارکت کنندگان نیز توضیح داده شود تا آنها نیز توجیح شوند در غیر این صورت استانی شدن انتخابات شاعبه‌هایی را در اذهان ایجاد می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top