تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/02/11 - 16:43
کد خبر: 310532

سیستمی که امواج مغز را به گفتار تبدیل می‌کند

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو با استفاده از الگوریتم آموزش‌پذیر و شبکه عصبی مصنوعی و کار گذاشتن الکترودهایی روی مغز، امواج مغز را به کلام شنیداری تبدیل کردند. این سامانه هوشمند تبدیل امواج مغز به گفتار می‌تواند در آینده برای کسانی که قدرت تکلم خود را از دست داده‌اند، مفید واقع شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ وقتی حرف می‌زنید، مغز شما سیگنال‌های خاصی را از قشر خود (کورتکس) به ماهیچه‌های فک، لب و حنجره‌تان می‌فرستد تا حرکات‌شان را برای تولید صداهای مناسب هماهنگ کند.

ادوارد چانگ از دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو (UCSF) می‌گوید: «مغز آنچه را که قصد گفتنش را دارید به حرکات (مناسب) در مجرای صوتی تبدیل می‌کند و این همان چیزی است که می‌کوشیم رمزگشایی‌اش کنیم.»

او و همکارانش فرآیندی دومرحله‌ای طراحی کردند تا با استفاده از مجموعه‌ الکترودهایی که روی بخش کنترل‌کننده حرکات در مغز کار گذاشته شده بود، و نیز با شبیه‌سازی کامپیوتری مجرای صوتی، صدای گفتاری را بازتولید کنند.

در این پروژه، روی قشر حرکتی مغز پنج نفر مبتلا به صرع الکترودهایی نصب شد. از این افراد خواسته شد تا 101 جمله متشکل از کلمات و عبارات را که حاوی همه صداهای موجود در زبان انگلیسی بود، با صدای بلند بخوانند. زمانی که آن‌ها مشغول خواندن جملات بودند، پژوهشگران سیگنال‌های ارسالی از قشر حرکتی مغز آن‌ها را ضبط می‌کردند.

هنگامی که انسان حرف می‌زند حدود 100 ماهیچه بدن او درگیر این کار می‌شود. برای کنترل تمام این حرکات، مجموعه‌ای از سلول‌های عصبی مغز هم‌زمان و در لحظه فعال می‌شوند. پژوهشگران برای این منظور الگوریتم هوشمند آموزش‌پذیری طراحی کردند که بتواند صدای کلمات ادا شده‌ را از مجموعه سیگنال‌های ارسالی به لب‌ها، آرواره و زبان بازتولید کند.

وسیله هوشمند آن‌ها تنها با 25 دقیقه گفتار صوتی، آموزش دید اما برای ارتقای سامانه رمزگشا داده‌های بیشتری لازم بود. آن‌ها سامانه رمزگشا را مطابق با زبان گفتاری هر یک از بیماران شرکت‌کننده در این آزمایش آموزش دادند تا بتواند سیگنال‌های مغز آن‌ها را به صدا تبدیل کند.

صداهایی که این سامانه هوشمند تولید می‌کند دقیق و بی‌نقص نیست، اشتباهات آن هم کم نیست، اما کلیت جمله را می‌توان فهمید. به‌گفته چانگ، شبکه مصنوعی عصبی در رمزشگایی آواهای سایشی (مثل صدای «ش» در واژه «شن») خوب بود اما در تولید آواهای انسدادی یا انفجاری (مثل صدای «د» در واژه «در») مشکل داشت.

این سامانه هوشمند می‌تواند به افرادی که قبلا قدرت تکلم داشتند و پس از جراحی یا در اثر بیماری‌هایی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) توان تکلم را از دست داده‌اند، سودمند واقع شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top