تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/02/18 - 09:49
کد خبر: 311316

استقلال هاتگرام از تلگرام ممکن نیست

تلگرام یا شرکت‌های اصلی این نوع نسخه‌ها را قبول ندارند و به عنوان نسخه رسمی خود نمی‌شناسند و این حق هر مجموعه‌ای است که اگر اپلیکیشنی را ثبت کرده باید نمایندگی‌اش لایسنس‌های آن را بدهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» «زهرا چیذری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

با حذف هاتگرام و طلاگرام از گوگل‌پلی حکایت پوسته‌ها و فیلترشکن‌های دیگری که همان خدمات را ارائه می‌دهند، همچنان باقی است و مسئولان حوزه فضای مجازی هم که یک روز می‌پذیرند طلاگرام و هاتگرام از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ارائه می‌شود و روز دیگر آن را انکار می‌کنند. در این میان از همه جالب‌تر واکنش وزیر ارتباطات بود که با حذف این دو اپلیکیشن از گوگل‌پلی با هشتگ «حق الناس» توئیت کرد: برای حق‌الناس در دی ۹۶ گفتیم «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته براساس جمع‌بندی مرکز ملی فضای مجازی عمل کردیم. اکنون ۱۲۷پو سته غیررسمی در کشور هست. با حذف دوتا از آن‌ها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تأمین بودجه آن‌ها خواهند گفت: یا روزه سکوت خواهند گرفت؟

بعد از این ماجرا بود که نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از اسنادی خبر داد که نشان می‌دهد، محل تأمین بودجه و حامی پوسته‌های فارسی تلگرام جز وزارت ارتباطات کسی نیست!

روز گذشته هم ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه پهنای هاتگرام و طلاگرام توسط وزارت ارتباطات تأمین‌شده و وزارت ارتباطات نیز این کار را براساس مجوز قوه‌قضائیه و مرکز ملی فضای مجازی انجام داده است، تأکید کرد: «هاتگرام به زودی از تلگرام مستقل می‌شود!»

بحث استقلال این پوسته تلگرام که پیش از این نیز مطرح بود با ابهامات زیادی مواجه است. کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات درباره چگونگی استقلال این پوسته‌ها به لحاظ فنی به «جوان» می‌گوید: «اپلیکیشن‌هایی همچون طلاگرام یا هاتگرام تنها برای ایجاد نوعی دسترسی به تلگرام طراحی شده بودند و اگر ادعا شود که این‌ها قرار است، مستقل شوند و ارتباطشان با تلگرام قطع شود به‌لحاظ فنی به نظر می‌رسد که این نرم‌افزارها نتوانند اطلاعات قبلی را به مخاطبانشان ارائه کنند.» بنا به تأکید وی این‌ها عمدتاً پوسته‌هایی هستند که می‌توانند فیلتر را دور بزنند و امکانات جذاب‌تر و متفاوتی را به کاربران ارائه دهند. حالا باید دید اینکه مدیران مسئول بحث جداشدن و استقلال این نرم‌افزارها را از تلگرام مطرح می‌کنند، آیا برای این منظور ساز و کار دیگری طراحی شده است.

نقره‌کار با اشاره به حذف طلاگرام و هاتگرام از گوگل‌پلی می‌افزاید: «تلگرام یا شرکت‌های اصلی این نوع نسخه‌ها را قبول ندارند و به عنوان نسخه رسمی خود نمی‌شناسند و این حق هر مجموعه‌ای است که اگر اپلیکیشنی را ثبت کرده باید نمایندگی‌اش لایسنس‌های آن را بدهد. در حالی تلگرام هیچ نمایندگی دیگری ندارد و حتی تلگرام ایکس هم از سوی خود این مجموعه ارائه شده است.

از نگاه این کارشناس در این حوزه نخستین بحث این است که با اعمال فیلترینگ آیا شرکت‌های داخلی برای دورزدن فیلتر نیاز به مجوز ندارند و چطور با فیلتر تلگرام هاتگرامی که می‌دانیم در داخل هم هست با همان امکانات و اطلاعات عمل می‌کند؟

بنا به تأکید وی، در حال حاضر برای اپلیکیشن‌های مختلف ده‌ها اپلیکیشنی که خدمات جانبی یا خدمات مرتبط با آن را ارائه می‌کنند در آپ‌استورها وجود دارد، اما هیچ‌کدام از آن‌ها اپلیکیشن اصلی نیستند بلکه به نوعی مانند دروازه‌ای عمل می‌کنند که موجب می‌شود ما امکانات بیشتری را درباره اپلیکیشنی دریافت کنیم یا از زاویه دیگری آن را اپلیکیشن ببینیم. بعد از فیلترشدن تلگرام این اتفاق برای هاتگرام هم افتاد و علاوه بر هاتگرام و طلاگرام ده‌ها برنامه دیگر نیز خدمات تلگرام را ارائه می‌دادند.

نقره‌کار درباره امکان استقلال هاتگرام از تلگرام تأکید می‌کند: «من به عنوان متخصص و فعال حوزه چنین امکانی را بعید می‌دانم.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top