تاریخ انتشار: شنبه 1398/02/21 - 02:48
کد خبر: 311537

معاون سابق وزیر امور خارجه در دانشگاه امام رضا چه گفت؟

معاون سابق وزیر امور خارجه گفت: قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریست ‌ها، با منشور حقوق بین ‌الملل مغایرت دارد و نقض آشکار حقوق بین الملل است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی دانشکاه امام رضا (ع)، حسین فرحی، معاون سابق وزیر امور خارجه روز گذشته در نشست علمی «بررسی تحریم سپاه از منظر حقوق بین الملل» که با حضور دانشجویان در پردیس اسرار دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: ترامپ در ۱۹ فروردین ماه ۹۸ رسماً اعلام کرد که سپاه پاسداران بر اساس ماده ۲۱۹ قانون مهاجرت و ملیت، ایالات متحده آمریکا در لیست FTO قرار می‌گیرد و این اقدام آمریکا با منشور حقوق بین الملل مغایرت دارد و نقض آشکار حقوق بین الملل است.

فرحی به اشتباهات برخی از افراد در مورد تحریم‌های ایران از سوی آمریکا اشاره و عنوان کرد: بین تحریم‌های سازمان ملل و تحریم آمریکا تفاوت است، اما متاسفانه در کشور ما برخی این دو را به یکدیگر ربط می‌دهند. در حالی‌که آمریکا با استناد به یک ماده از قانون داخلی خود یک کشور دیگر را تحریم کرده است.

معاون سابق وزیر امور خارجه  در ادامه سخنانش در مورد حساسیت مقامات آمریکایی نسبت به جمهوری اسلامی ایران، گفت: جان بولتن مشاور امنیت ملی ایالات متحده، مایک پومپئو وزیر امور خارجه و منوچین وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا که معروف به گروه (BBP) و مثلث شوم علیه ایران هستند و در این مدت مشاوران ارشد ترامپ، برای اعمال فشار‌ها و تحریم‌ها علیه ایران بودند.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در مورد قانون مهاجرت و ملیت ایالات متحده آمریکا بیان کرد: این قانون در سال ۱۹۵۲ در آمریکا توسط کنگره به تصویب رسید، اما در موضوع تحریم سپاه انقلاب اسلامی ایالات متحده قانون داخلی خود را در فضای بین المللی تسری داده است.

وی در مورد نحوه قرار گرفتن سازمان‌ها و افراد در لیست سازمان تروریست جهانی FTO گفت: برای آن که هر سازمانی وارد این لیست شود باید وزیر امور خارجه و وزیر خزان ه‌داری آمریکا آن را تایید و به کنگره ارائه کنند.

معاون سابق وزیر امور خارجه این اقدام ایالات متحده آمریکا نسبت به تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را حرکتی خطرناک و بی سابقه علیه جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: سپاه پاسداران یکی از ارکان رسمی حاکمیت ایران است و این اقدام آمریکا هم از نظر عُرف بین الملل و هم جنبه قضایی مورد قبول نیست.

وی در ادامه به اهداف ایالات متحده آمریکا در تروریست خواندن سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز مبنی بر این‌که اهداف شما از قرار دادن نام سپاه در لیست OFT چیست؟، عنوان می‌کند که ما به دنبال تغییر رفتار حکومت ایران هستیم و این کار را با با افزایش هر نوع فشار لازم انجام می‌دهیم.

این استاد حقوق بین الملل در پایان ضمن بیان اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران در برابر تروریست خواندن سپاه پاسداران گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا موافقت کردند و وزیر امور خارجه اعتراض رسمی خود را به سازمان ملل در برابر این اقدام آمریکا اعلام کرد. همچنین جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر این اقدام غیرقانونی آمریکا، سنتکامو تمامی نیرو‌های وابسته به آن را گروه تروریستی خواند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top