تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/02/24 - 15:17
کد خبر: 312035

احمد نادری

آقازادگی طبقاتی؛ شهر به مثابه «بودن»

آقازادگی طبقاتی؛ شهر به مثابه «بودن»

اعتراض ناشی از انباشت تدریجی نارضایتی است.در جامعه ای که آقازادگی طبقاتی باعث شده است تا شهر محیطی برای زندگی و «شدن» نباشد بلکه شهر بستری برای نمایش «بودن» های غیراکتسابی شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: احمد نادری*// اعتراض ناشی از انباشت تدریجی نارضایتی است.در جامعه ای که آقازادگی طبقاتی باعث شده است تا شهر محیطی برای زندگی و «شدن» نباشد بلکه شهر بستری برای نمایش «بودن» های غیراکتسابی شود.

وجود معضلات اقتصادی، یکی از ریشه ای ترین دلایل بروز اعتراضات اجتماعی است. همواره در بررسی های اجتماعی میان محرومیت اقتصادی و تنش های اجتماعی همبستگی مثبتی وجود دارد. متقابلا؛ افزایش تولید، کاهش تورم و کاهش بیکاری کمک شایانی در جهت مهارسازی پتانسیل اعتراضات اجتماعی است. متاسفانه در چند سال اخیر با تورم افسارگسیخته و تلاطمات اقتصادی، فاصله اقشار بسیار برخوردار و بسیار نیازمند در ایران زیادتر از قبل و به مرحله نگران کننده ای رسیده است. در حالیکه وجود مسائلی همچون؛ «ماشین های لوکس» که واردات شان گویی با بیشتر شدن تحریم ها، افزیش هم می یابد، تفاخرطلبی در قالب «زندگی لاکچری» اقشار بسیار ثروتمند که فضای مجازی را بستر توزیع خوبی یافته است (مانند صفحات اینستاگرامی بچه پولدارهای تهرانی و …)، پذیرش واقعیت فقر اقتصادی را برای طبقات پائین تر جامعه دشوار و دشوار تر می سازد. چه اینکه این موارد نشانه های آشکاری از زنگ خطر شکاف اقتصادی در اجتماع ایران است.

در همین راستا است که متخصصین رابطه «تحرک طبقاتی» و نارضایتی اجتماعی و شورش اجتماعی را معنی دار می دانند. تحرک طبقاتی به معنی جبران پذیر بودن فاصله های اقتصادی میان لایه های طبقاتی جامعه است. هرگاه تحرک طبقاتی جامعه بالا باشد و با تلاش و کسب و کار و کسب دانش بتوان از یک طبقه اقتصادی به طبقه بالاتر رفت، نشاط و امید به آینده در میان اقشار پایین وجود خواهد داشت. اما در جامعه کنونی، وجود تورم به مثابه یک «ظلم ساختاری» هرگونه تحرک اجتماعی را دشوار و امید به آینده را از بین می برد.

امروزه تورم یک ظلم ساختاری است. تورم منادی اشرافیت در شهرهای بزرگ است. اگر روند اشرافیت به همین منوال پیش رود، شهرهایی نظیر تهران از شهر «شدن» تبدیل به شهر «بودن» خواهد شد. به عبارت دیگر با گسترش اشرافیت های قارون گونه در شهر تهران، از وضعیت ممدوح بودن اکتساب و تلاش و کوشش (من معلم شدم، من دکتر شدم، من زحمت کشیدم تاجر موفقی شدم و …) به حالت ممدوح بودن انتساب ها (من پسر فلان سرمایه دار هستم، من بچه فلان محله گران قیمت هستم، من فلان ماشین و فلان قطعه زمین را به ارث بردم و …) می رسد. شهر باید مزیتی برای «شدن» و «پیشرفت معنوی و مادی» افراد را فراهم کند. نباید «بودن» های غیراکتسابی، معیار برتری و ترجیح اجتماعی شود. متاسفانه نشانه های چنین پدیده های خطرناک در اجتماع ایران در قالب مسئله «آقازادگی طبقاتی» نیز بروز کرده است.

* استادیار گروه انسان شناسی دانشگاه تهران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top