تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/02/26 - 11:10
کد خبر: 312245

آنچه در اولین جلسه تشکل های دانشجویی با رئیس قوه قضاییه گذشت؛

حرف‌های صریح دانشجویان، جواب‌های قانع کننده رئیسی

حرف‌های صریح دانشجویان، جواب‌های قانع کننده رئیسی

اولین جلسه حجت الاسلام رئیسی، به عنوان رئیس قوه قضاییه در ساختمان این قوه شب گذشته و با حضور تشکل های دانشجویی مختلف برگزار شد. روایتی از حضور دانشجویان، سوالات و انتقادات آنها را در ادامه می خوانید

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اولین جلسه رئیس جدید قوه قضاییه بود. اعلام کرده بودند از ساعت 5:30 از طرف درب جامی می توانیم برای دیدار به قوه قضاییه برویم اما ما چند دقیقه زودتر رسیدیم که خدایی نکرده سر ماجراهای عجیب و غریبی که گاها پیش می آید به مشکل برخورد کردیم حداقل زمان برای برطرف کردنش داشته باشیم.

درب ورودی را با کمی نگاه به این طرف و آن طرف پیدا کردیم، اسم های افراد در یک لیست مشخص نوشته شده بود و نام ما هم در لیست بود و خب این بار قرعه ناهماهنگی ها به نام من نیفتاده بود. هر چند یکی دیگر از دوستانمان در چنین دامی افتاد و مجبور شدیم تا ایجاد هماهنگی مجدد او را در کنار حراست دم در رها کنیم و به سمت سالن دیدار حرکت کنیم.

ساعت 5:35 دقیقه بود که بر روی صندلی های سالن جلسه نشسته بودیم. گاهی این سالن را در تلویزیون دیده بودم و حال اولین بار بر روی صندلی آن تکیه میزدم. بچه های جنبش عدالتخواه زودتر از همه رسیده بودند و بعد از آنها انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، می شود گفت همه به غیر از بسیج با اختلاف یکی، دو دقیقه ای با هم رسیدند. حالا وقت داشتم تا به سالن و اطرافم کمی دقت کنم، لنز دوربین ها فیلم برداری به سمتی که رئیس قوه قضاییه قرار بود چند دقیقه دیگر در انجا بنشیند هدف گرفته شده بود، فردی که اتفاقا قیافه اش به دانشجوها نمی خورد در ان طرف سالن و در روبروی من نشسته بود، این که او کیست تا نیسم ساعت قبل از پایان جلسه در ذهنم بود و واقعا خوب شد که خودوش را معرفی کرد وگرنه شاید هنوز هم با خودم از نسبت او با این جلسه می پرسیدم و باز به خودم پاسخ می دادم:«من چه می دانم.»

جمع خبرنگاران در آخر سالن نشسته بودند، خبرنگارهایی که عده ای دوربین به دست داشتند و عده ای خودکار و قلم و به قولی لژ نشین سالن بودند. فرق های اولیه را در تغییر سکان داری قوه قضاییه را از همین آغاز می شد دید و این تغییر همان حضور خبرنگارهای رسانه های مختلف بود. دیدار قبلی که در سال و رئیس قوه قبلی برگزار شد آنقدر در فضای بسته رسانه ای برگزار شد که عده ای از تشکل های دانشجویی پس از پخش صحبت های این دیدار اعلام کردند صحبت ها تقطیع شده بوده است. اما فکر نمی کنم این بار تقطیعی صورت بگیرد چرا که اگر یک رسانه حضور داشت می شد آن را مهار کرد اما حضور چند رسانه مانع از فیلترینگ اخبار خواهد بود و شاید قوه قصاییه در حال تمرین اعتماد به رسانه هاست.

حالا انجمن اسلامی دانشگاه تهران و انجمن اسلامی دانشگاه شریف هم آمده اند تا طیف های مختلف از جمله اصلاح طلب و اصولگرا و انقلابی و عدالتخواه در جلسه حضور داشته باشند. ساعت 18 است، با اشاره یکی از محافظین خبرنگاران با دوربین هایشان به جلو سالن می روند و این یعنی حجت الاسلام رئیسی تا چند دقیقه دیگر وارد سالن می شود، تا اولین جلسه خود را با تشکل های دانشجویی آغاز کند. بر خلاف  رویه های قبلی که معاونین صندلی های کنار رئیس قوه را می گرفتند، تنها آمدن رئیسی این فایده را داشت که دانشجویان بدون واسطه ای در کنار رئیس قوه بنشینند.

صدای قرآن در فضا می پیچد، سالن از گپ و گفت های دوستانه بین افراد خالی می شود و حال همه به قرآن گوش می دهند. پس از قرائت قرآن، محمدامین سلیمی، مسئول سابق بسیج دانشجویی که به عنوان مجری در جلسه حضور دارد میکروفن را به دست می گیرد و از حجت الاسلام رئیسی می خواهد تا در ابتدا خوش و بشی با دانشجویان داشته باشد.

دانشجوی سیاسی باید سه خصیصه داشته باشد
حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه خوش آمدی به همه تشکل های دانشجویی می گوید و بعد از آن که چند نکته در مورد ماه رمضان و فرصت های استفاده از این ماه گفت، به تعریف دانشجوی سیاسی می پردازد. رئیسی می گوید: دانشجوی سیاسی کسی نیست که عضو حزب یا گروه سیاسی باشد. بلکه دانشجوی سیاسی باید دارای سه خصیصه باشد: 1- جامعه خود را بشناسد. 2- نیازهای جامعه خود را بشناسدو 3- متناسب با نیازهای جامعه فعالیت کند.

رئیسی، روشنفکران واقعی را شهدا و جانبازان دانست که جامعه خود را شناختند، نیاز جامعه خود را فهمیدند و با آنچه در توان داشتند برای جامعه فعالیت کردند. او از نیاز به هم اندیشی و هم فکری با دانشجویان برای طی مسیر گام دوم انقلاب نیز گفت و میکروفن را  به مجری داد تا تشکل های دانشجویی صحبت های خودشان را شروع کنند.

نمایندگان بسیج دانشجویی هم با تمام شدن حرف های رئیسی وارد سالن شدند تا آخرین گروهی باشند که وارد جلسه می شوند. نحوه ی فرصت دهی به تشکل های دانشجویی توسط مجری گفته شد، هر تشکل دانشجویی 10 دقیقه زمان دارد تا حرف های خود را به رئیس قوه بزند.

اولین گروه جامعه اسلامی دانشجویان است و اولین فرد محمد امین مهدی پور، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان بود. او از طولانی بودن زمان دادرسی و هزینه دار بودن روند های دادرسی انتقاد کرد و این موضوع را باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی اعلام کرد و گفت این طولانی بودن زمان دادرسی باعث شده است که افراد از اعاده دادرسی صرف نظر کنند.

او در ادامه از عنوان سازی و بزرگ سازی ها در قوه قضاییه انتقاد کرد و گفت: برخی اوقات ما از القابی مانند سلطان سکه، سلطان گوشت و سلطان های متفاوتی صحبت می کنیم که باعث به وجود آمدن احساس اشتباه، نا امیدی و البته طنز شدن ماجرا می شود. مهدی پور پیشنهاد سفرهای استانی را نیز برای نظارت مستقیم به روند کاری استان ها و ارتباط با مردم مطرح کرد و از طرفی معتقد بود که قانون برای حمایت از تشکل های انقلابی وجود ندارد و باید برای آن فکری کرد.

نفر دوم از جامعه اسلامی دانشجویان، سید علی صالح پور، از دانشگاه شهید رجایی بود. او هم از طولانی بودن زمان دادرسی و ایجاد صف در دادگاه ها برای بررسی پرونده ها انتقاد کرد و گفت وجود 15 میلیون پرونده در دادگاه نشان دهنده آن است که 15% از مردم درگیردادگاه هستندکه این شایسته جامعه اسلامی نیست و باید با فرهنگ سازی این مشکلات را حل کرد. او از نقش سازمان بازرسی کل کشور و نقش مردم برای نظارت با مبارزه با فساد نیز گفت.

مریم زارع، دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان هم  به موضوعاتی مانند حمایت زن در خانواده، نقش قضات در دادگاه ها و آسیب های فضای مجازی صحبت کرد.

مجری این بار فرصت را به اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل داد، حمزه دستیار، در صحبت هایی کوتاه گفت که قوه قضاییه باید از مصلحت گرایی به سمت قانون گرایی حرکت کند. پس از او نیز محمدرضا محمدی، که خود دانشجوی حقوق است با اشاره به نیاز به تحول در چهار بخش گفت: بخش اول نظارت و بازرسی است که احقاق حقوق عامه و بازرسی ها را شامل می شود. در حوزه های مختلف مانند فضای مجازی، خصوصی سازی و... دادستان باید نماد عدالتخواهی مصداقی باشد.

محمدی در بخش دیگری گفت: امروز سازمان بازرسی حال و روز خوبی ندارد. او در ادامه به نقش قضات و اهمیت دادن به آنان اشاره کرد و در نهایت در مورد فساد اقتصادی گفت: از اعدام سلطان سکه گفته شد اما چطور است که برادر رئیس جمهور با داشتن تخلفاتی مشابه، به زیر 10 سال زندان محکوم شده است. البته باید جرائم به صورت شفاف و علنی گفته شود. اکنون اصل به جای آنکه در برگزاری دادگاه های علنی باشد، در برگزاری دادگاه های غیر علنی است.

علیرضا فیروزی، دبیر سیاسی این اتحادیه نیز گفت: به دلیل چسبندگی دستگاه قضا به نظام، عملکرد حجت الاسلام رئیسی تنها معطوف به قوه قضاییه باقی نمی ماند و به تمام نظام مربوط می شود. او اشاره ای هم به تبعات اجتماعی تصمیم گیری های قضات کرد و در ادامه گفت: آقای رئیسی گاهی باید سیاست ورزی کنید، گاهی باید به عنوان مدعی العموم و نماد عدالت خواهی و فساد ستیزی قد علم کنید و علیه برخی از وزرا، نمایندگان و اشخاص مختلف که فساد کرده اند، عمل کنید.

مجری فرصت بعدی را به تشکل های اصلاح طلب داد. سید یوسف سلطانیان، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف به عنوان نماینده گفت: مبارزه با فساد نه تنها در جامعه بلکه در درون قوه قضاییه باید عملی شود، چرا که برخی از قضات امروز دچار فساد هستند و برخی دیگر هم بر اساس طیف سیاسی خود رای می دهند برای مثال برخی از دانشجویان به 7 سال زندان محکوم می شوند اما سعید مرتضوی تنها به 2 سال زندان محکوم شده است.

او در انتقاد صریح دیگری گفت: اگر قوه قضاییه نیمی از توان خود را که برای مقابله با نشریات، حقوق زنان، فعالان محیط زیستی و اجتماعی می گذارد برای دکل نفتی می گذاشت، وضعیت به اینجا نمی کشید.

سلطانیان در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به این که با عدم شفافیت و عدم پاسخگویی قوه قضاییه روبرو هستیم گفت در بسیاری از پرونده ها اعلام می شود که شما از پرونده اطلاع ندارید.
مهرداد پولادی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران هم با تاکید بر بازداشت هایی که به اشتباه صورت می گیرد، پیشنهاد داد تا راه جبرانی از طریق دلجویی از این افراد انجام شود

نفر سوم این گروه هم محمد حدادی، دانشجوی پزشکی بود، او با اشاره ای به ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خواستار فعال شدن آن شد و از طرفی پیرامون مبارزه با مفاسد اقتصادی به دو مورد عدم شفافیت و دیر هنگام بودن آن مانند دیر برخورد کردن با مسئولین دولت های نهم و دهم اشاره کرد. او در بخش دیگری از صحبت هایش هم گریزی به طب اسلامی زد و عنوان کرد عده ای با این نام مردم را گمراه کرده اند.

پس از این انتقادات نوبت به بسیج دانشجویی رسید. رضا حسین خانی، مسئول بسیج دانشگاه علوم قضایی از نیاز به تغییردر کادر نیروی انسانی قوه قضاییه گفت و بر نقش مثبت سازمان بازرسی در سیل اخیر اشاره کرد.

محمدرضا آقایی، مسئول بسیج دانشگاه آزاد کرمانشاه با اشاره به روند اشتباه خصوصی سازی گفت:خصوصی سازی باعث تحمیل هزینه به تولید کنندگان، نظام و مردم شده است. ارکان قوه قضاییه چه زمانی می خواهند مبارزه با فساد در این سازمان را پیگیری کنند. اعتماد اجتماعی مردم در این زمینه کاهش پیدا کرده است. او در بخش دیگری از اسناد قولی در برابر اسناد رسمی انتقاد کرد و آن را موجب فساد دانست.

هر چند اینجا وقت بسیج دانشجویی تمام شده بود اما مجری با توجه به درخواست های اعضای بسیج دو دقیقه وقت اضافه به این گروه داد تا محمدصادق جعفری، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان نفر بعدی باشد که پیرامون سامانه شفافیت دارایی مسئولین و این مورد که چرا تا کنون قوه قضاییه در موضوع  طرح تحول سلامت وارد نشده است، از رئیسی سوال کند.

حال نوبت به دفتر تحکیم وحدت رسید، علی دهقان، دبیر دفتر تحکیم و اولین نماینده این تشکل دانشجویی با مخاطب قرار دادن رئیسی گفت: با سرمایه اجتماعی خوبی وارد قوه قضاییه شدید و انتظاری که از شما داریم این است که این سرمایه اجتماعی ابتدا وارد قوه و سپس وارد نظام شود.

دهقان مثالی هم از رضایت مشتریان زد تا از آن به این نتیجه برسد که قاضی که جان  و مال افراد را در اختیار دارد قابل نقد باشد و آرا به صورت شفاف مورد بررسی قرار بگیرند.

سارا عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت هم از رئیس قوه دعوت کرد تا به دانشگاه بیاید . او از نقش آزادی در کنار امنیت گفت و خواستار ایجاد لایحه مناسب برای بیان اعتراضات شد.

سیده نرگس حسینی، مسئول خواهران دفتر تحکیم وحدت هم در ادامه به مسائل زنان پبرداخت. او ابتدا از نبودن زنان در پست هایی مانند بازپرسی انتقاد کرد، موضوع مورد بحث دیگر او مسئولین مرد زندان زنان بود که می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. او در نکته ای دیگر هم به ازدواج های اجباری پرداخت.

گروه پایانی جنبش عدالتخواه دانشجویی بود. صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی  با ذکر مثالی اعلام کرد که باید مشخص شود در دوره قبلی چه اتفاقاتی افتاده است و باید با قضات متخلف برخورد کرد. او اشاره کرد کسی که به لباس قضاوت خیانت کرده است باید برای همیشه از ورود به چنین حوزه هایی منع شود. او خواهان بررسی نقش رئیس سابق قوه قضاییه در پرونده کلاک شد.

صبوری در بخشی دیگر گفت: قوه قضاییه باید امانت دار مردم باشد. اینکه  قوه قضاییه 66 حساب بنام رئیس سابق داشته باشد و سود آن را خرج ساخت و ساز کند به اعتماد عمومی آسیب می زند.

با تمام شدن صحبت های تشکل های دانشجویی، مجری فرصتی دو دقیقه ای برای گنجبر، که از طرف دانشجویان بورسیه آمده بود در نظر گرفت. گنجبر با توضیح این که بارها مقام معظم رهبری خواستار پیگیری حقوق دانشجویان بورسیه شده است گفت: تا کنون تنها چند نفر از دانشجویان به نتیجه رسیده اند، برای مثال 72 حکم از این دانشجویان تنها در اجرای احکام باقی مانده است. او که خواستار پیگیری محکم تر قوه قضاییه در مورد این پرونده ها به کمک بازوی اجرای احکام دادگاه ها بود، ضمن آن از شکایت از افراد و رسانه ای هایی گفت که این بحث ها را پیش کشیدند و باعث آسیب های این موضوع شدند.

حجت الاسلام رئیسی در مورد پیگیری تخلفات وعده جدیدی هم داد، او گفت هر مسئولی که مجموعه عملکردش موجب خسارت شود نه تنها در زمان مدیریتی خود باید پاسخگو باشد بلکه هر زمانی که مشخص شود این مشکل از زمان مدیریت او است، باید پاسخگوی اعمال گذشته خودش هم باشد. رئیسی همچنان در مورد مسائل و پیشنهادات دانشجویان در حال صحبت کردن است که یکی از افراد به رئیسی نزدیک می شود و برگه ای را بر روی میز می گذارد، احتمالا زمان اذان است.

رئیسی جلسه را تمام می کند و سلیمی از دانشجویان دعوت می کند تا برای گرفتن عکس دسته جمعی به بالای سالن بروند. همین موضوع باعث شد تا اطراف رئیسی شلوغ تر هم بشود و در همین بین برخی از تشکل ها پیشنهادات و انتقادات خود را به صورت نامه به رئیسی می دادند. بالاخره بچه ها حاضر می شوند تا برای نماز چند دقیقه ای هم که شده حرف هایشان را نیمه تمام بگذارند. بعد از نماز همچنان بعضی از بچه ها در حال صحبت کردن با رئیسی هستند، آنقدر این ماجرا طول می کشد که رئیسی و دوستانی که در حال صحبت با او هستند آخرین افرادی هستند که به بر سر سفره می نشینند.  هر چند رئیسی زودتر از همه بر می خیزد و حالا این تشکلی ها هستند که گروه، گروه از سالن خارج می شوند و منتظر می شوند تا شاید رئیس قوه به دانشگاه بیاید و یا سال دیگر در چنین جلسه ای پیگیر مسائل مطرح شده باشند
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top