تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/02/26 - 14:46
کد خبر: 312263

به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چمران برگزار شد:

برگزاری سمینار «بررسی روابط دوجانبه ایران و عراق»

کمیته بین الملل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران سمینار «بررسی روابط دوجانبه ایران و عراق» را با حضور ابوموسی فرمانده محور ثارالله حشدالشعبی عراق و اساتید دانشگاه پیرامون نقاط قوت روابط ایران و عراق برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کمیته بین الملل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران سمینار «بررسی روابط دوجانبه ایران و عراق» را با حضور ابوموسی فرمانده محور ثارالله حشدالشعبی عراق برگزار کرد.

دانشگاه شهید چمران بستری برای ارتباط بیشتر ایران و عراق
علی اسدی دبیر نشست روابط دوجانبه ایران و عراق در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون برگزاری این نشست گفت: ایران و عراق کشوری دوست و همسایه هستند که از لحاظ استراتژیک ، محیط زیست و اقتصاد باهم ارتباط هایی دارند که امروز بنا داریم روابط این دو کشور را از لحاظ های استراتژیک ، محیط زیست ، اقتصاد ونیروهای نظامی بررسی کنیم.

او ادامه داد: دانشگاه شهید چمران بستری برای رشد و بالندگی دانشجویان خارجی خصوصا برادران و خواهران عراقی ایجاد کرده که می بایست این را فرصتی برای هم اندیشی فکری و علمی با نخبگان و معرفی فرهنگ وسطح علمی بالای ایرانیان بدانیم.

اسدی گفت: اخیرا شاهد زیاده گویی های برخی از گروه ها در برقراری ارتباط های ما با کشور های منطقه در حوزه ی همکاری بین الملل بودیم که لازم است بگوییم که ما قائل به صلح، ثبات، امنیت و یکپارچگی هستیم و دست برادری را نه تنها به سوی عراق بلکه به سوی تمام کشور های دوست خود دراز خواهیم کرد و به دشمنان اجازه ی تفرقه افکنی نخواهیم داد چراکه تئوری اسلام بر پایه صلح پایدار است.

او در ادامه افزود: امید است که بتوانیم بذر محبت و اخوت را در دل همه ی هم سنگرهایمان بنشانیم و چهره ی نفاق و دو دستگی را تا آنجایی که بتوانیم کم رنگ و کم رنگ تر کنیم.

آخرین وضعیت از سیل در خوزستان از زبان فرمانده حشدالشعبی
ابوموسی فرمانده نیروهای حشدالشعبی در ایران در این نشست با بیان اینکه در آغاز بارش ها که هم زمان در عراق به وقوع پیوست به همراه مهندس ابومهدی اتاق های عملیات و کنترل برای مهار آب را تشکیل دادیم، گفت: سرانجام به این نتیجه رسیدیم که با توجه به سرعت بالا آب و سرازیر شدن آن به سمت بصره نمی توان طغیان رودخانه را فروکش کرد پس ما نیز بعد از هماهنگی با برخی مقامات و سازمان های ایرانی به سمت جمهوری اسلامی آمدیم که آنان نیز به ما اجازه فعالیت دادند.

وی افزود: حجم فاجعه بسیار بزرگ بود به طوری که روزانه ٢ ساعت استراحت می کردیم، ما برای جلوگیری از ورود آب به روستاهای عراقی؛ تالاب شادگان را به سمت خلیج فارس منحرف کردیم که برای این امر صد دستگاه بولدوزر از سوی حشدالشعبی ارسال و ٣۰ دستگاه آمبولانس نیز از طرف بهداری فرستاده شد.

ابوموسی بیان کرد: تنها از ۴ یا ۵ روز پیش حجم کاری ما کمتر شده و مشکل اصلی نیز تخلیه آب از خانه ها است که برای این کار درخواست دستگاه پمپاژ از تهران و عراق شده است ضمن آنکه کار ما همچنان ادامه دارد باید با قدرت و با امکانات به کار خود ادامه دهیم.

حشدالشعبی یا بسیج مردمی که پس از حمله داعش و فتوای جهاد آیت الله سیستانی، یکی از مراجع عراقی و با هدف کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق تشکیل شد اما ابتکار به وجود آمدن آن با ایران بود. حشد الشعبی در واقع مجموعه‌ای است متشکل از چندین گروه‌های شبه نظامی شیعی که البته اهل سنت نیز در آن وجود دارد. شمار این گروه‌ها تا ۴۰ سازمان تخمین زده میشود، از جمله سازمان بدر، عصائب أهل الحق، سرایا طلیعه الخراسانی، و کتائب حزب الله.

سید مرتضی افقه، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه چمران نیز در نشست «بررسی روابط ایران و عراق» گفت: به طور کلی تجارت یکی از عوامل تاثیر گذار در اقتصاد کشور ها است، حتی علارغم موقعیت کنونی ایران که تحت فشار تحریم های شدید قرار دارد اما روابط تجاری ما همچنان با عراق برقرار است و از امتیازات بالایی در این کشور برخوردار هستیم. متاسفانه کشور ما تا به حال ٢ موقعیت مهم را برای توسعه صادرات از دست داده است، تجربه اول مربوط به فروپاشی شوروی و واگذاری فرصت به رقیبان در آسیا میانه است و دوم پس از حمله آمریکا به رژیم بعث و نابودی آن بود.

وی افزود: در آن زمان، موقعیت بسیار مناسبی فراهم شده بود و درخواست مراوده از سوی عراق بالا و در نوع خود بی نظیر بود. بسیار سعی شد تا موانع و برکراسی پیچیده را رفع کنیم اما خوزستان در زمینه صادرات به عراق بسیار عقب ماند در حالی که کرمانشاه پیشرفت خوبی داشته است. ضمن آنکه استان ما به بصره نزدیک تر است.

او ادامه داد: بصره دومین شهر بزرگ عراق با جمعیتی بیش از ٢ میلیون نفر است که مردم آن به لحاظ فرهنگی و مذهبی شباهت زیادی به اهالی خوزستان دارند. این شهر در امتداد اروند رود است که در ۵۵ کیلومتری خلیج فارس و در ۵۴۵ کیلومتری بغداد، پایتخت قرار دارد.

افقه با تاکید بر اینکه عراقی ها همچنان مشتاق گسترش روابط تجاری خود با ایران هستند، بیان کرد: در شرایط فعلی تحریم ها می توان از امتیاز فرهنگی، مذهبی و همسایه بودن بیشترین استفاده را کرد تا از طریق مبادلات بازرگانی با کشور عراق تاثیر تحریم ها را کاهش داده و حتی زمسنه دور زدن آن ها را فراهم آوریم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top