تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/02/29 - 10:57
کد خبر: 312537

عدم برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها به یک دلیل:

لج‌باز!

لج‌باز!

هر چند حسن رحیم پور ازغدی مدتی قبل گفته بود حسن روحانی برای برگزاری جلسات شورا شرطی مبنی بر عدم حضور دو نفر از اعضای شورا را بیان کرده است، این صحبت ها از طرف عزت الله ضرغامی نیز روز گذشته تکرار شد. حسن روحانی و عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مدت این سخنان را تکذیب نکرده اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته ویدیویی از عزت الله ضرغامی، عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد که در آن با انتقاد از نحوه تعامل رئیس جمهور با شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مدتی بی صاحب است.

برای اولین بار نیست که یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به وضعیت عملکرد دولت حسن روحانی با شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد می کند. دوران ریاست جمهوری روحانی را می توان یکی از تاثیرگذار ترین دوره ها بر این شورا دانست چرا که با حضور او در این شورا حاشیه های فراوانی را به همراه داشته است و شورایی که بیش از 4 ماه است به دلیل کنش های رئیس جمهور به تعطیلی کشیده شده است. هر چنتد فرودین ماه امسال قرار بود این تعطیلی پایان یابد اما نحوه دعوت از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاداتی را به وجود آورد و این جلسه نیز به کنسل شد.

بیشتر بخوانید: پنج سال است درجا می‌زنیم +فیلم

هر چند حسن رحیم پور ازغدی مدتی قبل گفته بود حسن روحانی برای برگزاری جلسات شورا شرطی مبنی بر عدم حضور دو نفر از اعضای شورا را بیان کرده است، این صحبت ها از طرف عزت الله ضرغامی نیز روز گذشته تکرار شد. حسن روحانی و عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مدت این سخنان را تکذیب نکرده اند.

لج بازی؟!
عزت الله ضرغامی در این ویدیو می گوید: «فعلاً به دلیل لج و لجبازی این جلسات تشکیل نمی‌شود، مشخص نیست صاحب این شورا چه کسی است؟ البته اخیراً رهبر معظم انقلاب تذکر جدی فرمودند که طبق آئین‌نامه اگر رئیس‌جمهور نخواهد جلسه را تشکیل دهد نایب رئیس باید جلسه را برگزار کند.» آنچه این جملات ضرغامی را تلخ می کند صحبت از لجاجت در یکی از نهادهای بالادستی کشور است که برای وضعیت فرهنگی کشور از پاهمیت ویژه ای برخوردار است.

گفته می شود آنچه لجبازی رئیس جمهور را تحریک کرده است انتقاداتی است که حسن رحیم پور ازغدی و عزت الله ضرغامی در جلسات این شورا بوده است. این که جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی که مسئولیت تصمیم گیری و سیاستگذاری در باب فرهنگ را دارد به قهر و لجبازی یک نفر وابسته باشد، آسیب هایی را به تمام بخش ها خواهد رساند.

بیشتر بخوانید: پشت پرده نقل قولی از رهبری برای حذف رحیم‌پور ازغدی از شورای عالی انقلاب فرهنگی

نایب رئیسی که از رئیس  کمتر حضور دارد
طبق قوانین این شورا در صورت عدم حضور رئیس شورا، ریاست جلسه به عهده نایب رئیس اول و در صورت حضور نیافتن نایب رئیس اول این مسئولیت بر عهده نایب رئیس دوم خواهد بودم. رئیس شورا که رئیس جمهور است، نایب رئیس اول آن رئیس قوه مقننه، علی لاریجانی و نایب رئیس دوم آن رئیس قوه قضاییه، حجت الاسلام رئیسی است.

راه حل فعلی برای خروج از عدم برگزاری جلسات ان است که جلسات با حضور نایب رئیس برگزار شود، اما نایب رئیس اول نیز بارها نشان داده است که بی توجه تر از رئیس شورا است. حسن رحیم پور ازغدی مدتی قبل نیز در مورد عدم حضور لاریجانی در جلسات شورا گفته بود: « اولاً این را بدانید که دو نفر از سران سه قوّه، کلاً در جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شرکت نمی‌کنند؛ راحت! آقایان برادران دو قوّه، کلاً در جلسات شورا شرکت نمی‌کنند و این خلاف قانون است.»

البته علی لاریجانی پس از مدت ها غیبت تنها برای حضور در رای گیری برای دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل حساسیت در رای گیری در این جلسه حضور داشت.

بیشتر بخوانید:جای خالی او

باید منتظر نایب رئیس دوم بود؟
نایب رئیس دوم، ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضاییه است که با توجه به روحیات وی می توان این انتظار را داشت که وی خلاف رئیس قضای پیشین در جلسات شرکت خواهد کرد. این موضوع می تواند بن بست عدم حضور رئیس در جلسات شورا را بر طرف کند اما از بابتی دیگر باید تا کنون رئیس جمهور اجازه برگزاری جلسات این شورا را حتی به علی لاریجانی نداده است و طبعا نایب رئیس دوم نیز امکان برگزاری جلسات را در غیبت رئیس جمهور ندارد. به طوری که ضرغامی می گوید:« آقای روحانی یک اخلاقی دارد و تا به حال نشده که یک بار جلسه را بر عهده نائب رئیس (چه اول چه دوم) بگذارد.»

جلسات چه خواهد شد؟
حال با این گزینه ها و با تاکید رهبری مبنی بر برگزاری جلسات با حضور نایب رئیسان در صورت عدم حضور رئیس شورا که البته بندی قانونی در این شورا است شاید شاهد تحولاتی در این زمینه باشیم. این موضوع که حسن روحانی خود به دلیل فشارهای موجود قصد دارد جلسات را برگزار کند را می توان در جلسه ناکام فروردین ماه دید. جلسه ای که با دعوت نکردن از ازغدی و ضرغامی انتقادات اعضای شورا را به همراه داشت و در نهایت موجب شد تا این جلسه برگزار نگردد.

از طرفی رئیس جمهور نمی تواند با قهر خود احکام صادره از طرف رهبر انقلاب را که برای اعضای حقیقی صادر شده است را نادیده بگیرد و از طرفی هم نمی تواند این جلسات را تا پایان دوره ریاست جمهوری خود به تعویق بیاندازد. همین موضوع برای رئیس جمهور به گرهی تبدیل شده است که عقب نشینی از هر کدام از انها می تواند هزینه سیاسی را برای وی ایجاد نماید. این موضوع یا با واگذاری برگزاری جلسات به نایب رئیس اول و دوم و با حضور ازغدی و ضرغامی هزینه ای را برای رئیس جمهور ایجاد می کند و یا رئیس جمهور باید بپذیرد که این دستگاه جز زیرمجموعه های وی نیست و نمی تواند در احکام افراد آن خللی ایجاد کند و بایستی این جلسات را با حضور همان دو نفر برگزار کند و در نتیجه باز هم مجبور به هزینه دادن خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top