تاریخ انتشار: 15 آبان 1388 - 00:00:00
کد خبر: 3126

ریگی در مهرماه دستگیر اما با دخالت سرویس اطلاعاتی پاکستان آزاد شد

جانشین فرمانده کل سپاه از دستگیری سرکرده گروهک تروریستی ریگی در مهرماه در شهر کویته پاکستان خبر داد و گفت: این شرور تنها بعد از یک ساعت با مداخله عوامل اطلاعاتی و سرویس‌های اطلاعاتی کشور همسایه ما آزاد می‌شود.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در گفتگویی با موضوع برقراری امنیت در جنوب شرق کشور، اظهار داشت:‌ معمولاً به دلیل تنوع و پیچیدگی تهدیدات و تغییراتی که این تهدیدات نسبت به زمان به خود می‌گیرند، اقتضائات جدیدی برای ورود به یک منطقه و یک ماموریت جدید به وجود می‌آید.

سلامی خاطرنشان کرد: جنوب شرق کشور از جمله مناطقی است که به لحاظ ژئوپلتیک، ظرفیت‌های زیادی را برای اینکه سیاست‌های دولت‌های فرامنطقه‌ای و برخی سیاست‌های کشورهای درون منطقه با هم تلاقی کنند و بتواند کارکردهای امنیتی نگران‌کننده‌ای را داشته باشند، دارد.

* مولفه‌های اصلی برقراری امنیت در جنوب شرق در اختیار سپاه است
وی منطقه جنوب شرق را منطقه ترانزیت جهانی مواد مخدر دانست و گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از انتشار این پدیده شوم هزینه‌های انسانی و مادی فراوانی پرداخت کرده است.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه در این منطقه معمولا برش‌های قومی و مذهبی زیادی وجود دارد،‌ تصریح کرد: جنوب شرق کشور منطقه‌ای در مجاورت پاکستان و افغانستان است و منطقه‌ای است که دنباله‌های قدرت‌های سیاسی مثل آمریکا و پدیده‌هایی که در اثر سیاست‌های منطقه‌ای آمریکایی مثل طالبان و القاعده در مناطق مجاور این سرزمین زندگی می‌کنند، در آن وجود دارد.

سلامی افزود: همچنین این منطقه جزء مناطق دوردستی است که به دلیل عقب‌ماندگی‌های اقتصادی که از زمان دور داشته، زمینه‌های مناسبی را برای رشد برخی ناامنی‌ها فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برخورد با این پدیده‌های جدید یک استراتژی امنیتی همه جانبه را طلب می‌کند که مولفه‌های آن در اختیار سپاه پاسداران است.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: برای تقویت و ارتقاء‌ امنیت در این منطقه که دومین استان بزرگ کشورمان محسوب می‌شود و همچنین دارای اهمیت استراتژیک فراوانی می‌باشد، نیازمند مولفه‌هایی مانند از انسداد مرزها از طریق واحدهای مهندسی فوق‌العاده نیرومند، مردمی کردن امنیت و مشارکت دادن مردم با یک سازماندهی دقیق که بتواند در قلب و دل مردم نفوذ کرده و قدرت بسیج مردمی را داشته باشد، نیز تجربه مهار کشمکش‌ها و چالش‌های امنیتی، انگیزه قدرتمند و نیز دکترین امنیتی مردم‌پایه و توسعه‌پایه هستیم.

* سپاه توسعه و محرومیت‌زدایی را محور اصلی ایجاد امنیت می‌داند
سلامی با بیان اینکه سپاه در دیدگاه امنیتی خود توسعه و محرومیت‌زدایی را محور اصلی ایجاد امنیت می‌داند، گفت: سپاه معتقد است بین امنیت و توسعه باید رابطه بسیار دقیق برقرار شود و این عناصر به طور کامل در اختیار سپاه پاسداران می‌باشد.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی به عهده گرفتن این ماموریت برای سپاه در شرایط جدید، نیاز به یک استراتژی همه جانبه امنیتی با این مولفه‌ها دارد و این مبنای حرکت سپاه در فضای جدید امنیتی است که در این منطقه وجود دارد.

* سردار شوشتری در یک اعتماد کامل شروع به مسلح کردن مردم منطقه کرده بود
سلامی در خصوص نوع تعامل سپاه با اقوام و قبائل منطقه نیز اظهار داشت: از چند ماه قبل که این مسئولیت به سپاه پاسداران واگذار شد، توسعه راهبرد استراتژی مشارکت مردم در امنیت و همزمان ایجاد توسعه به عنوان زمینه‌ای برای تامین امنیت، مورد توجه بود و وقتی سردار شوشتری از فرماندهان باسابقه، ‌مدیر و متفکر سپاه و دارای خصوصیت‌های مردمی بارز و شخصیتی عاطفی و ایمانی قوی به این منطقه وارد شد، ارتباطی عمیق با مردم برقرار کرد و طوایف و قبائل بلوچ را در منظر یک تعامل مثبت،‌ سازنده و عاطفی قرار داد.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: ایشان از همان ابتدای کار خود، شروع به برقراری ارتباطات مردمی و برگزاری همایش‌هایی کرد تا از نزدیک با آنها دیدار کند و این ارتباط آنقدر عمیق بود که ایشان در یک اعتماد کامل شروع به مسلح کردن مردم برای حفاظت از امنیت خود و حتی ورود به حوزه‌های اجتماعی مردم کرد.

وی افزود: شما تصور کنید که این سردار کارکشته سپاه با حضور در یک مدرسه ابتدایی به 450 نفر محصل، گل هدیه می‌داد و آنها را می‌بوسید و از این طریق ارتباطات سپاه با مردم منطقه را گسترشی عمیق داد.

* مردم عمق استراتژیک قدرت دفاعی و امنیتی سپاه پاسداران هستند
سلامی مردم را عمق استراتژیک قدرت دفاعی و امنیتی سپاه پاسداران دانست و افزود: عملا هیچ سیاستی بدون حضور مردم در منطقه محقق نخواهد شد.

جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: وقتی این استراتژی وحدت بخش مبنای حرکت سپاه شده و سپاه علاوه بر استفاده از سایر مولفه‌های امنیت در منطقه، این حرکت را در پیش می‌گیرد و نقاط جوش مستحکمی بین مردم، امنیت منطقه و سپاه برقرار می‌شود این موضوع مورد کینه بدخواهان وحدت و امنیت منطقه قرار می‌گیرد.

سلامی خاطرنشان کرد:‌ سپاه علاوه بر نقش‌دهی مردم در برقراری و ثبات امنیت، به محرومیت‌زدایی هم می‌اندیشد و می‌بینیم که میلیاردها تومان در برنامه جدید حضور سپاه برای سازندگی و محرومیت‌زدایی اختصاص یافته است.

* سپاه میلیاردها تومان برای محرومیت‌زدایی در شمالغرب و جنوب شرق کشور اختصاص داده است
وی گفت: ‌تدبیر فرماندهی کل سپاه که به قرارگاه سازندگی خاتم ابلاغ شد، مبنی بر این بود که در شمال غرب و جنوب شرق کشور میلیاردها تومان به یک برنامه رفع محرومیت از قبیل ساخت مدرسه، اماکن ورزشی، درمانگاه،‌مسجد،‌ جاده،‌ غسالخانه و غیره هزینه شود که اینها با هم مجموعه تلاش‌های سپاه در منطقه را تشکیل می‌دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص وظایف دیگر نهادها در منطقه نیز اظهار داشت: اساسا سیاست‌های توسعه متوازن هم در ابعاد مختلف توسعه و هم در مکان‌های مختلف، نقطه تمرکزی دولت را تشکیل می‌دهد و تلاش دولت برای رفع محرومیت با تمام قوا وجود دارد.

* تلاش سپاه در امر محرومیت‌زدایی سیستان، مکمل تلاش‌های دولت است
سلامی افزود:‌ آنچه سپاه در عرصه محرومیت زدایی مد نظر قرار می‌دهد یک توان مکمل است چراکه اقتضائات این منطقه بیش از وضعیت موجود را طلب می‌کند.

جانشین فرمانده کل یسپاه ادامه داد: هر چند تلاش‌های دولت در این زمینه بسیار سازنده و وسیع است اما سپاه هم با توجه به اعتقاد به موضوع توسعه به عنوان پایه امنیت، از این توان سازندگی که در اختیار دارد، استفاده کرده تا توسعه منطقه شتاب یابد و سپاه بتواند دیدگاه خود را به همراه سایر نهادهای حاضر در منطقه تکمیل کند و این یک طرح جامع است برای آنکه امنیت و توسعه در منطقه با هم برقرار شود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش دشمن این است تا بین معیشت مردم و شرارت رابطه برقرار کند، گفت: هر وقت وحدت ملی و انسجام در منطقه شکل جدی به خود می‌گیرد آنها برای جلوگیری از این امر،‌ آلودگی‌های امنیتی ایجاد کرده تا بتوانند فضای شرارت را بر فضای امنیت غلبه دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: بنابراین تمام تلاش نظام معطوف به این است که امنیت را همراه با توسعه دنبال کند و بین معیشت و زندگی مردم و امنیت رابطه دقیق و منطقی برقرار شود بنابراین همه تلاش‌های نظام و نه فقط سپاه، معطوف به موضوع محرومیت‌زدایی در منطقه است.

* ریگی در مهرماه با دخالت سرویس اطلاعاتی پاکستان آزاد شده بود
سلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص زمینه اقدامات تروریستی و همچنین گروهک ریگی، اظهار داشت: اینها دارای اعتقادات وهابی‌گری و سلفی‌گری افراطی هستند که هم با اهل تسنن و هم با شیعیان مخالفند که البته تعداد آنها در حدود 30 نفر برآورد شده است.

وی عبدالمالک ریگی را دارای یک شخصیت تحقیر شده دانست که تا سن 16 سالگی به فروشندگی سی‌دی‌های مبتذل مشغول بوده و افزود: همین عقده‌های شخصیتی او را به سمت وهابی‌گری و سلفی‌گری افراطی کشانده است و با داشتن روحیه‌های شرارت و کینه‌جویی، به شبکه طالبان یا القاعده متصل می‌شود.

سلامی با تاکید بر اینکه گروه او حتی در حد یک گروهک که قابل بیان باشد،‌ نیست، خاطرنشان کرد:‌ اما وقتی این افراد به سیاست‌های دولت‌هایی در منطقه که به دنبال انتشار روحیات وهابی‌گری هستند، متصل می‌شوند که همان اسلام آمریکایی مبتنی بر قشری‌گری، ‌افراطی و مخالف تفکرات شیعه و سنی است، این پدیده شوم را شکل می‌دهند و به نوعی دنباله سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا، ‌انگلیس و برخی کشورهای منطقه می‌شوند تا بتوانند با ایجاد ناامنی‌هایی، دغدغه‌ها و نگرانی‌های امنیتی درست کنند و در این زمان است که نام آنها بر سر زبان‌ها مطرح می‌شود.

* برخی قدرت‌های بزرگ تروریست‌ها را از لحاظ تسلیحاتی و تاکتیکی حمایت می‌کنند
وی با تاکید بر اینکه اصل و ماهیت این گروهک‌ها جدا از حامیان خارجی آنها اصلا قابل توجه نیست، اظهار داشت:‌این گروهک‌ها بدون حمایت اربابان خود قادر به انجام کار خاصی نیستند و این وابستگی علاوه بر آنکه دارای مستندات قوی است اما از تحلیل رفتار تاکتیکی آنها و انطباق‌شان با استراتژی‌های دشمن نیز می‌توان فهمید که در چه مسیری حرکت می‌کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: یک گروهک 30-40 نفره نمی‌تواند مولد یک تفکر استراتژی و اندیشه باشد، بلکه باید این استراتژی و تفکر خود را از یک جایی بگیرد.

سلامی افزود: وقتی اندیشه‌ آنها را بررسی می‌کنیم می‌فهمیم که به وهابی‌گری و سلفی‌گری متصل هستند و دقیقا نسخه‌ای مانند طالبان و القاعده را شکل می‌دهند و این امواج تروریستی که امروز فضای پاکستان و افغانستان را در بر گرفته باید دید که زائیده چه تفکر سیاسی در دو دهه گذشته در منطقه است.

وی نصریح کرد: اینها دقیقا نسخه اسلام آمریکایی متحجری هستند که آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای متحدشان در منطقه، در برابر اسلام ناب و انقلاب اسلامی قرار دادند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: توجه به محل حضور آنها، مواد منفجره‌ای که در اختیارشان قرار داده می‌شود ما را به این نتیجه می‌رساند که کسانی اینها را از لحاظ تسلیحاتی، تکنیک‌های پیچیده عملیات تروریستی و همچنین از لحاظ ایدئولوژیک آموزش داده و کنترل می‌کنند.

سلامی با طرح این سوال که باید دید چه کسانی از وحدت و امنیت جمهوری اسلامی ایران ضرر می‌کنند، اظهار داشت: مدارک و اطلاعات دقیقی از رفت و آمدها و حتی مخفیگاه‌های این تروریست‌ها در اختیار داریم و برای مثال در روز 5 مهرماه، عبدالمالک ریگی در یکی از خیابان‌های شهر کویته دستگیر می‌شود اما تنها پس از یک ساعت با مداخله عوامل اطلاعاتی و سرویس‌های اطلاعاتی کشور همسایه ما آزاد می‌شود.

وی گفت: چه طور ممکن است چنین فردی با اسکورت کامل و تحت حمایت یک چتر امنیتی در کشور دیگری آزادانه راه برود و تحت کنترل یک سازمان اطلاعاتی نباشد.

* کشورهای همسایه باید نسبت به هزینه حضور تروریست‌ها در خاک خود آگاه باشند
جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه که با ما رابطه استراتژیک و عمیق دارند نباید اجازه دهند وجود چنین شرورهایی در خاک آنها، این رابطه را مخدوش و سرد کنند.

سلامی با بیان اینکه این کشورها باید نسبت به هزینه حضور گروهک‌های تروریستی در داخل خاک خود آگاه باشند، به وضعیت کنونی پاکستان و انجام عملیات‌های خرابکارانه در آن اشاره کرد و افزود: مسئولان این کشور باید با تمام توان نسبت به ریشه‌کن کردن این مسائل به طور کامل همکاری کنند.

وی اظهار داشت: این انتظار از کشور پاکستان به دلیل پیوندها و روابط عمیق تاریخی و استراتژیک و ناگسستنی آنها در رابطه با جمهوری اسلامی ایران هست که اجازه ندهند تعدادمحدودی از اشرار که هیچ ارزش استراتژی برای آنها ندارد، به این روابط آسیب بزند و ما به شدت خواهان همکاری دولت پاکستان در استرداد اعضای این گروهک تروریستی به جمهوری اسلامی هستیم.

* همکاری پاکستان در مبارزه با تروریست‌ها باید در عمل دیده شود
جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای همراه ساختن پاکستان برای این امر از مدت‌ها قبل شروع شده است، گفت: این انتظار را داریم تا دولت پاکستان با ما همکاری کرده و حسن نیت در خور شان رابطه بین دو طرف را نشان دهد و هرچند آنها در مذاکرات اخیر قول‌هایی مبنی بر همکاری دادند اما تا زمانی که این قول‌ها به عمل تبدیل نشود و آثار آن را عملی نبینیم این انتظار همچنان وجود دارد.

* سپاه در برخورد با تروریست‌ها از اقدامات قاطع خود کوتاه نمی‌آید
وی با تاکید بر اینکه سپاه استراتژی روشن و دقیق سردار شوشتری را در منطقه جنوب شرق کشور با قدرت ادامه خواهد داد، تصریح کرد: ‌البته ما برای برخورد با این پدیده‌های ناامنی به هیچ وجه از اصل قاطعیت و تعقیب اشرار تا زمانی که به هدف برسیم دست برنخواهیم داشت.

سردار سلامی با بیان اینکه همه مردم منش و رفتار سپاه را در برخورد با دشمنان می‌شناسند، گفت: پاسخ سپاه به این دست اقدامات، قاطعانه و پشیمان‌کننده است و اینها مواردی نیست که سپاه از آن بگذرد و ما از ریزترین تهدیدات تا تهدیدات کلان، ماموریت‌های خود را قاطعانه ادامه خواهیم داد.

* امنیت امروز سیستان از همه جای کشور بیشتر است
وی با بیان اینکه امروز یک وضعیت امنیتی قابل قبول در سیستان و بلوچستان برقرار است، با اشاره به انجام عملیات تروریستی اخیر در منطقه که منجر به شهادت برخی فرماندهان سپاه و مردم عشایر سیستان شد، گفت: اینکه یک فرد تحت تاثیر و القائات بیگانگان که ذهن او را مسخ کرده‌اند، بیاید کمربند انفجاری به خود ببندد و در میان جمعیت آن را منفجر کند، یک عمل نقطه‌ای است که در هر کجا می‌تواند اتفاق بیافتد اما امنیت منطقه در کل یک امنیت خوب است.

سلامی افزود: فرماندهان سپاه نیز به خاطر ارتباط عمیق با مردم حاضر به امنیتی کردن فضا نبودند و از برخی مسائل و کارهای امنتیی اغماض کرده بودند.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه شاید بتوان گفت امنیت منطقه سیستان از همه جای کشور بیشتر است، اظهار داشت: به هر حال امروز شاهد برخی نقاط آلوده امنیتی در این منطقه هستیم که سپاه به دنبال آن است تا با انجام استراتژی‌ها استفاده از فرصت‌ها توسعه امنیت پایدار را در دستور کار قرار داده و این نگرانی‌های موجود را مرتفع کند.

* قدرت‌های فرامنطقه‌ای قصد رواج احساس ناامنی در سیستان را دارند
وی سلامت و امنیت را از نعمت‌های ناشناخته و مجهول عنوان کرد و افزود: تا وقتی امنیت در منطقه وجود دارد کسی از کارکردهای نهادی امنیتی سوال نمی‌کند و احساس همگانی این است که این امنیت به خودی خود وجود دارد اما وقتی حادثه‌ای امنیتی اتفاق می‌افتد همه نگاه‌ها متوجه آن منطقه شده و دیگر کسی به امنیت یکپارچه منطقه توجه نمی‌کند و تمام ذهن‌ها احساسات و پرسش‌ها متوجه همان یک نقطه خاص می‌شود.

جانشین فرمانده کل سپاه با طرح این سوال که باید ببینیم اگر یک روز نهادهای درگیر با امنیت حتی به لحاظ ذهنی از منطقه جدا شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد،گفت: آنقدر استراتژی قدرت‌های بزر گ و فرامنطقه‌ای و برخی عوامل درون منطقه‌‌ای آنها به هم گره خورده و این استراتژی‌ها آنقدر عملیاتی است که اگر این نهادهای امنیتی نباشند، ناامنی گسترده‌ای منطقه را فرا می‌گیرد.

سلامی اظهار داشت: به دلیل وجود سپاه، نیروی انتظامی، بسیج و خود مردم منطقه است که این قسمت از کشور که 11 درصد از کل مساحت ایران را تشکیل می‌دهد، در یک امنیت مطلوب به سر می‌برد و حوادث ناامنی نیز به صورت نقطه‌ای و نادر در فاصله زمانی طولانی اتفاق می‌افتد که امیدوایم با ایجاد زمینه مناسب و با منفی کردن نرخ رشد این حوادث، تعداد آنها را به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه این موارد به معنی نبود ناامنی در منطقه نیست، اظهار داشت: اینها نمادی از سیاست بزرگتری است که در قالب آن سیاست بزرگتر این اقدامات برجسته شده و حساسیت افکار عمومی را تحریک می‌کند.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: اینها تفسیر یک سیاست‌های برون منطقه‌ای است که قصد دارد احساس ناامنی را در منطقه رواج داده و این احساس را با یک سلسله اقدامات همراه کند که از مصداق یک سلسله اقدامات یک تصور و تصویری بسازد و در حقیقت احساس ناامنی را در منطقه رواج دهد.

سلامی افزود: به همین دلیل است می‌گوییم این گروهک‌ها جدا از سیاست‌های خارجی و برون منطقه‌ای عددی نیستند ولی وقتی در زمینه‌ آن سیاست‌ها قرار می‌گیرند، برجسته شده و این احساس را به انسان می‌دهد که گویا اتفاقی در حال افتادن است و این همان مسیری است که دشمن دوست دارد با ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی، ناامنی را در منطقه افزایش دهد.

* سپاه خود را پیشمرگ امنیت و آزادی مردم سیستان می‌داند
وی همچنین در خصوص دیدگاه مردم منطقه نسبت به گروهک تروریستی ریگی خاطرنشان کرد: وقتی سردار شوشتری و جمعی از فرماندهان سپاه به شهادت رسیدند شاهد بودیم اغلب مردم بلوچ و سران قبائل و طوایف از گریه می لرزیدند و می‌گفتند که گویی پدر خود را از دست داده‌اند.

جانشین فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه مردم منطقه تکیه‌گاه امنیتی، ‌آزادی، ‌معیشتی و ناموسی خود را به تلاش‌های نظام و سپاه پاسداران متکی می‌دانند، اظهار داشت: افکار عمومی مردم کاملا از این گروهک تروریستی و اقدامات آنها منزجر است و مردم منطقه دقیقا با روش‌های سپاه پاسداران و برقراری امنیت در این منطقه هماهنگ هستند.

سلامی همچنین خطاب به مردم محروم و مظلوم سیستان و بلوچستان گفت: سپاه پاسداران حتی با از دست دادن فرماندهان برجسته خود از امنیت، آرامش و اعتماد و عزت مردم جدا نمی‌شود و خود را همچون گذشته پیشمرگ آزادی، ‌امنیت و معیشت مردم قرار خواهد داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top