تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/02/30 - 13:11
کد خبر: 312720

جای خالی حامیان سابق و دانشجویان منتقد دولت در ضیافت افطار رئیس جمهور؛

ضیافتی برای تمجید

ضیافتی برای تمجید

خبرهای منتشر شده نشان دهنده سخنرانی های کنترل شده ای است که وظیفه انتشار تعریف و تمجید از دولت را دارد تا آنکه بخواهد از واقعیت های جامعه بگوید. برای مثال اگر واقعا از توجه دولت به نهادهای مدنی تقدیر می شود، پس جای نهادهای مدنی دانشجویی که همان تشکل های دانشجویی هستند در این جلسه کجا بوده است؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ضیافت افطار رئیس جمهور با دانشجویان امسال هم غایبانی داشت، غایبانی که چند سالی می شود رئیس جمهور دیگر حوصله ای برای شنیدن صحبت هایشان را ندارد. چند سالی می شود که رئیس جمهور با حذف تشکل های دانشجویی بخش مهمی از فعالان دانشجویی را از دایره گفتمانی خود خارج کرده است و به همین خاطر از بین 5 تشکل دانشجویی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت، هیچ کدام برای ارائه نظرات خود دعوت نکرده است.

حذف بخشی از بدنه دانشجویی از دیدار با رئیس جمهور در حالی صورت می گیرد که حسن روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه ارتباط مستقیمی با وزارت علوم دارد و شاید همین مهم ترین بهانه برای دیدار با طیف های مختلف دانشجویی باشد. این در حالی است که جلسه چند روز پیش حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه در افطار خود با دانشجویان از  تشکل های دانشجویی اصولگرا و اصلاح طلب از جمله انجمن اسلامی دانشگاه تهران و انجمن اسلامی دانشگاه شریف برگزار شد و افراد از تشکل های مختلف آزاد بودند تا انتقادات خود را بیان کنند.

دانشجویان منتقد دولت
دانشجویان منتقد دولت چند سالی است که برای ارائه نظرات خود پیرامون دولت از گفت و گو ها حذف شده اند. محمد زادمهر، مسئول روابط عمومی جامعه اسلامی دانشجویان پیرامون عادی شدن حذف دانشجویان منتقد می گوید: روند کلی دولت نسبت به اتحادیه های بزرگ دانشجویی مشخص است و برای جلسه ماه مبارک رمضان نیز شاهد آن هستیم که از جامعه اسلامی دانشجویان برای حضور در این دیدار دعوت نکردند.

او در ادامه گریزی به جلسات 16 آذر زد و گفت: جلسه اصلی دیدار دانشجویان با رئیس جمهور که هر ساله در 16 آذر برگزار می شد نیز دیگر از سال 94 به شکل سابق برگزار نمی شود و از نماینده اتحادیه های دانشجویی دعوت نمی شود.

مسئول روابط عمومی جامعه اسلامی دانشجویان می گوید: اساسا این دولت بر خلاف شعارهایش مانند آزادی بیان و نقد و ... عمل می کند و این شعارها برخلاف واقعیت موجود و روندی است که دولت در پیش گرفته، دولت تمایلی به شنیدن انتقادات ندارد. این در حالی است که جنبش دانشجویی سلایق متفاوتی دارد و در نتیجه ی نگاه های متفاوت، نقدهای متفاوتی نیز به وجود می آید و اتحادیه های دانشجویی بعنوان نماینده قشر عمده ای از دانشجویان و فعالین دانشجویی قطعا می توانستند صحبت های مفیدی برای هیئت دولت و رییس جمهور داشته باشند.

زادمهر با تاکید بر این که سایر تشکل های دانشجویی نیز با این مشکل مواجه هستند گفت: در دیدار 16 آذر نیز از بین جامعه اسلامی دانشجویان کسی حضور نداشت و در نتیجه نظر قشر قالبی از جامعه و دانشجویان مسکوت ماند.

او با بیان اینکه دانشجویان حامی دولت نیز در این فرآیند حذف شده اند، ادامه داد: تشکل های همسو با دولت و همان گرو هایی که سال 96 از روحانی حمایت کردند در یک فرآیند مهندسی شده به جلسات دانشجویی روحانی دعوت نمی شوند و عملا آنها نیز حذف شده اند. برای دولت این موضوع اهمیت دارد که افرادی که خنثی هستند و معمولا انتقاد چندانی ندارند به این جلسات دعوت شوند.

پیام مرادی، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز ضمن اینکه اتحادیه های دانشجویی چند سالی است که به این دیدارها دعوت نشده اند گفت: این پالس خوبی برای جریان های دانشجویی نیست کما اینکه تشکل های دانشجویی همه ساله با رهبر انقلاب در ماه رمضان دیدار دارند که اصلا سبک و سیاق آن دیدار هم کاملا متفاوت است.

مرادی گفت: ما شاهد آن هستیم که چند روز قبل عالی ترین مقام اجرایی کشور  در برگزاری جلسه دانشجویی ساده ترین نکات را هم رعایت نکردند و به نظر من باید یک تجدید نظر در این زمینه صورت گیرد.

جای خالی حامیان دولت
یکی، دو سالی است که فضای آزادی بیان در دولت آن قدر تنگ شده است که حتی حامیان دیروز دولت نیز از دایره افرادی که بتوانند با رئیس جمهور دیدار داشته باشند خارج شداند. با نگاهی به لیست دانشجویانی که دیروز در مقابل حسن روحانی به بیان نظرات خود پرداخته اند نشان می دهد تشکل های اصلاح طلب هیچ نماینده ای برای حضور در این جلسه نداشته اند و از طرفی دیگر از 5 سخنران حاضر نیز تنها دو نماینده با عنوان دانشجویی حضور داشتند.

روحانی که روزی در جمع دانشجویان از پیگیری هایش برای تشکیل اتحادیه دانشجویی اصلاح طلب شد، حال هیچ کدام از این نیروها را در اطراف خود ندارد، باید پرسید این به هم ریختگی رابطه دولت و حامیان دانشجویی او از کجا نشأت گرفته است؟ در این رابطه دو سناریو وجود خواهد داشت یا آنکه دولت آغاز گر بی مهری به این تشکل هاست و یا آنکه این تشکل ها دیگر امیدی به آینده دولت نداشته و هر روز فاصله خود را بیشتر می کنند.

آغازگر این بی مهری ها را شاید باید در رفتار خود روحانی دید چرا که تشکل های اصلاح طلب با آنکه از حامیان دولت بوده اند اما همچنان انتقاداتی به وی داشتند که گویا همین موضوعات باعث شده است که از سخنرانی در مقابل رئیس جمهور حذف شوند. برای مثال انجمن اسلامی دانشگاه تهران که در انتخابات از حامیان حسن روحانی بود با آنکه تمایل داشت تا حرف های و انتقادهای خود را پیرامون وضعیت فعلی به گوش رئیس جمهور برساند، به آیین آغاز سال تحصیلی که در دانشگاه تهران برگزار شده بود، دعوت نشد.

انچه باعث شده است تا این تشکل ها نیز به جلسات حسن روحانی دعوت نشوند انتقاداتی است که رفتارهای دولت طی سال های اخیر داشته است. پس از این حذف ها بود که تشکل های اصلاح طلب نیز به این نتیجه رسیدند که ادامه ی کاری با دولت فعلی وجود نخواهد داشت و به همین خاطر است که آنها نیز مدتی است خود را در مقابل دولت می بینند.

روند تلخ حذف منتقدین
نگاهی به اخبار منتشر شده از این دیدار توسط خبرگزاری دولت(ایرنا) فضایی نه نقادانه بلکه آرام را نشان می دهد، فضایی که انتقادهای آن از انتقادهایی که دانشجویان در دیدار رهبری ابراز می کنند نیز پیش پا افتاده تر است. خبرگزاری دولت سخنان دانشجویان را شامل تقدیر از  از حمایت‌های دولت بویژه معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری از جوانان متخصص و حمایت از مشاغل و استارت‌آپ‌های داخلی و لزوم دمکراسی حداکثری در کشور و استفاده از همه گروه‌ها و نظرات در اداره کشور و  تقدیر از توجه دولت به نهاده‌های مدنی در کشور مواردی این چنینی بیان می کند و که در این میان به دو و سه ضرورت از جمله به کارگیری نیروی های جوان نیز یاد می کند.

در واقع خبرهای منتشر شده نشان دهنده سخنرانی های کنترل شده ای است که وظیفه انتشار تعریف و تمجید از دولت را دارد تا آنکه بخواهد از واقعیت های جامعه بگوید برای مثال اگر واقعا از توجه دولت به نهادهای مدنی تقدیر می شود، پس جای نهادهای مدنی دانشجویی که همان تشکل های دانشجویی هستند در این جلسه کجا بوده است؟

باید گفت آنچه از این دیدارها نتیجه می شود آن است که دولت بین دیدن حقایق و ندیدن انها، ترجیح می دهد تا حقایق را نادیده بگیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top