تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/02/31 - 11:29
کد خبر: 312862

صحبت‌های صریح گلشنی از وضعیت این روزهای شورای عالی انقلاب فرهنگی:

روحانی هر مصوبه شورا را که نمی‌پسندد، ابلاغ نمی‌کند

گلشنی در مورد عملکرد روحانی در جلسات شورای انقلاب فرهنگی گفت: اولا اینکه ایشان تاب انتقاد را ندارند، به‌وضوح دیده شده است؛ ثانیا این دو نفر سخن غیرمعقول نگفته‌اند بلکه ایرادهای قانونی را مطرح کرده‌اند. بااین‌حال این موضوع را قبول ندارم که جلسه فقط به‌خاطر این دو عضو شورا تشکیل نمی‌شود؛ گرچه بهانه خوبی است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند روز پیش عزت الله ضرغامی در سخنرانی اش، به نقد رفتار حسن روحانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و شورای عالی انقلاب فرهنگی را در این دولت «بی صاحب» دانست. اما ماجرای شورای عالی انقلاب فرهنگی محدود به سخنرانی ضرغامی نمی شود و این شورا از دی ماه سال گذشته چه در انتخاب دبیر این شورا و چه در برگزاری جلسات این شورا درگیر حواشی بوده است.

روز گذشته نیز حسن رحیم پور ازغدی در پاسخ به سوال دانشجویان در سخنرانی اش به عملکرد روحانی در این جلسه نقد کرد و پیرامون نظر روحانی که حاضر به برگزاری جلسات این شورا با حضور  رازغدی و ضرغامی نیست گفت: عملکرد من در شورا به گونه‌ای بوده که می‌خواهند من را بیرون کنند! خیلی از اعضای شورا معترض و منتقد هستند و به صورت مختلف این را بیان کردند.

روزنامه «صبح نو» نیز در شماره امروز، سه شنبه، به بررسی حواشی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با مهدی گلشنی، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت. در این گفتگو امده است:

جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود چهار ماه است که تشکیل نشده. دلیل آن چیست؟
دلیل آن را باید از دکترروحانی بپرسید؛ اما برداشت من این است که رییس‌جمهوری شورا را مطابق میل خود نمی‌بینند، وگرنه درصورت مسافرت یا امور ضروری دیگر، وقتی نمی‌توانستند در جلسه شورا شرکت کنند، مطابق قانون، اداره آن را برعهده رییس قوه مقننه یا رییس قوه ‌قضاییه می‌گذاشتند، چنان‌که در زمان رؤسای جمهوری قبلی چنین عمل می‌شد.

گفته می‌شود رییس‌جمهوری تاب اعضای منتقد شورا را ندارند و جلسه به‌دلیل حضور دو نفر تشکیل نمی‌شود. آیا این موضوع صحت دارد؟
اولا اینکه ایشان تاب انتقاد را ندارند، به‌وضوح دیده شده است؛ ثانیا این دو نفر سخن غیرمعقول نگفته‌اند بلکه ایرادهای قانونی را مطرح کرده‌اند. بااین‌حال این موضوع را قبول ندارم که جلسه فقط به‌خاطر این دو عضو شورا تشکیل نمی‌شود؛ گرچه بهانه خوبی است.

نحوه اداره جلسات به‌وسیله رییس‌جمهوری و برخورد با منتقدان چگونه است؟
بنده بیش از 20 سال است که در شورا بوده‌ام. تمامی رؤسای جمهوری قبلی شأن شورا را حفظ می‌کردند؛ اما در زمان حاضر چنین نیست. دکتر روحانی هر مصوبه شورا را که نپسندند، ابلاغ نمی‌کنند. این در حالی است که این شورا به فرمان مرجعی بالاتر از رییس‌جمهوری تشکیل شده و حفظ حرمت آن و اجرای مصوباتش ضروری است.

طبق قانون، جلسات شورا می‌تواند با ریاست رؤسای قوه مقننه و قضاییه تشکیل شود. چرا تاکنون این راه‌حل در نظر گرفته نشده است؟ آیا دستوری از جانب رهبری برای تشکیل جلسات رسیده است؟
بنده تشکیل‌نشدن شورا در غیاب رییس‌جمهوری به ریاست یکی از دو قوه دیگر را خلاف قانون و مصلحت کشور و بی‌حرمتی به نظام می‌دانم. البته، مقام معظم رهبری بر تشکیل جلسات شورا با یکی از نواب رییس (یکی از رؤسای دو قوه دیگر) تأکید کرده‌اند؛ اما متأسفانه این اجرا نشده است.

چرا اعضای حقیقی شورا که از دانشمندان ترازاول کشور هستند، تاکنون دربرابر بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به شورا منتقدانه عمل نکرده‌اند؟
انتظار من دست‌کم از اعضای حقیقی شورا این بوده که دربرابر خلاف رخ‌داده باید عکس‌العمل نشان می‌دادند. متأسفانه جز عده معدودی دراین‌زمینه کوتاهی کرده‌اند؛ در‌حالی‌که رعایت مصالح و حرمت نظام ضروری است.

به‌طور کلی بفرمایید چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول این سال‌ها جایگاه حقیقی خودش را از دست داده است و بعضا مصوباتش «کان‌لم‌یکن» شده است؟ آیا نیاز به اصلاح ساختاری وجود دارد یا باید نهادهای قضایی و نظارتی وارد شوند و با اهمال‌کنندگان برخورد کنند؟
مثلی است معروف که حرمت امام‌زاده را باید در درجه‌اول متولی آن نگه دارد. اعضای شورا باید دربرابر تشکیل مرتب جلسات شورا و اجرای مصوبات آن حساسیت بیشتری نشان می‌دادند. الان هم دخالت قوه‌قضاییه می‌تواند راهگشا باشد، ولی در درجه‌اول اقدام خود اعضای شورا می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. حرمت شورا باید احیا شود تا شورا محلی از اعراب داشته باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
بانوی نماینده مجلس پاکستان: ایران تنها کشور پیشرو در حمایت از مردم غزه است
انتخاب مسعود نجابتی به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top