تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/03/01 - 12:55
کد خبر: 312990

نگاهی به صحبت‌های تشکل‌های دانشجویی در دیدار ماه رمضان سال گذشته؛

دانشگاه زنده است

دانشگاه زنده است

نگاهی به سخنرانی دانشجویان و رهبری در دیدارهای ماه رمضان نشان گر آن است که موضوعات مطرح شده در این جلسات از مسائل مهم جامعه گرفته شده و بر جامعه نیز تاثیر گذار است. برای مثال رهبر انقلاب در دیدار ماه مبارک رمضان با دانشجویان در سال 96 با اشره به مشکلات فرهنگی و نهادهای مربوط با آن، از عبارت «آتش به اختیار باشید» استفاده می کند

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروز، یک خرداد جمعی از دانشجویان به حسینیه امام خمینی می روند تا بار دیگر و در ماه رمضانی جدید با رهبر انقلاب دیدار کنند. دیدار ماه رمضان دانشجویان معمولا با دیدار های دیگر رهبری متفاوت است، جوی صمیمی تر، صحبت های صریح رهبری و دانشجویان و پرسش و پاسخ هایی که حتی واکنش هایی را پس از دیدار به همراه دارد.

نگاهی به سخنرانی دانشجویان و رهبری در دیدارهای ماه رمضان نشان گر آن است که موضوعات مطرح شده در این جلسات از مسائل مهم جامعه گرفته شده و بر جامعه نیز تاثیر گذار است. برای مثال رهبر انقلاب در دیدار ماه مبارک رمضان با دانشجویان در سال 96 با اشره به مشکلات فرهنگی و نهادهای مربوط با آن، از عبارت «آتش به اختیار باشید» استفاده می کنند و این عبارت به یکی از واژگان اصلی جنبش دانشجویی در این سال ها تبدیل شده است و البته تاثیرات اجتماعی خود را در جامعه گذاشته است. البته این موضوع تنها یکی از مواردی است که در این سال ها به عنوان موضوع مهم در این جلسات مطرح شده است.

حال که چند ساعت بیشتر به دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری نمانده است. با نگاهی به جلسه سال گذشته نگاهی می کنیم به دغدغه های دانشجویی که در این دیدار گفته شد.

از نبود آزادی می گویند اما
دیدار سال گذشته از انتقاد به قوه قضاییه تا انتقاد به حصر را شامل میشد. سحر محرابی گوینده نطق های تند و تیز دیدار سال گذشته بود، او که به عنوان نماینده نشریات دانشجویی وزارت علوم به سخنرانی پرداخت، با اشاره به حصر سران فتنه گفت: « گزینش‌های سلیقه‌ای برای تحصیل و اشتغال، برخوردهای خلاف موازین شرعی با زنان به بهانه ارشاد آن‌ها، نقض حق دادرسی عادلانه در خلال رسیدگی در دادگاه‌های ویژه و یا نقض مکرر حقوق متهمان مانند حق دفاع و یا دسترسی به وکیل خصوصا در پرونده‌های سیاسی و محدودیت خودسرانه آزادی اشخاص مانند هشت سال حصر غیرقانونی، تنها نمونه‌هایی از تعرض به حقوق اولیه انسانی است که صیانت از آن، وظیفه بدیهی هر حاکمیتی و به ویژه حاکمیت دینی است.»

او در بخش های مختلف صحبت هایش به موضوعاتی مانند آزادی بیان، انتقاد از نهادهای زیرنظر رهبری و ... پرداخت. پس از این صحبت ها بود که جمعی از دانشجویان که به صحبت های محرابی اعتراض داشتند شروع به شعار دادن کردند و اشاره رهبر انقلاب مبنی بر اجازه دادن برای اتمام صحبت های او باعث شد تا شعارها خاتمه پیدا کند.

محمدرضا گلرو که به نمایندگی از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در این دیدار به سخنرانی پرداخت، صحبت های محرابی را نقد کرد و گفت: « انقلاب اسلامی آزادی را از یک تعریف سطحی و مبتذل به یک ارزش والای انسانی تبدیل کرد. اما ارتجاع و رادیکالیسم،توامان باعث شده است که احساس وجود آزادی درجامعه ما از واقعیت آن کمتر باشد. ... این ارتجاع در محیط دانشگاه هم، برخورد ریاکارانه با مسئله آزادی را دنبال می‌کند. صدها نشریه دارند و ده ها تریبون، مواضع نظام را نقد می کنند و سیاست های کشور را به تمسخر می‌گیرند. به حسینیه امام خمینی می آیند و چشم در چشم؛ رهبریِ نظام را نقد می کنند، اما از در که بیرون می روند می گویند آزادی نیست!»

این موضع از آن جهت اهمیت پیدا کرد که موضعی دانشجویی و البته جواب مهمی به افرادی باشد که از زاویه نفی گرایی به همه چیز نگاه می کنند.

قوه قضاییه همیشه چالشی
یکی از موضوعاتی که در این سالها می توان رد پای آن را در تمامی دیدار های دانشجویی با رهبر انقلاب دید، موضوع قوه قضاییه است. به دیلیل گستردگی کار این قوه و البته ارتباط نا چندان خوب رئیس قوه پیشین با دانشگاه، دانشجویان معمولا تنهای می توانستند در این فضا انتقادات خود به رئیس قوه قضاییه را بیان کنند. یکی از تشکل های دانشجویی که در این زمینه همیشه انتقاد داشته است، جنبش عدالتخواه دانشجویی است، این تشکل دانشجویی در سال گذشته محمد جواد معتمدی نژاد، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی باجملاتی انتقاداتی نظیر: « چرا تاکنون هیچ دادگاه مؤثری برای استیفای حقوقِ کارگران شلاق‌خورده آق‌دره، کارگران جانباخته معدن یورت، معلمان معترض، مالباختگان مؤسسات مالی، دانشجویان آواره دانشگاه صنعت نفت، رانندگان و کامیونداران، کارگران فولاد و هپکو و المهدی و صدها مورد دیگر برگزار نشده است» و یا « "تو چه‌کاره‌ای؟" یکی از مهم‌ترین رویکردِ غلط قوه است. دستگاه قضایی، قوانین و رویه‌های موجود، نه‌تنها از ورود آمرین به معروف، به مسائل مختلف، جلوگیری کرده، بلکه با ایشان برخورد هم می‌کند» موضع این تشکل را در مقابل اقدامات ناکافی قوه قضاییه در مورد عدالت را بیان کرد.

"تصمیم نظام"
شاید بارها و در موضوعات مختلف شنیده اید که تصمیمی، "تصمیم نظام" است و همین موضوع باعث شده است که این سوال در بین اذهان دانشجویان به وجود بیاید که منظور از "تصمیم نظام" چیست. این سوال را سال گذشته سید محمدعلی واردی  که به نمایندگی از بسیج دانشجویی صحبت می کرد پرسید، او گفت: « در بسیاری از مواقع با استفاده از کلیدواژه " تصمیم نظام" به دنبال ساکت کردن موجی از انتقادات مردمی و دانشجویی هستند. آقاجان برایمان سوال است که این نظام دقیقا شامل چه کسانی می‌شود که تصمیمات آن هم مخالف صریح بیانات حضرتعالی ست و هم مخالف نظر آحاد مردم بخصوص قشر انقلابی جامعه است؟»

این صحبت ها و صحبت های دیگر تشکل های دانشجویی پیرامون طرح تحول نظام سلامت، صدا وسیما و ... نشان از محیط دانشجویی فعال دارد. گفت و شنود این صحبت ها باعث شد تا رهبر انقلاب بر این موضوع که دانشگاه زنده است تاکید کنند و بگویند: « یک نکته برای من خیلی جالب و برجسته است و آن اینکه علی‌رغم گله‌گزاری‌ها و نگرانی‌ها و مانند اینها که [بیان] کردند، جلسه‌ی امروز ما نشان داد که محیط دانشجویی یک محیط بانشاط و زنده است؛ درست عکسِ آن چیزی که دشمنان میخواهند، بیگانگان میخواهند و بعضی وانمود میکنند که «آقا، دانشگاه افسرده است، دانشگاه مأیوس است»؛ نه، دانشگاه زنده است.»

امسال چگونه خواهد بود
تا کمتر از شش ساعت دیگر دیدار دانشجویی امسال با رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی برگزار خواهد شد و باید دید امسال و با تغییر فضای اجتماعی و سیاسی کشور صحبت های دانشجویان چه تغییراتی خواهد کرد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top