تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/03/02 - 11:26
کد خبر: 313091

حاشیه‌نگاری دیدار روز گذشته دانشجویان با رهبر انقلاب؛

۱۰ حاشیه از سخنرانی تشکل‌های دانشجویی

نوبت به محمدحسین صبوری می‌رسد، نماینده جنبش عدالتخواه است، می‌شد پیش‌بینی کرد متن جنبش عدالتخواه در چه فضایی خواهد بود، در همان ابتدا از کنایه‌ای به برخی از مسئولان می‌زند و سرمایه ملی را «ارث پدری» آن خطاب می‌کند. خصوصی‌سازی مهم‌ترین بخش اظهارات صبوری است

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدرضا حیاتی، مدیر مسئول «خبرنامه دانشجویان ایران» با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) به حاشیه نگاری دیدار دانشجویان و تشکل های دانشجویی با رهبر انقلاب پرداخت.

او از این دیدار نوشت:

داخل زینبیه؛ صف دانشجویان منتظر برای ورود به حسینیه امام‌خمینی(ره)، استرس چهره برخی با آفتاب داغ ساعت چهار بعدازظهر ترکیب خاصی به آنها داده بود؛ به دوست کناری می‌گفت: «نگران نباش، آیه «وَجَعَلْنَا مِن بَینِ أَیدِیهمْ سَدًّا...» را بخوان و از «گیت» رد شو.منظورش کارت‌های دیدار است، کارت‌هایی که به‌طور معمول باید به اسم دیدارکننده باشد ولی خب همیشه هم این‌طور نیست. دانشجو است دیگر، زیاد ‌دنبال رعایت این موارد نیست و دیدار با عالی‌ترین مقام کشور را نیز قطعا نمی‌خواهد از دست بدهد.

وارد صحن حسینیه امام(ره) می‌شوم، پیش‌بینی نمی‌کردم که سالن حسینیه در حال تکمیل شدن باشد، با چند نفر از هم‌تشکلی‌های دوره خودم خوش‌وبش کردم و گوشه‌ای نشستم، عبارت بنر پشت صندلی رهبری برایم تازگی داشت، حدیثی از امام صادق(ع) است که می‌فرمایند: «اطلبوا العلم وتزینوا معه بالحلم والوقار» (در طلب‌ علم‌ باشید و با فراگرفتن‌ آن خود را أیضا با حِلْم‌ و وقار زینت‌ کنید!)؛ نگاهی به تیپ‌های مختلف دانشجویان حاضر در حسینیه می‌کنم، بدون تعارف همه مدلی بودند، از حزب‌اللهی تا ریش‌پروفسوری وسبیل‌چکمه‌ای  یا در بخش خواهران، دختری با شال سبز که چهره‌ای متفاوت با دیگر دختران حاضر در سالن داشت. کم‌کم سالن تکمیل می‌شود، مداح «دمی» از جمعیت می‌گیرد و مداح دانشجو سرود را با دانشجویان تمرین می‌کند.

در جهاد جبهه‌های جنگ/ بس جوان‌ها بر دل شب زد
در جهاد اقتصادی هم/ اعتمادِ بر جوان باید
خط‌مشی ما جهانی سبز/ با عدالت، بی‌استبداد
انتظار آخرین منجی/ می‌کشیم از نیمه‌ی خرداد

مداح مجدد از دانشجویان خواستار تکرار متن را می‌کند، اما ذهن حاضران جای دیگری است؛ ساعت 17:30 و صدای «ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم» بلند می‌شود، رفت‌وآمد محافظان مشخص می‌کند حضور رهبری در جمع دانشجویان نزدیک است؛ رهبر معظم انقلاب می‌آیند و جلسه به‌طور رسمی با قرائت علیرضا مهدی‌زاده، قاری ممتاز کشور و تکرار سرود آغاز می‌شود.

مجری برنامه پشت تریبون قرار می‌گیرد، نام او مهدی طوسی است، طوسی درست 10 سال پیش پشت این تریبون به‌عنوان نماینده یکی از اتحادیه‌های دانشجویی آن‌هم در فضای سال 88 حاضر می‌شود، صحبت‌های خود را با آیه «مِنَ المُومِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهدُوا اللَّه عَلَیه...» آغاز و خیرمقدم خود را به دانشجویان با عنوان «خیرمقدم به یاران دبستانی‌ام» تقدیم می‌کند.

1- اولین نفر محمدمهدی مهدی‌پور، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان است که پشت تریبون قرار می‌گیرد؛ استرس اولین نفر بودن شاید کمی لحن گفتار او را در ابتدای اظهاراتش تحت‌تاثیر قرار داد؛ متن خود را بدون هیچ مقدمه‌ای آغاز می‌کند، از مسائل مرتبط با سیاست خارجه و لزوم مقابله با آمریکا حرف می‌زند و گریزی هم به مسائل اقتصادی ازجمله کاهش ارزش پول ملی و شرایط ارز و دلار می‌زند. از رهبر انقلاب درخواست می‌کند دستوری پیرامون تدوین و اجرای آیین‌نامه قانون رسیدگی بر اموال مسئولان داده شود. البته اوج صحبت‌های مهدی‌پور بخشی بود که پیشنهاد داد نظام سیاسی کشور به‌صورت پارلمانی دربیاید و تغییراتی در قانون اساسی داده شود که رهبر انقلاب پس از پایان این پیشنهاد، آن را نشدنی دانستند.

2- نرگس‌سادات حسینی، نماینده دفتر تحکیم وحدت دومین سخنران دیدار است؛ او در ابتدا درباره دهه پنجم انقلاب صحبت می‌کند و از لزوم اصلاح ساختار مشارکت مردم در کارآمدی انقلاب می‌گوید، حرف از حرکت به‌سوی یک نظام تناسبی می‌زند که به گفته او «می‌تواند در عین رفع اشکالات، احساس مشارکت مردمی را تقویت کند.» بخش مهم اظهارات نماینده دفتر تحکیم وحدت‌ بخش زنان است. این اتحادیه که در این حوزه فعالیت زیادی نیز کرده است، ایده‌های قابل‌توجهی را برای گسترش حضور اجتماعی زنان و دختران به رهبر انقلاب ارائه می‌کند. رهبر انقلاب از این ایده یادداشت‌برداری می‌کنند و حتی در بخشی از متن بخش دختران حسینیه امام(ره) تکبیر «احسنت» سر می‌دهند.

3- نوبت به امین شریفی می‌رسد؛ او نماینده هیات‌ها و گروه‌های جهادی است، از رهبر اجازه می‌خواهد تا صحبت خود را آغاز کند، حرف اصلی او حرکت خودجوش هیات‌های دانشجویی است که نتیجه آن کارکرد مثبت در فضای اجتماعی همچون سیل اخیر است، تا اواسط متن، اظهارات کمی خسته‌کننده به‌نظر می‌رسد اما هرچه به پایان اظهارات او نزدیک شد، متن محکم و انتقادی‌تر می‌شود و حتی در بخشی از صحبت‌ها که از خطر سلبریتی‌ها می‌گوید، جمعیت او را تحسین می‌کنند.

4- طه بیات، سخنران بعدی است. او نماینده انجمن‌های علمی در این مراسم است و می‌گوید من نماینده 12 هزار دانشجو هستم، از علم و تکنولوژی و پزشکی می‌گوید، موضوعاتی که شاید کمی با «جنس» افراد حاضر در مراسم که دنبال حرف‌های دیگری هستند فرق می‌کند که همین مساله شاید کمی متن را برای دانشجویان خسته‌کننده می‌کند، اما جالب است رهبری نگاه دقیقی به این حرف‌ها دارد و بیش از دیگر سخنران‌ها موارد را یادداشت می‌کنند، از یک گفتمان‌سازی در حوزه دانشگاه مساله‌محور حرف می‌زند، موضوعی که می‌تواند قابل‌توجه باشد. به‌هرحال پایان متن می‌رسد و او در یک حرکت غافلگیر‌کننده از رهبر می‌خواهد که در پویش اندازه‌گیری فشار خون شرکت کنند، موضوعی که حسینیه امام(ره) که چنددقیقه‌ای بود در سکوت فرو رفته بود را به هیجان وا می‌دارد.

5- رضا باستانی به‌نمایندگی از بنیاد ملی نخبگان و سعید شعبانیان به نمایندگی از کانون‌های فرهنگی دیگر سخنران‌های مراسم بودند.

6- علیرضا شریفی به‌نمایندگی از بسیج دانشجویی دیگر سخنران مراسم بود، تن صدای بلندی دارد، از دهه پنجم انقلاب سخن گفت و از عدم وجود آرایش جنگی بین مسئولان دولتی خبر داد. او پیشنهادی هم ارائه می‌دهد و می‌گوید ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی برعهده روسای قوا نباشد، موضوعی که می‌تواند قابل بحث در محافل دانشگاهی باشد. شریفی اظهاراتش را با موضوع آمریکا و مذاکره با ترامپ به پایان می‌رساند.

7- مرضیه افشاری، نماینده تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سخنران بعدی است، متن او یک عبارت هیجانی دارد و آن موقعی است که می‌گوید «جنگ را با 20 ساله‌ها بردیم، ولی در اقتصاد با 60 ساله‌ها باختیم.» این عبارت در پایان مراسم مورد توجه رهبر انقلاب نیز قرار می‌گیرد، عبارتی که تحسین دانشجویان را نیز در پی دارد. البته او در پایان گریزی به مسائل دانشگاه آزاد اسلامی می‌زند و از شفاف شدن در حوزه شهریه‌ها وتوانمندسازی بدنه دانشگاه اظهاراتی بیان می‌کند.

8- نوبت به محمدحسین صبوری می‌رسد، نماینده جنبش عدالتخواه است، می‌شد پیش‌بینی کرد متن جنبش عدالتخواه در چه فضایی خواهد بود، در همان ابتدا از کنایه‌ای به برخی از مسئولان می‌زند و سرمایه ملی را «ارث پدری» آن خطاب می‌کند. خصوصی‌سازی مهم‌ترین بخش اظهارات صبوری است، موضوعی که رهبری در پایان مراسم بخش مهمی از پاسخ به دانشجویان را به این مساله اختصاص می‌دهند و حتی از اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه ازجمله ماجرای تجمع دانشجویان در هفت‌تپه تشکر  و آن را یک حرکت آوانگارد عنوان می‌کنند. متن او لبه‌های تیز دیگری نیز دارد، از وزیری به‌عنوان وزیر بساز و بفروش می‌گوید، از وضعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد می‌کند و نکاتی هم درباره دفتر مقام معظم رهبری دارد. او در پایان نیز اشاره‌ای به تبعه‌های افغانستانی دارد که با استقبال مجری برنامه روبه‌رو می‌شود.

9- نفر بعدی رضا پیوندی، نماینده نشریات دانشجویی است که از مطبوعات به‌عنوان یکی از ارکان نظام مردم‌سالاری می‌گوید، صداوسیما را مورد نقد قرار می‌دهد و از منبع درآمد این سازمان از ستاره-مربع‌ها گلایه می‌کند. پیوندی در بخشی از اظهاراتش به معاونت فرهنگی وزارت علوم و بهداشت کنایه می‌زند، مساله‌ای که با واکنش جالب غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم روبه‌رو می‌شود.

10- و نفر آخر پیام مرادی، نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل است، در همان ابتدای متن عبارت «جوانی ما در دوران مدیران فرصت‌سوز سپری شد» با تحسین و تشویق جمعیت روبه‌رو می‌شود، از ترساندن جامعه با عبارت جنگ می‌گوید و از وزیر نفت به‌عنوان وزیر همیشه نفت نام می‌برد، اوج اظهارات او جایی است که می‌گوید «گویا در این شرایط ریاست محترم‌جمهور به‌تازگی فهمیده‌اند اختیار کافی برای اداره امور مملکت را ندارند؛ بعد از این همه انعطاف نظام اسلامی در مواجهه با ایده‌های دولت یازدهم و دوازدهم، صحبت‌کردن از کمی اختیارات حقیقا نمک‌نشناسی است.» این گفته نیز با تحسین و تشویق دانشجویان همراه می‌شود. از شورای شهر به‌عنوان شورایی که به‌دنبال اسم و فامیل است نام می‌برد و کنایه‌هایی را نیز به جبهه اصولگرایان می‌زند.

ساعت 19:45 است و بیانات رهبر انقلاب آغاز می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top