تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/03/02 - 14:11
کد خبر: 313108

طهرانچی در گفتگوی ویژه خبری:

ظرفیت پذیرش مقطع دکتری دانشگاه آزاد تغییری نکرده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد همانند سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار نفر بوده که چیزی حدود ۲۸۰ رشته و ۲۳۰۰ رشته محل است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو،محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دیشب با حضور در بخش گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بیان برنامه‌های خود، جهت توسعه و تحول در این دانشگاه پرداخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره ظرفیت دکتری در این دانشگاه گفت: پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد همانند سال گذشته نزدیک به ده هزار نفر بوده که چیزی حدود ۲۸۰ رشته و ۲۳۰۰ رشته محل است و از میان داوطلبان این مقطع که حدود ۶۰ هزار نفر هستند افرادی که قبول شدند؛ وارد مرحله مصاحبه شده و بعد از قبولی در این مرحله پذیرش می‌شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امسال، ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری تقریبا مانند سال گذشته بوده و تغییر چندانی نداشتیم و ارائه رشته‌ها برمبنای قوانین وزارت علوم است.

طهرانچی درباره انتقادات مبنی بر پذیرش بیش از اندازه دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه آزاد تاکید کرد: اگر دوره دکتری را یک مرحله پیش رو در اقتصاد دانش بنیان بدانیم که می‌تواند پیرامون خود حلقه‌های دانش بنیان را ایجاد کند به هیچ وجه این تعداد زیاد نیست. اقتصاد‌های جدید به شدت به افزایش تحصیلات تکمیلی در آموزش عالی بستگی دارد بنابراین این رویکردی که دکتری را فقط برای شغل هیئت علمی تربیت کنیم رویکردی نادرست است.

وی در پاسخ به حذف یکسری رشته محل‌ها از کنکور و پذیرش بدون کنکور امسال همانند سال گذشته متذکر شد: یک قانونی وجود دارد که اگر ظرفیت هر رشته‌ای کمتر از چهار برابر میزان قبول شدگان باشد به طور اتوماتیک این رشته‌ها در گروه رشته‌های بدون آزمون قرار می‌گیرد که از اسفند ماه اعلام شد. در واقع وقتی مطلوبیت یک رشته‌ای در میان مردم از بین برود این رشته را بدون کنکور می‌کنیم و متاسفانه، چون کنکور یک فضیلت هست این تصور ایجاد می‌شود که، چون این رشته بدون کنکور شده رشته خوبی نیست و این امر اثر منفی در آینده کشور دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: غذا و کشاورزی یک از رشته‌هایی است که فناوری در آن نقش داشته و نیاز آینده کشور است. در دانشگاه آزاد ۷ هزار دانشجو در این رشته داریم که تنها ۳۰۰ نفر در رشته باغبانی مشغول به تحصیل هستند در صورتی که حداقل پنج میلیون خانوار از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند و علت این امر قبل از آنکه مربوط به بیکاری فارغ التحصیلان این رشته باشد متصل به عدم ارتباط کشاورزی ما به مزرعه و گلخانه است.

طهرانچی تصریح کرد: امسال تمام رشته‌های کشاورزی حتی در دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور شد که این امر نشان دهنده نیاز ما به تحول کارآمدسازی علاوه بر کیفیت بخشی در حوزه رشته‌های کارشناسی است و بیانگر مطلوبیت از بین رفته این رشته‌هاست که باید اصلاح شود. کنکور باید حذف شود، اما اگر با این روند پیش رویم در خیلی از رشته‌ها بحران متخصص خواهیم داشت که به عنوان یک هشدار جدی مطرح است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top