تاریخ انتشار: شنبه 1398/03/04 - 14:00
کد خبر: 313308

نگاهی به سخنان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با رهبر انقلاب؛

۱۰ پیشنهاد و ۳۵ انتقاد دانشجویان چه بود؟

۱۰ پیشنهاد و ۳۵ انتقاد دانشجویان چه بود؟

زاویه دید هر کدام از این تشکل های دانشجویی به جامعه و مشکلات امروز کشور به گونه ای است که می توان گفت هر کدام هر کدام با توجه به دغدغه و نگاه خود، موضوعات خاصی را بیان کرده اند، هر چند به خاطر اهمیت مسائلی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، کاههش ارزش پول ملی این موضوعات در بیشتر متن های این سخنرانان آمده بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق روال هر ساله، روز چهارشنبه تشکل های دانشجویی در ماه رمضان به دیدار رهبر انقلاب انقلاب رفتند. هر چند الزما تنها تشکل های دانشجویی نبودند که در این جلسه شرکت کردند اما بخش مهمی از این دیدار به این گروه از دانشجویان اختصاص دارد. همین موضوع فرصتی است که پنج تشکل دانشجویی اعم از: بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت پس از یک سال بار دیگر و با توجه به تغییراتی که در این یک سال در کشور رخ داده است نظرات خود را بیان کنند.

زاویه دید هر کدام از این تشکل های دانشجویی به جامعه و مشکلات امروز کشور به گونه ای است که می توان گفت هر کدام هر کدام با توجه به دغدغه و نگاه خود، موضوعات خاصی را بیان کرده اند، هر چند به خاطر اهمیت مسائلی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، کاههش ارزش پول ملی این موضوعات در بیشتر متن های این سخنرانان آمده بود.

1- راهکار بسیج برای شورای عالی انقلاب فرهنگی
علیرضا شریفی که متن بسیج دانشجویی را در برابر رهبر انقلاب می خواند، به نکاتی از جمله اهمیت گام دوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و عدم آرایش جنگ اقتصادی مسئولین اشاره کرد. این تشکل دانشجوی با نگاهی به وضعیت فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی بخشی از عقب ماندگی ها در فضای فعلی را ناشی از ضعف ساختاری این دو شورا خواند و پیشنهاد داد تا با تفکیک ریاست این دو شورا از جایگاه ریاست جمهور، روسایی مستقل از روسای قوا برای عملکرد بهتر این شوراها در نظر گرفته شود. در نگاهی دیگر نیز به سه رکن برای آمادگی در جنگ اقتصادی پرداختند که بخش اول آن مربوط به دولت و مسئولین اجرایی و مجلس، بخش دوم آن مربوط به قوه قضاییه و بخش سوم آن مربوط به  هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

2- نوسازی مشارکت
دفتر تحکیم وحدت حول محور نوسازی مشارکت و حضور زنان در جامعه به سخنرانی در محضر رهبر انقلاب پرداخت. این تشکل دانشجویی بیان «معتقدیم نوسازی مشارکت به کارامدی جمهوریت منجر خواهد شد»، بر همین اساس و ذیل همین موضوع بود که استانی_تناسبی شدن انتخابات مجلس را نقد کردند و از سوی دیگر نیز بر آموزش و جامعه پذیری سیاسی تاکید کردند.

بخش مهم دیگر این سخنرانی مربوط به حوزه زنان بود که در این جلسه به صورت اختصاصی به این موضوع پرداخت. حضور زنان در جامعه، هویت یابی و مشارکت در اجتماع از موضوعاتی بود که به عنوان معضلات این روزهای جامعه زنان به آن پرداخته شد، دفتر تحکیم در نهایت تنها راه حل این مشکلات را «بازتعریف هویت اجتماعی زنان» به ویژه دختران انقلابی عنوان کرد.

3- انتقاد از خصوصی سازی تا بیت رهبری
محمد حسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، فردی بود که به نمایندگی از جنبش عدالتخواه دانشجویی به بیان نظرات این تشکل دانشجویی در نزد رهبر انقلاب پرداخت. شاید متن جنبش عدالتخواه را بتوان انتقادی ترین متن این دیدار خواند، متنی که از انتقاد به نحوه خصوصی سازی آغاز شد و در نهایت با انتقاد به نحوه جوان گرایی در سازمان ها و ادارات دولتی به اتمام رسید. متنی چالشی که موضوع سیاست خارجه، عدالت و رابطه آن با آزادی، وضعیت فعلی اقتصادی و رفتار برخی از مسئولین بیت رهبری پرداخت.

4- جوانی ما که رفت
مهمترین موضوعی که اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به آن پرداخت، فرصت سوزی هایی بود که در این سال ها صورت گرفته است، متنی که عنوان اصلی آن را می توان از جمله «جوانی من و این جمع در دوره مدیریت کسانی سپری شد که استادتمام فرصت‌سوزی هستند.» برداشت کرد. بررسی فرصت سوزی های دولت در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که هر کدام از آنها نیز باعث به وجود آمدن زمینه های دیگری می شدند.

یکی دیگر از موضوعات نیز چرایی عملکرد ضعیف مسئولین در امور مختلف کشوری است که از نظر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دلیل آن را اشکالات موجود در ساختار سیاسی و اجتماعی می داند.

5- اصلاح ساختار و پیشنهاد پارلمانتاریسم
جامعه اسلامی دانشجویان نیز به اقتصاد، ساختارهای سیاسی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها پرداخت. شاید یکی از موضوعات مهمی که توسط این تشکل دانشجویی برای اصلاح ساختار سیاسی مطرح شد، ایجاد ساختار پارلمانی برای کشور بود که همین موضوع باعث شد تا رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود با اشاره به این موضوع اعلام کنند: «مشکلات نظام پارلمانی برای کشور بیش از مشکلات نظام ریاستی است» شاید پاسخ رهبری به این موضوع نشان دهنده اهمیت این سوال و این طرح برای اجرا باشد.

از طرفی دیگر این تشکل دانشجویی به موضوع اختیارات دولت نیز پرداخت و گفت: این دولت بیشترین اختیارات را نسبت به دولت‌های سابق داشته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1398/03/04 - 15:26

هم نمایندگان مجلس یازدهم و هم رئیس جمهور و اعضای هئیت دولت آینده می بایستی در تراز انقلاب اسلامی بوده و عناصر غیر انقلابی در آن حضور نداشته باشند بنحوی که امکان دفاع از انقلاب اسلامی ۵۷ برای مردم و نظام میسر گردد و در یک کلام همراه با گام دوم انقلاب براساس منویات مقام معظم رهبری مد ظله العالی می بایستی همچون قوه قضاییه که فردی انقلابی و تحولخواه و قابل اعتماد و امید مردم و نظام سکانداری آن را بر عهده گرفته و در ۲ ماه اخیر بر اساس رویکردهایش در قوه قضاییه این امر به وضوح قابل مشاهده است. می بایستی افرادی در مجلس و دولت آینده حضور داشته باشند که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری دارای افکار و اندیشه های جوان و نو برای تحول در حوزه قانونگذاری و اجرایی بوده و همچنین در تراز آنقلاب اسلامی۵۷ بوده تا مایه بی آبروی و بی اعتمادی مردم و نظام نگردند.
تورهای مسافرتی آفری
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top