تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/03/05 - 14:42
کد خبر: 313459

در مناظره دو طیف دانشجویی چه گذشت؟

این فعال سابق دانشجویی گفت: یکی از مشکلات در دادگاه ها این است که دو هفته اجازه وکیل گرفتن وجود ندارد و بعد از آن هم باید مورد تایید قوه قضاییه باشد که در هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود نداد و حتی قانون اساسای ایران هم چنین حقی را متهمین سلب نکرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، با حضور افشین هزاوه، دبیر اسبق مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و میلاد اصابتی، جانشین سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نشست و مناظره «امر به معروف مسئولان توسط مردم؛ ضرورت ها، بسترها و موانع»، در غرفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

* اصابتی: تشکل‌های دانشجویی باید مطالبات مردم را از مسئولین بخواهند
میلاد اصابتی در این نشست با اشاره به گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، گفت: از حدود 20 سال گذشته تا به امروز روال بر این بوده است که عده ای منتخب مستقیم و غیر مستقیم از سوی مردم برگزیده می شدند و مسئولیت های مهمی را در کشور به دست می گرفتند تا به مشکلات مردم رسیدگی کنند. اما باید بررسی کرد که این رویکرد چه اندازه توانسته به اهداف اصلی خود که رفع مشکلات مردم می باشد، رسیده است.

وی در ادامه افزود: اکنون ما بالغ بر 30 نهاد حاکمیتی برای مسئله محرومیت زدایی در کشور داریم و این بحث بسیار جدی و مهم است. اما تاکنون این مسئله حل نشده است و باید این نهادها را ارزیابی کرد که چرا این مسئله تاکنون حل نشده است.

اصابتی با اشاره به عملکرد عکس در مسئله محرومیت زدایی، تصریح کرد: ما در این مسئله برعکس عمل کردیم باید مردم وارد صحنه می شدند و حاکمیت و نهادهای مرتبط به عنوان سیاست گذار و خط مشی دهنده باید این فضا را فراهم می کرد. که تاکنون چنین حرکتی اتفاق نیافتاده بود اما در این 5 سال اخیر هم نظام به این جهت حرکت کرده است و مردم هم احساس وظیفه کرده اند و به صورت خودجوش و تجمع ها و تشکل های مختلف وارد صحنه شده اند.

وی ادامه داد: برای مثال مسافرت های جهادی که قبل از انقلاب و اوایل انقلاب وجود داشت اکنون این نگاه جهادی در مسئولان پدید آمده است.

جانشین سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به عملکرد مهم تشکل های دانشجویی در امر به معروف، گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر با سهیم کردن تشکل های دانشجویی در رویکرد جدید خود گامی بسیار موثر برداشته است.

وی گفت: نوک پیکان حرکت مردم به سمت امر به معروف مسئولان نخبگان و دانشجویان هستند و تشکل ها و انجمن های دانشجویی نقش بسیار موثری در این جریان ایفا می کنند چرا که حرف و حرکتهای مردم در جهت امر به معروف و نهی از منکر مسئولان از بلنگو وجهت تشکلها و نهاد های دانشجویی بیرون می آید و موثر واقع می شود.

اصابتی با اشاره به بحث شفافیت در نهادهای مختلف سیاسی، فرهنگی و علمی کشور، گفت: جایی برای روشن شدن عملکرد نهادهای حاکمیتی وجود ندارد تا مردم بتوانند به وضوح عملکرد فعلی نهادهای مختلف را مشاهده کنند. لازمه شناخت معروف و منکر شفافیت عملکرد است چرا که تا زمانی که یک مسئول به طور شفاف عمل نکند مردم نمی توانند بفهمند که او خطاکرده است و از او را نقد کنند و مطالبه حق خود را داشته باشند.

وی در ادامه افزود: برای مثال در دانشگاه تهران از طریق یکسری دانشجویان دغدغه مند و انقلابی متوجه شدیم که مبادلات گمرکی در کشور بسیار فساد زا است. این توجه باعث شد که این دانشجویان فعال سامانه ای را طراحی کردند که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند. این سامانه توانست تا حد بسیار زیادی قانون گریزی ها را حذف کند.

جاشین سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه آزادی بیان و نشریان جزو شعارات اصلی جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: به نظر می رسد آزادی به اسم و تعریف شخصی قابل بررسی نیست و باید آزادی را دقیق و موجز بررسی کرد. رسانه های موجود و دولت فعلی یکی از شعارهای آزادیشان فیلتر نکردن تلگرام بوده است و در مقابل به تولید ملی که حمایت از پیام رسان های داخلی بود نیز اهمیت ندادند. به نظر می رسند یک برخورد سیاسی کاری شکل گرفت.

اصابتی در ادامه با اشاره به اشکالاتی که در قوه قضاییه وجود دارد گفت: همه انتقاد به عملکرد قوه قضاییه داریم اما بعضی مواقع کارهایی صورت گرفته است که تیغ برنده قانون کند شود. مصلحت اندیشی های نابجای مسئولین دولتی و غیر دولتی وجود دارد که رابطه ها فشار می آورند تا حکم قانونی و دقیق قوه قضاییه اجرا نشود و عملکرد قوه قضاییه و عدالت این قوه زیر سوال برود. حتی نهادهای مردمی هم به جای مطالبه گری صحیح به عملکرد قوه قضاییه در مواردی اشتباها فشار می آورند بر حاکمیت تا یک موضوعی را تطهیر کنند و به آن جلوه قانونی ببخشند.

اصابتی در ابتدا با اشاره به بعضی ابهام هایی که هزاوه عنوان کرد، گفت: اول از همه رهبری در تمام جلسات دانشجویی خود هم مخالفان صریح که از صاحبان نشریات حزب مخالف یا روسای انجمن های مخالف عملکرد نظام بود را دعوت کردند و آنها هم به طرح سوال و مطالبه و نقد پرداختند در آزادی کامل. دوم اینکه در تمام کشورهای جهان شخص اول کشور یا افراد طراز اول مسئول هر کشور قوه قضاییه را انتخاب می کنند پس اگر به دنبال عدالت در قوه قضاییه هستیم نباید با لفظ قوه قضاییه مستقل که هیچ کجا اجرا نمی شود این نهاد را بکوبیم.

وی در ادامه گفت: در هر دوره تاریخ یک رئیس جمهور با استفاده از گفتمان قالب در جامعه به رای می رسد. امروز به نظر می رسد گفتمان قالب در بین مردم معیشت و عدالت اقتصادی است.

اصابتی در پایان این نشست با اشاره به اینکه در هر جایی تشکل‌ها و نهادهای مردمی و دانشجویی احساس وظیفه کرد هم باید مطالبه کند و هم وارد شود و عملی حرکت کند، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری تمام تغییرات و اصلاحات در جامعه جز با انگیزه و شور جوانی اتفاق نمی‌افتد و تشکل ها و نهادهای دانشجویی با آزادی بیان و رسانه باید بتوانند سوالات خود را از مسئولین داشته باشند و مطالبات به حق مردم را از مسئولین بخواهند و مسئولین هم باید پاسخگو باشند و اصلاح کنند.

* هزاوه: باید امر به معروف را به مسئله ای مردمی و مدنی تبدیل کنیم
افشین هزاوه در ابتدا با تشکر از برگزاری پنل‌های مناظره توسط ستاد امر به معروف و تقدیر از رویکرد جدید این ستاد در ترویج و گسترش آگاهی مردم برای امر به معروف مسئولان، گفت: رویکرد های دفعی و سلبی کلیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر را زیر سوال می برد و این مسئله امر به معروف و نهی از منکر که فرا دینی است و در تمام کشورها و ادیان مختلف جهان با نام های مختلف به اجرا می رسد.

هزاوه تاکید کرد: بهترین راه برای دعوت به معروفات از روی احسان و کمک و منع کردن و نقد کردن منتخبین مستقیم و غیر مستقیم خود از خطا و ناهنجاری ها است.

وی در ادامه افزود: هرچه رویکرد امر به معروف و نهی از منکر به سمت رویکرد ایجابی و گفت‌وگو و پذیرش تکثر حرکت کند، ارزیابی مثبتی از عملکرد این ستاد به چشم می خورد و می تواند حرکت بسیار موثری در جامعه داشته باشد.

هزاوه با اشاره به جریانات دانشجویی در نقد و مطالبه از مسئولان، گفت: جریانهای دانشجویی مطالبه گر از رویکرد جدید ستاد که امر به معروف مسئولان توسط مردم است استقبال می‌کند.

در ادامه هزاوه درباره مشکلات و موانع موجود بر سر راه تشکلهای دانشجوی در نقد و امر به معروف مسئولان، گفت: متاسفانه در ساختار حکومتی ما، به طور کامل جایگاه واقعی حضور مردم در صحنه فراهم نشده است. این مسئله یا بدلیل ضعفهای کاربردی و قانونی ما می باشد یا رویکردهای کارگزاران مختلفی است که در طول این 40 سال بر سر کار بوده اند و هستند.

هزاوه در ادامه افزود: علارغم تغییر کارگزاران در این نهادها، تفاوت چندانی در رویکرد این نهادها احساس نشده است و تغییر چشمگیری در آزادی تشکل های دانشجویی در طرح مطالبات و پیگیری مطالبات خود نسبت به مسئولان نکرده است.

دبیر اسبق مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه مهمترین امر برای رشد جامعه آزادی است، تصریح کرد: اگر آزادی وجود داشته باشد حتی اگر مردم اشتباه کنند بواسطه یک فرآیند آزاد از اشتباهات خود درس خواهند گرفت و رو به جلو حرکت می کنند. نبود رسانه های آزاد که در جامعه ما به وضوح پدیدار است (مانند فیلترینگ شبکه های اجتماعی) رشد مردم را متوقف کرده است در حالی که هر چه مردم رشد بیشتری داشته باشند بلوغ فکری بالاتری را در جامعه شاهد هستیم.

هزاوه با اشاره به آفت های طبیعی تمام ابزارها، گفت: در فضاهای دانشجویی نیز چون خیر مطلق خداوند است مشکل آفت وجود داشته است. اما مجوز نگرفتن و تعطیل شدن تشکلها، ستادها و نشریات دانشجویی و تحت فشارهای شدید دانشجویان و تشکل ها باعث صدمه خوردن اصل آزادی در مطالبات مردم نسبت به مسئولان می شود.

وی گفت: این در شأن یک نظام اسلامی نیست که دانشجوی نقد کننده و دغدغه مند حتی اگر خطاکار باشد، حکم های بسیار سنگین بگیرد در حالی که مطالبه گر است اما ممکن است ساز و کار اشتباهی را در پی گرفته و هیچ کسی و بیشتر از همه مسئولان مصون از خطا نیستند.

وی در ادامه افزود: آزادی بیان، آزادی تجمع و تاسیس و اداره تشکیلات دانشجویی هم در قانون اساسی صریحا بیان شده است و هم اینکه لازمه امر به معروف و نهی از منکر وجود نهاد های مردمی در رأس آنها نخبگان و دانشجویان است چرا که فرد در جامعه برای امر به معروف مسئولان نه قدرت دارد و نه اینکه صدایش به جایی می رسد و این وظیفه بر عهده نهاد های مدنی همچون تشکل های دانشجویی است.

هزاوه در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعبیرهای بسیار زیادی برای مطالبه گری تشکل ها بکار می رود مانند زمانش نیست، مصلحت نیست، پازل پازل دشمن است و دشمن سو استفاده می کند. متاسفانه کار به جایی رسیده است که جامعه از نظام سلب اعتماد کرده است به دلیل اختلاس ها و فساد های فراوان در صورتی که مردم با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

وی در ادامه افزود: جامعه به دلیل اینکه فکر می کند عدالت لازم پیاده نمی شود و برخورد ها تنها برخوردهای جناحی و سیاسی است، به پرخاشگری و سلب اعتماد و ناامیدی رفته است.

هزاوه با تاکید بر اینکه باید یکسری اصلاحات ساختاری صورت بگیرید، اظهار کرد: باید از طریق مواد قانونی در اصلاحات ساختاری شفافیت و پاسخگویی پیش بینی شده باشد و حتی اگر مردم از مسئولین سوالی نداشته باشند، مسئولین در موعد مشخص در سال به مردم گزارش عملکرد ارائه دهند تا مردم بتوانند با توجه به این گزارش در بحث های آزاد شرکت کنند و مطالبات به حق خود را از مسئولین در رسانه هایی آزاد و تشکل های مردم نهاد بازگو کنند.

این فعال سابق دانشجویی گفت: یکی از مشکلات در دادگاه ها این است که دو هفته اجازه وکیل گرفتن وجود ندارد و بعد از آن هم باید مورد تایید قوه قضاییه باشد که در هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود نداد و حتی قانون اساسای ایران هم چنین حقی را متهمین سلب نکرده است.

هزاوه با اشاره به ضعف ساختاری در پاسخگویی مسئولین گفت: هیچ زمانی نشده است که ما مسئولی از حاکمیت اعم از قوه قضاییه و دولت را دعوت کنیم و این مسئولان به دانشگاه تشریف بیاورند و پاسخگوی سوالات صریح و مطالبات دانشجویان باشند. غیر از نمایندگان مجلس نه وزرای دولت و نه رئیس جمهوری برای پاسخگویی خود را مقید نمی دانند.

وی در ادامه گفت: راه اصلی امر به معروف و نهی از منکر مسئولان این است که کارگران و دانشجوها سندیکا داشته باشند و از طریق قدرت سندیکا حرف و مطالبه خود را به گوش مسئولان برسانند. بهترین نماینده هر قشری از خود آن قشر باید انتخاب شود و این نهادهای قدرتمند باید مطالبه گری و نقد مسئولان را با نظر مستقیم همکاران و مردم عوض آن نهاد، از مسئولان داشته باشند.

هزاوه در ادامه این نشست گفت: باید در امر به معروف و نهی از منکر از چند کار پرهیز کرد. اول از همه حفظ آبروی افراد مختلف جامعه است. دوم اینکه نباید در زندگی خصوصی افراد تجسس کرد. سوم اینکه باید امر به معروف و نهی از منکر را از جنبه حاکمیتی جدا کنیم و به یک مسئله مردمی و مدنی تبدیل کنیم و راهکار آن تشکیل نهادها و تشکل های مدنی است.

وی در ادامه افزود: باید حق اعتراض، تجمع و مطالبه از مسئولان را در جامعه به رسمیت بشناسیم تا بتوانیم امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نهادینه کنیم.
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top