تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/03/05 - 14:45
کد خبر: 313461

اقدام عجیب دانشگاه رازی در عدم جذب دانشجو؛

کاهش ظرفیت ارشد به بهانه بی‌پولی

گروه زیست شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در اقدامی عجیب و غیر معمول اعلام کرده است که تا زمان تأمین بودجه لازم از پذیرش دانشجو درمقطع کارشناسی ارشد خودداری خواهد کرد و همین موضوع مشکلاتی را برای دانشجویان به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر چند بخش های فرهنگی و رفاهی دانشگاه همواره با مشکلات بودجه ای روبرو بوده است، اما به نظر می رسد این مشکلات در حال تسری به بخش های آموزشی دانشگاه نیز می باشد.  گروه زیست شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در اقدامی عجیب و غیر معمول اعلام کرده است که تا زمان تأمین بودجه لازم از پذیرش دانشجو درمقطع کارشناسی ارشد خودداری خواهد کرد.

گفته می شود دانشگاه رازی کرمانشاه برای این مصوبه به دو دلیل: 1- نبود بودجه کافی از طرف آن وزارتخانه محترم و 2- کاهش تعداد واحدهای پایان نامه از 6 واحد به 3 واحد(که توسط هیأت امنای دانشگاه تصویب گردیده) اشاره کرده است.

این مصوبه علاوه بر آنکه می تواند مشکلاتی را برای فضای آموزشی دانشگاه به وجود بیاورد از طرفی دیگر بخشی از دانشجویان را دچار مشکل کرده است. دانشجویان بومی که می توانستند در این دانشگاه محل زندگی خود به ادامه تحصیل بپردازند و نیز دانشجویان استعداد درخشان که پذیرش بدون کنکور انها در این دانشگاه یقینا می تواند هزینه هایی از قبیل آزمون مجدد و یا استرس های کنکور ارشد را از روی دوش آنها بردارد را دچار مشکل کرده است.

همین موضوع باعش شد تا جمعی از دانشجویان در نامه ای به وزیر علوم ضمن بیان مصوبه  این دانشگاه، مشکلاتی را که این مصوبه برای دانشجویان به وجود آورده است را یادآور شوند. در بخشی از این نامه آمده است: اینجانبان؛ دانشجویان مقطع کارشناسی زیست شناسی دانشگاه رازی، سالها برای قبولی در مقطع ارشد وادامه تحصیل در دانشگاه محل سکونت خود (کرمانشاه) تلاش نموده ایم وبه دلیل وجود مشکالت فراوان امکان ادامه تحصیل در شهرغیر بومی را نداریم.

این دانشجویان در بخشی دیگر و با اشاره به بیانیه گام دوم و اهمیت رشد علمی کشور نوشتند: تصمیم ناعادلانه عدم پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی گروه زیست شناسی به نوعی آب در آسیاب دشمن بوده و سبب تضعیف بنیه علمی انقلاب اسلامی خواهد شد.

در نهایت نیز با اشاره به خواسته دانشجویان نوشتند: پیش از هر چیز در صورت امکان با اختصاص بودجه لازم جهت ادامه تحصیل دانشجویان درمقطع کارشناسی ارشد به صورت پژوهش محور موافقت نمایید (حتی عده ای ازدانشجویان دارای توان مالی، حاضربه پرداخت بخشی ازهزینه های واحدهای عملی می باشند)، و یا دست کم مجوز و دستور لازم جهت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد زیست شناسی به صورت آموزش محور صادر فرمایید.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
جناب آقای دکتر منصور غلامی
سلام علیکم

موضوع درخواست: دستور لازم جهت پذیرش دانشجو و تخصیص امکانات در مقطع کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی در دانشگاه رازی به هردو صورت پژوهش محور و آموزش محور

به استحضار می رساند که گروه زیست شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در اقدامی ناعادلانه و برخلاف عرف معمول سالهای گذشته، مصوب نموده که تا زمان تأمین بودجه لازم ازپذیرش دانشجو درمقطع کارشناسی ارشد خودداری نماید، اما استدلال مسؤلان امر در این باره بر دو محور استوار است: 1 -نبود بودجه کافی از طرف آن وزارتخانه محترم و 2 -کاهش تعداد واحدهای پایان نامه از 6 واحد به 3 واحد (که توسط هیأت امنای دانشگاه تصویب گردیده) بیان شده است. اتخاذ چنین تصمیم بسیارمهمی به صورت ناگهانی برای دانشجویان این رشته که جمعی ازآنان جزء نفرات و رتبه های برترواستعدادهای درخشان می باشند بسیار ناامید کننده وناعادلانه است، چراکه اینجانبان؛ دانشجویان مقطع کارشناسی زیست شناسی دانشگاه رازی، سالها برای قبولی درمقطع ارشد وادامه تحصیل دردانشگاه محل سکونت خود(کرمانشاه) تلاش نموده ایم وبه دلیل وجود مشکلات فراوان امکان ادامه تحصیل در شهرغیر بومی را نداریم.

آنچه که بیشتر از همه قلب دانشجویان گروه زیست شناسی کرمانشاه را می آزارد عدم توجه اساتید و مسولین امر در گروه زیست شناسی به بیانیه گام دوم انقلاب میباشد که چندی قبل از این تصمیم ناعادلانه از طرف رهبر معظم انقالب به جوانان کشور ابلاغ گردید، در بخشی از این بیانیه آمده است: "دانش، آشکارترین وسیله ی عزّت وقدرت یک کشور است. روی دیگردانایی، توانایی است. اکنون نزدیک به دودهه است که رستاخیزعلمی در کشورآغاز شده وبا سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیر کننده بود یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه ی شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانیده و مایه ی شگفتی ناظران جهانی شد ودر برخی از رشته های حسّاس ونوپدید به رتبه های نخستین ارتقاءداد، همه وهمه در حالی اتّفاق افتاده که کشوردچارتحریم مالی وتحریم علمی بوده است. امّا آنچه من میخواهم بگویم این است که این راه طی شده، با همه ی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشته ها عبور کنیم. ما اکنون حرکت را آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت باال ادامه یابد تا آن عقبافتادگی جبران شود. اینجانب همواره به دانشگاهها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراینباره تذکّر وهشدار و فراخوان دادهام، ولی اینک مطالبه ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی ازقبیل شهدای هستهای نیزداده است. به پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید."

بر طبق بیانیه گام دوم رهبر انقالب که در باال به بخشی از آن اشاره گردید تصمیم ناعادالنه عدم پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیالت تکمیلی گروه زیست شناسی به نوعی آب در آسیاب دشمن بوده و سبب تضعیف بنیه علمی انقالب اسلامی خواهد شد. لذا از آن وزارت محترم استدعا داریم لطف خود را شامل حال ما نموده و با یک عمل انقلابی به خواسته های به حق ما ترتیب اثردهند. پیش ازهر چیز در صورت امکان با اختصاص بودجه الزم جهت ادامه تحصیل دانشجویان درمقطع کارشناسی ارشد به صورت پژوهش محور موافقت نمایید (حتی عده ای ازدانشجویان دارای توان مالی، حاضربه پرداخت بخشی ازهزینه های واحدهای عملی می باشند)، و یا دست کم مجوز و دستورالزاما جهت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد زیست شناسی به صورت آموزش محور صادر فرمایید (از آنجا که هزینه پذیرش دانشجو به این صورت بسیار کمتر خواهد بود) تا ان شا الله اقدامات لازم جهت محقق شدن ادامه تحصیل اینجانبان مبذول گردد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top