تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/03/06 - 11:22
کد خبر: 313554

واکنش دانشگاه علوم پزشکی تهران به اعتراض دانشجویان افغانستانی

دانشگاه علوم پزشکی تهران به دنبال اعتراض برخی دانشجویان افغانستانی خود برای پرداخت شهریه‌های دلاری برخلاف مصوبات مطرح، توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، پیرو بررسی و اطلاع‌رسانی اعتراض برخی دانشجویان افغانستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص پرداخت شهریه‌های دلاری سنگین (گزارشی تحت عنوان تخلف دانشگاه علوم پزشکی تهران در اخذ شهریه‌های دلاری، کارد به استخوان دانشجویان افغانستانی رساند)، دانشگاه علوم پزشکی تهران جوابیه‌ای را صادر کرد.

متن این جوابیه به شرح زیر است:
دانشگاه علوم پزشکی تهران بعنوان عضوی از خانواده آموزش عالی کشور با عزمی راسخ و جدیت تمام طی سال‌های اخیر به دنبال ایفای سهم خود در تحقق مرجعیت علمی کشوراست که در این راستا با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور فعالیت‌های چشمگیری در زمینه تولید، تبادل اساتید و دانشجویان، اعتبارسنجی سازمانی و ارتقا برنامه‌های آموزشی انجام داده است.

این مجموعه از حدود ۱۰ سال پیش با تکیه بر توان علمی قابل توجه اعضای هیئت علمی خود، سطح بالای کیفیت آموزشی و امکانات و تجهیزات پیشرفته آموزشی و با اهداف اصلی ارزآوری برای کشور و کمک به ارتقا سلامت و افزایش دانش و تکنولوژی در کشور‌های مقصد به ویژه کشور‌های کمتر توسعه یافته و نیازمند این خدمات، در مسیر پذیرش متقاضیان بین‌المللی گام‌هایی برداشته است. چنانچه جذب حدود ۹۰۰ دانشجوی بین المللی از ۵ قاره جهان به ویژه کشور‌های همسایه، چون عراق، افغانستان، پاکستان، هند و کشور‌های آفریقایی همچون نیجریه خود گواه خوبی بر موفقیت‌های کسب شده در این عرصه است.

این درحالی است که در ابتدای راه دانشگاه علوم پزشکی تهران با تدوین قوانین و مقرراتی، چون عدم امکان تحصیل متقاضیانی که ملیت ایرانی دارند بعنوان دانشجوی بین المللی، پرداخت شهریه آموزشی به صورت ارزی و نبود امکان فعالیت شغلی فارغ التحصیلان بین المللی در کشور، متقاضیان خارجی را از شرایط تحصیلی خود آگاه کرد.

با تکیه بر جایگاه علمی این مجموعه در کشور و منطقه، ظرفیت محدود آن برای پذیرش دانشجویان و از همه مهمتر جذب دانشجویان ایرانی از میان نخبگان و برترین دانش‌اموزان کشور، ورود هر متقاضی که ملیتی ایرانی داشته باشد باید با گذر از آزمون سراسری و کسب رتبه قابل قبول صورت گیرد. مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درخصوص اعظای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی حاکی از این واقعیت است که این افراد نیز، چون سایر ایرانی‌ها تنها از طریق شرکت در آزمون سراسری فرصت ورود به مجموعه ای، چون دانشگاه علوم پزشکی تهران را خواهند داشت، این نکته در کنار توقف جذب دانشجویان شهریه پرداز ایرانی در پردیس بین الملل دانشگاه به مرور ظرفیت‌های پذیرش در دانشگاه را برای دانشجویان ایرانی نیز محدود می‌کند.

با این وجود دانشگاه علوم پزشکی تهران حمایت از تحصیل دانشجویان افغانستانی با تاکید بر متقاضیان مقیم این کشور که با بازگشت آن‌ها ارتقا سطح علمی بهداشتی و دمانی افغانستان محقق می‌شود را همواره در دستور کار خود قرار داده است. البته دانشجویان این کشور که تاکنون تعداد آن‌ها به مرز ۶۰ نفر رسیده است، چون سایر دانشجویان بین المللی در ابتدای دوره تحصیلی خود در جریان قوانین آموزشی از جمله اخذ شهریه به صورت دلاری قرار گرفته و دانشگاه تا به حال تغییری در شرایط شهریه ایجاد نکرده است.

به دنبال دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درراستای درخواست دانشجویان افغانستانی و ابلاغ آن از سوی معاونت آموزشی به دانشگاه‌ها مبنی بر اینکه دانشجویان مشمول پرداخت شهریه براساس نرخ رسمی (۴۲۰۰۰ ریال) هستند که دارای والده ایرانی بوده یا والدین آن‌ها افغانی و بخشی از تحصیل خود را در ایران گذرانده باشند و تضاد آن با مصوبه هیئت امنای دانشگاه مبنی بر دریافت شهریه ارزی، این دانشگاه اقدام به استعلام از وزارت متبوع و طرح مجدد موضوع در هیئت امنا دانشگاه و پیش بینی راهکار‌های اجرایی خواهد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top