تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/03/07 - 07:56
کد خبر: 313669

معرفی دانشگاه‌های جهان/۱/:

دانشگاه‌های مالزی و شرایط تحصیل در آن

حضور چشمگیر دانشگاه های خارجی در مالزی باعث گسترش آموزش عالی آن کشور شدند. سیستم آموزش عالی مالزی در رتبه بندی آموزش عالی QS در سال 2018 رتبه 25 را به خود اختصاص داد که نشان دهنده قدرت دانشگاه های برتر آن است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با انتخاب تحصیل در مالزی متوجه خواهید شد که زیبایی طبیعی کشور فراتر از جنگل های بارانی باستانی، پارک های ملی و سواحل باشکوه است. مالزی یکی از کشورهای با ثبات سیاسی در جهان است، این کشور شاید دومین کشور بعد سنگاپور از لحاظ نفوذ اقتصادی در منطقه باشد. نیمی از این کشور که در قسمت شمالی و نزدیک به تایلند است، به عنوان جزیره مالزی شناخته می شود. دانشگاه های معروف با رتبه های برتر در جهان در جزیره مالزی واقع شده است.

در مالزی شعبه دانشگاه های مطرح جهان از جمله ناتینگهام انگلیس و موناش استرالیا حضور و یک برنامه هدفمند برای گسترش و بهبود آموزش عالی کشور مد نظر دارند.

سرمایه گذاری مالزی در شعبه های پردیس منجر به توسعه  EduCity  در نواحی جنوبی جزیره مالزی شده است. این پردیس با مشارکت هشت بخش بین المللی توسط دانشگاه های برجسته از سراسر جهان اداره می شود. از جمله دانشگاه های معروف که شامل دانشگاه ریدینگ انگلستان، دانشگاه ساوتهمپتون و دانشگاه نیوکاسل پزشکی و همچنین موسسه فناوری دریایی هلند، دانشگاه خصوصی Raffles سنگاپور و دانشکده هنرهای سینمایی دانشگاه جنوبی کالیفرنیا از ایالات متحده است.

حضور چشمگیر دانشگاه های خارجی در مالزی باعث گسترش آموزش عالی آن کشور شدند. سیستم آموزش عالی مالزی در رتبه بندی آموزش عالی QS در سال 2018 رتبه 25 را به خود اختصاص داد که نشان دهنده قدرت دانشگاه های برتر آن است.

دانشگاه مالایا (UM)
این دانشگاه جزء قدیمی ترین و بالاترین رتبه در رتبه‌بندی آموزش عالی QS  است که در سال 2019 (با 27 رتبه ارتقا نسبت به سال قبل) رتبه 87 را به خود اختصاص داده و در مرکز کوالالامپور قرار دارد.

جمعیت دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه مد نظر حدود 21 هزار نفر بوده که بیش از 2900 نفر از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

دانشگاه کیبانگسان (UKM)
این دانشگاه در 35 کیلومتری جنوب کوالالامپور واقع شده است. در رتبه بندی جهانی در ال 2019  با 46 رتبه ارتقا نسبت به سال قبل اکنون در رتبه 184 قرار دارد.

دارای 27000 دانشجو است و در رشته های آموزش و پرورش، سیاست، مهندسی، حقوق و ریاضیات به جذب دانشجو می‌پردازد. همچنین دانشگاه Kebangsaan مالزی دارای دانشکده فارغ التحصیلی در محوطه اصلی خود و یک دانشکده پزشکی است که در حومه «چراس» واقع شده است.

دانشگاه پوترا (UPM)
این دانشگاه در رتبه بندی 2019  از رتبه 229 به رتبه 202، ارتقا یافت،  و رتبه سوم در میان دانشگاه های برتر مالزی است. یکی از دانشگاه های پیشرو در زمینه تحقیقات در کشور محسوب می شود، دانشگاه پوترا در سال 1931 به عنوان دانشکده کشاورزی تاسیس شد.

دانشگاه ساینس
دانشگاه مذکور به عنوان دانشگاه علم و صنعت مالزی شناخته شده است و در حال حاضر رتبه 207 را در جهان دارد و در رتبه بندی آموزش عالی بر اساس موضوع در 50 رتبه نخست قرار دارد و در رتبه بندی کلی در رده 28 قرار گرفته است.

این دانشگاه دارای سه پردیس است که پردیس اصلی آن در پنانگ، پردیس بهداشتی آن در کلانتان و پردیش مهندسی آن در نیبونگ تیبالا است. این دانشگاه همچنین قصد دارد تا یک پردیس جهانی را در پایتخت تاسیس کند.

دانشگاه تکنولوژی
دانشگاه ملی تکنولوژی مالزی در میان 250 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و رتبه 228  را به خود اختصاص داده است.

قدیمی ترین دانشگاه فنی و مهندسی دولتی در کشور و متخصص در مطالعات فنی است و رشته مهندسی را به دانشجویان ارائه می دهد.

همچنین در رتبه بندی جهانی آموزش عالی، دانشگاه های دیگر مالزی نیز دارای رتبه های زیر هستند: دانشگاه UCSI (481)،دانشگاه فناوری پتروناس (521-530)، دانشگاه تیلور (601-650)، دانشگاه اوتارا مالزی (UUM، 601-650).

بسیاری از دانشگاه های خصوصی در مالزی دارای انتخابت دوگانه درجه 1 و 2 هستند؛ بدین‌صورت که این به دانشجویان اجازه می دهد تا بخشی از مدرک خود را در مالزی و بخش دیگر را در یک موسسه شریک در کشور دیگری بخوانند. این گزینه محبوب بوده است، زیرا فرصتی  را برای به دست آوردن مدرک تحصیلی معتبر از یک دانشگاه معتبر در یک موسسه آموزش عالی تاسیس شده (مانند انگلستان، آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، فرانسه یا آلمان) بدون پرداخت هزینه های کامل تحصیل در خارج از کشور برای تمام طول دوره فراهم می کند.

برنامه‌ها
مالزی در حال حاضر با توجه به آمار ارائه شده توسط یونسکو یکی از 11 نقاط محبوب تحصیل در جهان بوده و بدنبال رسیدن به شش رتبه نخست  ارائه دهنده خدمات آموزشی تا سال 2025 و پذیرش 250 هزار دانشجوی خارجی تا این سال است.

گذرنامه دانشجویی برای تحصیل
همه دانشجویان خارجی نیاز به "گذرنامه دانشجویی" خواهند داشت. دریافت پاسپورت دانشجویی ساده است و هنگامی که دانشجویی در یک دانشگاه معتبر در مالزی پذیرفته می شود، دانشگاه مورد نظر مستقیما از طرف دانشجو درخواست گذرنامه می کند. در میان اسناد و مدارکی که برای دانشجوی متقاضی ارسال می شود. لازم است که دانشجو هزینه ای در حدود (500 دلار آمریکا-بستگی به کشور مبدا دارد) پرداخت کنید.

پس از پذیرش و اخذ پاسپورت دانشجویی، همه دانشچویان (برای هر دو دانشگاه خصوصی و دولتی) موظف هستند به طور جداگانه برای یک ویزای دانشجویی از طریق سفارت مالزی در کشور خود درخواست بدهند. شما باید مدارکی از پیشنهاد خود برای تحصیل و همچنین مدارک تحصیلی خود ارائه دهید. مدارک ثبات مالی هر دانشجو نشان می دهد که فرد مورد نظر در "سلامت" بوده و قصد دارد تنها در مالزی برای اشتغال به تحصیل زندگی کند.

هزینه تحصیل
شهریه در بین دانشگاه های مالزی با رواج دانشگاه های بین المللی و موسسات خصوصی متفاوت است. به طور کلی هرچند تحصیل در مالزی ارزان تر از بسیاری از کشورها است، با این وجود هزینه های تحصیلی در حال حاضر حدود 3950 دلار در سال است.

به طور شگفت‌انگیز، دانشگاه مالایا که بهترین دانشگاه مالزی است، شهریه آن بسیار پایین است و تقریبا 2534 دلار آمریکا در سال برای دانشجویان خارجی (دوره لیسانس) است.

به عنوان مثال، اگر شما یک مدرک لیسانس در علوم رایانه را از پردیس موناش(استرالیا واقع در مالزی) دریافت کنید، در سال هزینه (10 هزار دلار) خواهد بود، در حالی که در دانشگاه اصلی موناش در استرالیا قیمت بیش از دو برابر خواهد بود که در حال حاضر 32 هزار و 500 دلار در سال است.

* گزارش از یاسین قاسمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top