تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/03/07 - 22:40
کد خبر: 313754

نامه بسیج دانشجویی آزاد رشت به استاندار

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد رشت در نامه‌ای خطاب به استاندار گیلان در خصوص انتقال پسمانده پتروشیمی خوزستان به این استان اعلام کرد: گیلان را به استان پسماند‌ها تبدیل نکنید!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رشت خطاب به استاندار گیلان در خصوص انتقال پسمانده پتروشیمی خوزستان به گیلان نامه‌ نوشت.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای مصطفی سالاری استاندار گیلان

با سلام و احترام

همانطور که مستحضر هستید، طی چندسال گذشته استان شهید پرور و ولایتمدار گیلان به دلیل بی تدبیری مسئولین داخلی همواره با مشکلات زیست محیطی جدی روبرو بوده که باعث آزار و رنجش مردم عزیز استان شده و هم محیط زیست استان را تا آستانه نابودی کشانده است.

مسئله آلودگی جنگل‌های سراوان که اکنون با نزدیک شدن فصل گرما، شرایط را برای ساکنان آن منطقه اسف بار کرده و هرچندوقت یکبار با اعتراضات اهالی منطقه روبرو هستیم و تقریبا می‌توان گفت که حل این معضل محیطی به آرزویی برای مردم استان تبدیل شده است.

شاید برای کسی این مسئله قابل باور نباشد که یک جنگل زیبا در شهری به محل تخلیه زباله‌های شهر تبدیل شده است.

رودخانه زرجوب که دقیقا از وسط شهر رشت می‌گذرد چنان وضعیت وحشتناکی دارد که اصلا مسئله اذیت شدن اهالی ساکن در مجاورت این رود پیشکش، حتی آقایان اقتصادی استان که به فکر ایده‌های جذب سرمایه و توریسم هستند نیز فکری برای حل این معضل ندارند.

تالاب انزلی هم که از وضع نامساعدی رنج میبرد. از معدود مشکلات این تالاب می‌توان به خشک شدن بیش از ۴۰ درصد آن اشاره نمود. از طرفی دیگر مشکل رسوبات رودخانه‌هایی را داریم که به تالاب انزلی منتهی می‌شوند و مورد بعدی آن که فرسایش خاک در این تالاب می‌باشد.

این موارد تنها جزئی از مشکلات عدیده محیط زیستی در گیلان است که نیازمند برنامه ریزی و تلاش جدی برای حل معضلات است که خطری جدی برای این استان به حساب می‌آید.

حال انگار تمام این مسائل محیطی در استان حل شده که آقایان محیط زیستی در اخرین اقدام خود قصد انتقال ۵ هزارتن از پسماند‌های کلره را از واحد‌های پتروشیمی استان خوزستان به گیلان و بازیافت آن را دارند.

در اینجا با چندنکته اساسی و مهم روبرو هستیم. آنچه که لازم است مسئولین مربوطه در خصوص آن شفاف سازی کنند، این پرسش است که اصولا چرا بازیافت این پسماند‌های کلره، در استان گیلان صورت می‌پذیرد؛ در صورتی که در جنوب کشور و در استان خوزستان تولیده شده است؟

به گفته کارشناسان حوزه پتروشیمی، بخش سنگین این پسماند‌های کلره از آن جایی که قابلیت تبدیل به پلیمر‌های دیگر را ندارند، یا باید در کوره‌هایی با دمای بالا امحا و سوزانده شود یا اینکه طی عملیاتی ظریف و دقیق پلیمریزه شده و در تولید آسفالت مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر پتروشیمی بندر امام هردو بخش سبک و سنگین این پسماند‌های کلره را در دمای بالای ۱٣۰۰ درجه امحا می‌کند که البته باعث صرف انرژی زیاد و ورود دی اکسید کربن و ترکیبات کلر دار به هوا است.

اکنون که تصمیم بر بازیافت بخش سنگین و ته مانده جامد و خطرناک این پسماند‌ها است نکته‌ای که متخصصین این حوزه به صورت ویژه برآن تاکید دارند این است که اگر این بازیافت به صورت دقیق، علمی و اصولی انجام نپذیرد، می تواند پیامد‌های جبران ناپذیری برای سلامت عمومی و محیط زیست استان داشته باشد و لذا پرسش ما این است که نحوه نظارت بر عمللکرد شرکت مدیریت پسماند «بلیش» که مجوز این بازیافت را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده است چگونه است؟! آیا جنابعالی مسئولیت این ریسک را می‌پذیرید و تضمین می‌دهید که این بازیافت به صورت کاملا ایمن و بدون تبعات منفی صورت پذیرد؟!

همچنین این سئوال نیز مطرح می‌شود که چرا وقتی هنوز سرنوشت بخش خطرناک پسماند‌های کلره مشخص نشده باید مجوز انتقال آن به گیلان و شروع بازیافت آن صادر شود؟!

البته در کنار نکات و نقد‌های مطرح شده موضع گیری اخیر جنابعالی در خصوص اینکه اگر این اقدامات کم‌ترین آسیب زیست محیطی برای استان گیلان ایجاد کند فورا باید متوقف شود برای ما دلگرم کننده است و ما دانشجویان ضمن حمایت از این اظهار نظر شما فعالیت‌های گروه کارشناسی ناظر بر این مسئله را به دقت رصد می‌کنیم.

در آخر نیز لازم به ذکر است خاطرنشان کنیم که بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل و جنبش دانشجویی ذاتاً وظیفه دارد مطالبه به حق مردم را فریاد زده و پیگیری کند و همواره در تمامی صحنه‌ها در کنار مردم بوده و تمام سعی خود را نموده تا مشکلات مردم را از مسئواین مطالبه کند؛ به همین منظور از مجموعه استانداری گیلان به ویژه شخص استاندار تقاضا داریم به این مسئله رسیدگی کرده و گزارشات پیگیری این موضوع را به اطلاع مردم شریف و دغدغه‌مند استان برساند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top