تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/03/08 - 13:01
کد خبر: 313862

روزنامه انگلیسی: اردن در حال دور شدن از عربستان است

اردن در حالی که ار بحران اقتصادی در پی کاهش کمک‌های سعودی رنج‌می‌برد از طرح موسوم به «معامله قرن» نیز به شدت عصبانی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، یک روزنامه انگلیسی در مقاله‌ای نوشت که اردن به تدریج در حال دور شدن از جبهه عربستان سعودی و نزدیک شدن به رقبای منطقه‌ای ریاض است و «تحت فشار شرایط» مجبور به گفت‌و‌گو با بزرگ‌ترین دشمنان عربستان سعودی در منطقه شده است.

به نوشته روزنامه تایمز انگلیس، «مروان المعشر» سفیر اردن در فلسطین اشغالی گفته است که امان نمی‌تواند به طور ریشه‌ای مسیر و رفتار خود را تغییر دهد اما همه گزینه‌ها در راستای تلاش برای حمایت از منافع اردن مطرح است.

در فوریه گذشته «عبدالله دوم» پادشاه اردن با «رجیب طیب اردوغان» در آنکارا دیدار کرد و این سفر در شرایطی صورت گرفت که جنگ لفظی و بحران شدیدی میان ریاض و آنکارا به دلیل قتل جمال خاشقچی در جریان بود.

ماه گذشته نیز پادشاه اردن در نامه‌ای به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، به راههای توسعه روابط بین دو کشور پرداخت. امیر قطر نیز ژوئن سال گذشته میلادی در پیامی به پادشاه اردن گفته بود که ده هزار فرصت شغلی در قطر برای اتباع اردنی در نظر گرفته و همچنین ۵۰۰ میلیون دلار نیز در زیرساخت‌های اردن سرمایه‌‌گذاری کرده است.

این روزنامه در ادامه به نقل از مسئولان اردنی که نامی از آن‌ها نبرده، آورده است که اردن به عنوان پایه اصلی زیرساخت امنیتی غرب در خاورمیانه در ماههای گذشته گفت‌وگوهایی با ترکیه و قطر آغاز کرده و گام‌های آهسته‌ای نیز به سمت ایران برداشته است. هر چند این تغییرات «اضطراری» است و به علت شرایط وخیم اقتصادی اردن که با کاهش کمک‌های مالی سعودی‌ها ایجاد شده، در پیش گرفته شده است.

اردن در تابستان سال گذشته شاهد اعتراضات وسیع سیاسی و اقتصادی بود به نحوی که موجب سقوط دولت و لغو قانون «مالیات بر در آمد» شد.

یک منبع اردنی به روزنامه تایمز گفت: «روابط ما مبتنی بر منافع ما است و اردن هیچ اختلافی با ترکیه، قطر و حتی ایران ندارد و روابط بین ما به دستاوردهایی که می‌توانیم به آنها تحقق بخشیم، بستگی دارد.»

البته منابعی نیز در داخل دولت اردن به این روزنامه گفته‌اند که عربستان سعودی از هم‌پیمانان منطقه‌ای خود از جمله اردن خواسته است که از کشورهایی که مقابل ریاض ایستاده‌اند دوری کرده و بیش از پیش در تحریم قطر و مقابله با ایران در کنار عربستان سعودی باشند.

به نوشته تایمز، دلیل دیگر تغییر مسیر امان، عصبانیت «عبدالله دوم» از دونالد ترامپ به علت جانبداری از اسرائیل در مقابل فلسطینیان است. در حالی که تعداد بسیاری از فلسطینیان در اردن به سر می‌برند.

منابع اردنی گفته‌اند که «معامله قرن» مد نظر آمریکا که پیش‌بینی می‌شود به زودی رونمایی شود، موجب ثبات در منطقه نمی‌شود و این در حالی است که مناقشه فلسطینی-اسرائیلی از مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان در منطقه به گروههای تروریستی است و هیچ راه‌حلی برای بحران‌های منطقه بدون حل و فصل عادلانه موضوع فلسطین، وجود ندارد.

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن نیز روز سه شنبه در سخنانی که نشان از مخالفت با نشست بحرین داشت، گفت که هرگونه طرح اقتصادی برای حل بحران فلسطین و اسرائیل نمی‌تواند جایگزینی برای طرح سیاسی فراگیر جهت اجرای راه‌حل دو دولت باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top