تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/03/09 - 13:03
کد خبر: 313987

هشدار روسیه به طرف‌های غربی برجام

معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد در صورتی که تعادلی درون برجام ایجاد نشود ایران گام‌های بعدی در توقف اجرای تعهداتش را برخواهد داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو تردید ندارد که اگر تعادل در برجام حاصل نشود، ایران گام‌های جدیدی برای توقف اجرای وظایف در چارچوب برجام برخواهد داشت.

ریابکوف ضمن پاسخ به این سؤال که آیا تهران ممکن است اجرای وظایف خود در برجام را متوقف سازد، بیان داشت: «تمامی آنچه توسط رئیس جمهور ایران حسن روحانی اعلام شد، در واقع در سالگرد خروج آمریکا از برجام، امروز در جریان جلسه تکرار شد. این نقشه ترسیم‌شده توسط ایرانی‌ها، دو مرحله‌ایست، عدم پیشرفت و این‌که تعادل درون برجام چطور به‌وجود آید، گام‌های بعدی ایران را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد، ما در این زمینه شک و تردیدی نداریم».

در تاریخ 8 می 1918، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم‌های یک‌طرفه می‌باشد.

همچنین ریابکوف روز چهارشنبه در مصاحبه دیگری با شبکه خبری راشاتودی روسیه خواستار موافقت کشورهای عربی با پیشنهاد «پیمان عدم‌تعرض» ایران شد.

ریابکوف گفت: روسیه مجموعه‌ای از پیشنهادات را ارائه کرده که هدف از آن، حفظ و تقویت توافقات و قراردادهای بین‌المللی و تضمین اجرای آنها است.

وی افزود: در همین راستا ما معتقدیم پیشنهاد طرف ایرانی در خصوص امضای پیمان چندجانبه عدم‌تعرض میان کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در زمان مناسب ارائه شده است.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: پیشنهاد ایران در راستای طرح دیگری است که روسیه پیش‌تر در خصوص اقدامات اعتمادسازی در منطقه خلیج مطرح کرده بود.

ریابکوف اضافه کرد: ما تکرار می‌کنیم و دوستان و همکاران عرب را خطاب قرار می‌دهیم که این پیشنهادات روی میز است و ما آماده کمک برای اجرای آن هستیم.

وی گفت: دستیابی موفقیت در این مسیر در حفظ برجام نقش خواهد داشت و ما امیدواریم که شرکت‌کنندگان در نشست مکه به این پیام روسیه و ایران که خواستار حل مشکلات موجود و از بین بردن تنش‌ها از طریق توافقات هستند گوش فرا دهند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به بغداد روز یکشنبه 5 خرداد در کنفرانس خبری با وزیر خارجه عراق گفت که جمهوری اسلامی خواستار ایجاد روابط متوازن با همسایگان خود در خلیج فارس است و به همین منظور پیشنهاد امضای پیمان عدم‌تجاوز به این کشورها را داده است.

این در حالی است که برخی دولت‌های عربی همچون عربستان سعودی و امارات با تبعیت از ایالات متحده عملاً راهکار جنگ و ایجاد بی‌ثباتی را برای پیشبرد منافع خود اتخاذ کرده‌اند که طبیعتاً این امر چالشی جدی برای دستیابی به راهکارهای دیپلماتیک است و می‌تواند اوضاع منطقه را بحرانی‌تر کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top