تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/03/09 - 15:32
کد خبر: 314005

نجفقلی حبیبی در دیدار روز گذشته اساتید با رهبر انقلاب:

در سایه انقلاب اسلامی تعارض علم و دین مرتفع شده است/ علم و نگرشهای تخصصی باید محور تصمیم گیریها باشد

با توجه به ضرورت یک پارچگی و انسجام در مدیریت کشور و ضرورت صدای واحد در مساله جاری ما یعنی برجام، انتظار می رود اولا موضوع به مسؤول اجرایی آن یعنی وزارت خارجه ارجاع شود و ثانیاً به جای متهم کردن دولت خودمان که متاسفانه برخی در این وادی گام بر میدارند، دولت امریکا را به علت نقض عهد مذمت و اجرای تعهداتش را مطالبه کنیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نجفقلی حبیبی،عضو هیئت امنای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی در دیدار روز گذشته اساتید و نخبگان و پژوهشگران دانشگاهی با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت.

متن کامل سخنرانی نجفقلی حبیبی را در ادامه می خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

با درود بر امام خمینی و یاران صدیق او از شهدای 15 خرداد 42 تا شهدای سوم خرداد 61 و درود بر ملت بزرگ ایران که به پایمردی آن امام عظیم الشان این بنیان مرصوص را پی افکندند و ملت ما چهل سالگی انقلاب اسلامی را با عنوان «گام اول» با همه تلخیها و شیرینیها با افتخار پشت سر گذاشت و با گرامیداشت 14 خرداد سالروز هجرت بنییان گذار نظام اسلامی، در این محضر شریف، با عرض سلام به محضر مقام معظم رهیری و حاضران مکرم این مجلس تحت عنوان «چشم انداز دانش محور برای آینده بهتر» نکاتی را یاد آور میشوم:

الف– دانشگاهها در چهل سال گذشته انقلاب اسلامی البته توفیقات بسیار داشته اند که نتایج آن در دستیابی ما به دانشهای نو مثل نانو  و نیز کسب مقامهای پژوهشی در سطح بین المللی و راه افتادن موسسات کار آفرینی دانش بنیانها و بسیار موارد دیگر مشخص است اما در گام دوم انقلاب که حضرتعالی ترسیم فرموده اید باید چند حرکت مهم پیگیری و به عمل در آید:

1- دانشگاه در مدیریت علمی کشور حضور فعال پیدا کند. در سالهای گذشته البته دانشگاهیان در بخشهای مختلف مدیریتی کشور حضور داشته اند اما دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی حضور چندانی نداشته است.

2 - لازم است بودجه پژوهشی به نسبت درآمد ناخالص ملی بسیار افزایش یابد و منحصرا به اعتبارات دانشگاهها افزوده شود تا مثل دیگر دانشگاههای معتبر جهان دانشجویان مقطع دکتری با دریافت حقوق ماهانه زیر نظر استاد تمام وقت به پژوهش بپردازند.

3 – با توجه به استحکام پایه های نظام اسلامی باید از همه ظرفیتهای دانشگاه با تکیه بر جنبه علمی و بدون تبعیض استفاده شود؛ باید جوانان کشور که همواره از حمایت و عنایت رهبری بهره مند هستند بدون تبعیض از این امکان برخوردار شوند.

4 - در سایه انقلاب اسلامی تعارض علم و دین مرتفع شده است بنا بر این برداشتهای سلیقه ای از اسلامی شدن دانشگاهها باید جای خود را به تکاپوی اندیشه و آزاد اندیشی بدهد و کرسیهای آزاد اندیشی مورد تاکید رهبری بدرستی پا بگیرد. در باب موانع آن می توان به عملکرد متولیان دانشگاه و نیز آیین نامه های ارتقا و مقرارات جذب هیئت علمی اشاره کرد که چندان با لوازم کرسیهای آزاد اندیشی سازگاری ندارد و عملا مانع آن می شود که دانشگاه عرصه گفتگوی دیدگاههای مختلف گردد. تاریخ نشان می دهد رکن مهم تحقق تمدن اسلامی در قرون اولیه اسلامی بیش از هر چیز مدیون آزادی اندیشه و اندیشمندان بوده است.

ب– با پذیرش این واقعیت که ما از قابلیتهای بسیار بالایی در حوزه های مختلف برخورداریم و با توجه به این که با حمایت مستمر رهبری در دانشهای نو در رده های بالای جهان قرار داریم و از ساختار علمی و فنی و مهندسی و اقتصادی مستحکمی در پزشکی، راه، فرودگاه، گاز، برق، سد سازی و. و. و برخورداریم و با عنایت به این که از رهبران سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بسیار برجسته بر خورداریم و در همه حوزه ها نیروهای متخصص داریم، و با پذیرش این واقعیت که بیماری بدبینی در میان مردم بسیار خطر ناک است، و با پذیرش این واقعیت که اعتماد مردم به دستگاههای حاکمیتی بویژه صدا و سیما بسیار مهم است و گاه ناامید کننده بوده است و با توجه به این که نقش رهبران افکار عمومی و چهره های محبوب مردم بسیار حائز اهمیت است و نیز میدانیم که توازن میان ظرفیتها و قابلیتهای کشور در برابر فشارها و منازعات خارجی بسیار مهم است، بنا بر این  در گام دوم انقلاب  و با ملاحظه اوضاع فعلی جهان، و آینده ای که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند:

اولاً علم و نگرشهای تخصصی باید محور تصمیم گیریها باشد نه نظر این و آن.

ثانیاً انسجام و اجماع و تفاهم ملی روی تشخیص و انتخاب امور محوری چشم انداز آینده ایران عزیز و تجمیع همه ظرفیتها و سلایق در اداره کشور از ضرورتهای اجتناب نا پذیر است. همه گروههای سیاسی با دیدگاههای مختلف و نهادهای مردمی و دولتی و نهادهای فرهنگی و مجامع علمی دانشگاهی  حوزه های علمیه و سپاه و ارتش و صدا و سیما و بنگاههای اقتصادی بخش خصوصی و دولتی و تعاونی و کار آفرینان و نیز ظرفیت همه اقوام و مذاهب، به عنوان نهادهای ملی باید در جهت حفظ منافع ملی البته در قالب وظایف خود و با تکیه بر تمامیت ارضی کشور امکان همکاری داشته باشند. و در این مسیر حسن استفاده از سرمایه های اجتماعی و نقش رهبران و چهره های پر نفوذ و مورد اعتماد مردم به عنوان سرمایه ملی از ضرورت ها است چنان که جلب اعتماد مردم به دستگاهای حاکمیتی به ویژه صدا و سیما از اهمیت خاص برخوردار است که باید امکان حضور سلایق مختلف در آن بصورت جدی توصیه و پیگیری شود. در گام دوم که «داشتن چشم انداز» مطرح است رکن اصلی آن بسیج اراده های مختلف ملی است و از جمله ایجاد امکان استفاده ظرفیتهای مادی و علمی و توانایی تخصصی ایرانیان مقیم خارج کشور است. اگر این اجماع و تفاهم ملی را در شناسایی و انتخاب محورهای چشم انداز ایجاد نکنیم چگونه گام دوم را بدرستی می توانیم طی کنیم.

به عنوان نمونه با توجه به ضرورت یک پارچگی و انسجام در مدیریت کشور و ضرورت صدای واحد در مساله جاری ما یعنی برجام، انتظار می رود اولا موضوع به مسؤول اجرایی آن یعنی وزارت خارجه ارجاع شود و ثانیاً به جای متهم کردن دولت خودمان که متاسفانه برخی در این وادی گام بر میدارند، دولت امریکا را به علت نقض عهد مذمت و اجرای تعهداتش را مطالبه کنیم. نمونه دیگر لازم است با تجمیع توان ملی و با استفاده از تمام ظرفیتهای مادی و معنوی کشور برای تدبیر فعالیتهای اقتصادی و رفع تنگناهای معیشتی که بخصوص طبقات مستضعف جامعه را رنج می دهد بهره گیری شود.

در این محضر شریف عرض می کنم بی تردید جبهه مقاومتی که از تجمیع همه وجوه قوای ملی حاصل آمده باشد مصداق اتم «وأعدّوا لهم ما استطعتم من قوة» خواهد بود و این است که دشمنان را از تدارک رویارویی پشیمان می کند و علاوه بر بازدارندگی، سازندگی و پیشرفت را محقق می سازد.

در پایان، مایلم بیانیه گام دوم حضرتعالی را در مسیر بازسازی و برپایی چنین مقاومتی ارزیابی کنم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top