تاریخ انتشار: شنبه 1398/03/11 - 00:01
کد خبر: 314076

ماجرای استقرار یک دانشگاه اسفراین در مهدکودک چیست؟

دانشجویان دانشگاه علمی-کاربردی اسفراین از مشکلات صنفی و نبود امکانات، عدم برگزاری کلاس‌ها و سطح غیر قابل قبول اساتید این دانشگاه گله‌مند هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان خراسان شمالی در سال ۸۶ با دو مرکز علمی- کاربردی با اهداف ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه در حوزه خدمات، صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر در جهت گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی کاربردی کشور تاسیس شد و در حال حاضر با ۱۲ مرکز آموزشی در استان  فعال است.

یکی از این مراکز در شهرستان اسفراین قرار دارد که تاسیس آن به حدود ۶ سال قبل، یعنی سال ۹۲ برمی گردد. دانشگاه علمی- کاربردی اسفراین که اکنون حدود ۳۵۰ دانشجو را در خود جای داده است سعی دارد با ارائه خدمات متناسب، فرصتی مناسب را برای علم آموزی در جهت به کارگیری آن در جامعه ایجاد کند. اما دانشجویان این دانشگاه از شرایط موجود گله‌هایی دارند و به آن اعتراض می‌کنند. مشکلات صنفی و نبود امکانات، عدم برگزاری کلاس‌ها و سطح غیر قابل قبول اساتید از جمله مهم‌ترین اعتراض‌های دانشجویان است.

پس از اطلاع از مشکلات به دانشگاه رفتیم تا از نزدیک در جریان ماجرا قرار بگیریم. یکی از دانشجویان این دانشگاه می‌گوید: ارائه خدماتی مانند اساتید و حضور در کلاس‌ها بسیار ضعیف است و جایی نیست که ما اعتراض خود را مطرح کنیم. اصولا کلاس‌ها مرتب تشکیل نمی‌شود؛ وقتی ترم یک بودم حدود یک ماه قبل از عید به دانشگاه رفتم و دیدم کسی نیست و به من گفتند که دیگر کلاس‌ها برقرار نیست.

دانشگاهی برای مسئولان

وی دانشگاه علمی- کاربردی اسفراین را مخصوص برخی مسئولان برای گرفتن مدرک می‌داند و بیان می‌کند: برخی از مسئولان شهری را می‌شناسم که دانشجوی این دانشگاه هستند و اصلا دانشگاه نمی‌آیند، اما در نهایت امتحان را شرکت می‌کنند و وارد ترم بعد می‌شوند.

این دانشجو چند شغله بودن اساتید را دیگر مشکل این دانشگاه عنوان می‌کند و معتقد است که تعدادی از اساتید علاوه بر تدریس مسئولیت‌های دیگری در دانشگاه نیز دارند که این امر باعث شده بازدهی آن‌ها در کلاس کاهش یابد.

شهریه‌های سنگین!

یکی از موضوعات با اهمیت دیگر شهریه این دانشگاه است. دانشجویان معتقدند برخلاف اعلام دانشگاه مبنی بر پایین بودن شهریه دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌ها، دانشگاه علمی- کاربردی شهریه بالایی را از دانشجویان اخذ می‌کند.

یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه می‌گوید: من در رشته مدیریت مشغول به تحصیل هستم و در هر ترم حدود ۱ میلیون تومان شهریه پرداخت می‌کنم. با توجه به این که رشته ما دروس عملی ندارد، فکر می‌کنم این عدد نسبت به دیگر دانشگاه‌ها بالاتر است. آیا می‌شود در این شرایط هر ترم این مبلغ سنگین را به عنوان شهریه پرداخت کرد و در قبال آن نیز علمی بر فرد افزوده نشود؟ 

عدم در دسترس بودن مسئولان دانشگاه دیگر نقد دانشجویان است. این دانشجو در این خصوص بیان می‌کند: ما نمی‌توانیم رئیس دانشگاه را ببینیم و یا مسئول مشاوره دانشگاه را نیز نتوانسته ام پیدا کنم.

مشکلات فراوان صنفی

حوزه دیگر مشکلات دانشجویان دانشگاه علمی- کاربردی اسفراین مربوط به مسائل صنفی و رفاهی است. این دانشگاه از دارا بودن سلف و خوابگاه محروم است و دانشجویان سایر امکانات رفاهی را نیز قابل پذیرش نمی‌دانند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه به ساختمان‌های این دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: این دانشگاه ۲ ساختمان دارد که فاصله زیادی از هم دارند. همچنین ساختمان شماره ۲ دانشگاه مهد کودک بوده و اکنون ما در مهد کودک درس می‌خوانیم.

برای دریافتن صحت و سقم این صحبت‌ها سری به حیاط دانشگاه زدیم و با نقاشی‌های کودکانه بر در و دیوار دانشگاه مواجه شدیم.

وی می‌افزاید: در همین ساختمان در یک اتاق کوچک تعدادی کتاب جمع آوری شده که به عنوان کتابخانه شناخته می‌شود و بخش زیادی از کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان را ندارد.

از این کتابخانه هم بازدید کردیم؛ اتاقی در زیرزمین ساختمان دانشگاه، که ابتدای پله‌ها با کاغذی نوشته بودند «کتابخانه»؛ از پله‌ها پایین رفتیم و دیدیم در کتابخانه شکسته و با یک میله قفل شده است!

البته دانشجویان از عدم امکانات کارگاه و آزمایشگاهی نیز گلایه میکنند.  حال این سئوال پیش می‌آید که دانشگاه علمی- کاربردی رسالت خود را که از نامش نیز واضح است، انجام می‌دهد؟ چه میزان علوم به صورت کاربردی در این دانشگاه تدریس می‌شود؟ با توجه به نبود کارگاه و آزمایشگاه در یک دانشگاه به چه میزان کاربردی کردن دروس ممکن است؟ 

پاسخ‌های رئیس

بهرام عباسی، رئیس دانشگاه علمی- کاربردی اسفراین در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: دانشگاه ما بهمن ۹۲ شروع به کار کرده و در حال حاضر ۳۵۰ دانشجوی فعال دارد و به عنوان مرکز آموزش علمی-کاربردی شرکت تولیدی فولاد کیمیای صبا فعالیت دارد.

عباسی درخصوص ساختمان‌های آموزشی که با انتقاد دانشجویان همراه است، بیان می‌کند: ما ۲ ساختمان آموزشی داریم که در مرکز شهر نیز قرار دارند؛ البته به صورت اجاره‌ای این ۲ ساختمان را در اختیار داریم. 

رئیس دانشگاه علمی- کاربردی اسفراین میزان اخذ شهریه از دانشجویان را مطابق با بخشنامه ارسالی وزارت علوم می‌داند و خاطرنشان می‌کند:  این بخشنامه ابتدای هر ترم برای ما ارسال می‌شود و طبق آن از دانشجویان شهریه گرفته می‌شود.

وی می‌افزاید: دانشجویان ما همگی بومی هستند لذا خوابگاه و سلف نداریم، اما کتابخانه دانشگاه فعال است!

عباسی عدم برگزاری و بی توجهی به کلاس‌های درسی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: در مرکز ما به نسبت سایر مراکز، کلاس‌ها به خوبی برگزار می‌شود و همچنین تعداد مشروطی دانشگاه ما کمتر است و این به معنی اهمیت دادن به درس بوده.

رئیس دانشگاه علمی- کاربردی در پایان تصریح می‌کند: اساتید دانشگاه از دانشگاه فنی و مهندسی، پیام نور و یا صنایع این شهر هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top