تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/03/13 - 09:22
کد خبر: 314476

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کرد؛

طرح مجلس برای حمایت از صنایع پتروپالایشی

طرح مجلس برای حمایت از صنایع پتروپالایشی

علی بختیار گفت: اگر بخش خصوصی در حوزه ساخت 8 پتروپالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای سرمایه‌گذاری کند؛ به مدت یک تا دو سال بعد از بهره برداری پول خوراک این پالایشگاه ها تنفس داده میشود و در همان سال اول بهره‌برداری اصل سرمایه و سود آن به مردم برمیگردد در حالی که آنها همچنان سهام دار آن پتروپالایشگاه باقی می‌مانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»، با اشاره به ضرورت توسعه صنایع پتروپالایشی گفت: یکی از کارهای خوبی که با همکاری دولت و مجلس انجام شد بحث ساخت و توسعه صنایع پتروپالایشی است. در کمیسیون انرژی و وزارت نفت، همکاری ای انجام شد که منجر شد هر سه فاز پالایشگاه ستاره ی خلیج فارس به بهره برداری برسد و امروز هم مشکل تحریم بنزین رفع شد هم مشکل صادرات میعانات گازی.

وی ادامه داد: هم‌اکنون طرح دیگری در دستور هفتگی مجلس قرار دارد. طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها با استفاده از ظرفیت  سرمایه‌های خرد مردمی. ما در این طرح یک جذابیتی را ایجاد کردیم که اگر مردم یا بخش خصوصی در حوزه ساخت 8 پتروپالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای سرمایه‌گذاری کنند؛ به مدت یک تا دو سال بعد از بهره برداری پول خوراک این پالایشگاه ها تنفس داده میشود و در همان سال اول بهره‌برداری اصل سرمایه و سود آن به مردم برمیگردد در حالی که آنها همچنان سهام دار آن پتروپالایشگاه باقی می‌مانند.

بختیار در ادامه افزود: در واقع این طرح مجلس به اندازه ای جذاب است که سرمایه مردم را از بازار بورس و از بازار سکه و بازار خودرو و بازار طلا و بازار مسکن و اینها به بازار مولد ساخت پتروپالایشگاه وارد میکند. هم‌اکنون این طرح را حدود هفتاد هشتاد نفر از نمایندگان امضا کردند که طرح اولویت دار بشود و بتوانیم قبل از بقیه ی طرح ها ان شاءالله در این هفته طرح را در صحن علنی به بحث بگذاریم.

طرح ساخت پتروپالایشگاه به زودی در صحن علنی مجلس به تصویب خواهد رسید
این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: این طرح هم توسط کمیسیون انرژی و هم توسط کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسیده و ان شاءالله به زودی در صحن علنی هم به تصویب خواهد رسید. این طرح یک تحولی هم در حوزه¬ی اقتصاد کشور به دلیل هدایت سیل نقدینگی به سمت بخش مولد کشور ایجاد میکند که یکی از الزامات حال حاضر کشور است.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر اکثر پالایشگاه های ما در واقع بیش از 30 درصد نفت کوره تولید می کند و نفت کوره ارزش اقتصادی آن به مراتب از نفت خام کمتر است. با این تحولی که انجام می شود که ما آپ گریدینگ پالایشگاه ها را انجام بدهیم در واقع پالایشگاه ما نفت کوره ی کمتری تولید می کند و به سوددهی بالایی میرسد.

بختیار در پایان اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما در سال 2020 با آن مواجه خواهیم شد صادرات نفت کوره است که محدودیتی که در بانکرینگ برای استفاده از نفت کوره ایجاد می شود. ما باید حتماً تصمیماتی بگیریم که این تصمیمات علاوه بر اینکه در دوران تحریم موثر است حتماً جنبه ی اقتصادی و فنی آن هم مورد توجه قرار بگیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top