تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/03/19 - 10:28
کد خبر: 315002

دانیال یادگاری

دولت حاضر نیست جریان دانشجویی فعال شود

دولت حاضر نیست جریان دانشجویی فعال شود

سوال اصلی این است که اگر دستگاه‌های امنیتی اجازه نمی‌دهند دانشگاه برنامه‌های مبانی انقلاب و ارزش‌های دینی را دنبال کند، چگونه اجازه می‌دهند بسیاری از سخنرانان و برنامه‌هایی که با مبانی فرهنگی در تضاد هستند و جشن‌هایی که با مبانی ارزشی همخوانی ندارد در دانشگاه‌ها برگزار شود؟

خبرنامه دانشجویان ایران: دانیال یادگاری*// نگاهی به رویدادهای فضای دانشگاه که مخصوصا امسال در فضای فعالیت‌های دانشجویی اتفاق ‌افتاده است و در مقابل عملکرد قوه اجرایی کشور، نشان می‌د‌هد دولت مسبب اصلی اتفاقاتی است که در فضای دانشگاه می‌افتد و به دنبال این است که جریان دانشجویی منفعل را در مقابل پدیده‌های مختلف کشور ایجاد کند. چیزی که گاهی در فضای دانشگاه‌ دیده می‌شود این است که خیلی از افراد به نام اینکه دستگاه‌های امنیتی در دانشگاه‌ها، نقشی ایفا می‌کنند پیگیر روزی خود در فضای سیاسی هستند. اما سوال اصلی این است که اگر دستگاه‌های امنیتی اجازه نمی‌دهند دانشگاه برنامه‌های مبانی انقلاب و ارزش‌های دینی را دنبال کند، چگونه اجازه می‌دهند بسیاری از سخنرانان و برنامه‌هایی که با مبانی فرهنگی در تضاد هستند و جشن‌هایی که با مبانی ارزشی همخوانی ندارد در دانشگاه‌ها برگزار شود؟

نقطه مقابل این موضوع نیز دیده می‌شود، یعنی بالعکس و فقط عده‌ای نان این بحث را می‌خورند. اگر حراست دانشگاه‌ها در ایام دولت قبل محل تذکرهای اخلاقی بود در حال حاضر کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها پر از اسامی دانشجویان انقلابی است که به مقابله یا برخورد با برنامه‌ها و هنجارشکنی‌ها می‌پردازند. از گذشته بحث دخالت دستگاه‌ها و نهادهای بیرونی در فضای دانشگاه وجود داشته است و این اتفاق جدیدی نیست. این حرکت یک فضای رسانه‌ای است که اکنون درحال شکل گیری است و چیز عجیبی هم نیست. درواقع دولت حاضر نیست جریان دانشجویی فعال شود.

نکته اساسی دیگر اینکه متاسفانه در دانشگاه‌هایی که دفاتر این اتحادیه دانشجویی مستقر هستند، انتخاب ریاست دانشگاه‌ها براساس مسائل و نگاه‌های حزبی و سیاسی بوده است و نه براساس شایسته‌سالاری علمی. بدین‌معنا که ریاست دانشگاه فاقد تحلیل در موضوعات علمی و فرهنگی و دانشجویی است و در این شرایط نمی‌توان انتظار خروجی خاصی از آن داشت. تنها تحلیل این دسته از روسا این است که کارنامه‌ سیاسی و البته جناحی خوبی از خود به جای بگذارند. چرا در شرایط فعلی فعالیت دانشگاه‌ها در موضوعات و محورهای فرهنگی ضعیف است؟ چون اصلا توانی در این خصوص وجود ندارد وگرنه جریان دانشجویی بسیار فعال است و می‌خواهد کار کند.

اعمال فشارهای مختلف از خارج دانشگاه برای جلوگیری از برگزاری برخی برنامه‌های دانشجویی صورت می‌گیرد که نمونه‌های مختلفی از آن را در دانشگاه‌های مختلف شاهد بودیم و دانشگاه مجبور شده مجوز برنامه را تعلیق کند. در دانشگاه سبزوار بنده دبیر تشکیلات بودم، دانشگاه در برنامه‌های مختلفی نظیر دعوت از امام‌جمعه یا اکران مستند تلاش می‌کرد مسئولیت این برنامه‌ها را قبول کنند. یا در دانشگاه علم و صنعت مشکل اصلی ما این است که دستور کار جلسات هیات نظارت براساس فضا مشخص می‌شود، یعنی پیش می‌آید که ما‌ه‌ها جلسه‌ای تشکیل نمی‌شود و پس از چند ماه هم که جلسه تشکیل می‌شود دستور کارهای عمومی فضای دانشگاه مطرح می‌شود و اخذ مجوز برای برنامه‌های تشکل گاهی دو تا سه ماه زمان می‌برد. مقصر اصلی در چنین فضایی را باید دولت و دانشگاه‌ها دانست که اجازه نمی‌دهند جریان دانشجویی آزادانه فعالیت کند.

* عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top