تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/03/20 - 02:38
کد خبر: 315096

مجمع دانشجویان عدالتخواه رفسنجان خواستار شفافیت عملکرد مسئولان

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه رفسنجان گفت: اولین لازمه‌ حضور فعال، نقادانه و مطالبه‌گرانه مردم از حاکمیت، داشتن اطلاعات از شرایط موجود کشور است که با شفافیت به دنبال تحقق این مهم هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی جلالی، دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه رفسنجان  پیرامون حوزه شفافیت گفت: مجمع دانشجویان عدالتخواه رفسنجان طبق تحلیلی که امسال از شرایط کشور داشت، به این نتیجه رسید که امروز یکی از حلقه‌های مفقوده حاکمیت، شفافیت اطلاعات برای عامه مردم و همچنین نبود زیرساخت قانونی مناسب برای نظارت مردم بر عملکرد مسئولین است.

جلالی در ادامه گفت: این مسئله از آنجا ناشی شده که جمهوریت نظام تقریبا تنها در انتخابات و حضور مردم در راهپیمایی‌ها خلاصه شده؛ در صورتی که حضور مردم در مسائل کشور باید یک حضور فعال، نقادانه و مطالبه گرانه از حاکمیت باشد که نگذارد قدرت و ثروت در انحصار طبقه‌ای خاص قرار گیرد. این حضور، خود حلال بسیاری از مشکلات کشور و همچنین نقش اعتماد ساز میان مردم و مسئولین را دارد.

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه رفسنجان اولین لازمه‌ این حضور فعال، نقادانه و مطالبه گرانه مردم از حاکمیت را داشتن اطلاعات از شرایط موجود کشور دانست و افزود: ما از طریق شفافیت به دنبال تحقق این مهم هستیم.

وی شفافیت را رویکردی دانست که به جای مچ گیری و مجازات مجرمین بعد از وقوع جرم، رویکرد پیشگیری از ایجاد فساد و ناکارآمدی را به عنوان رویکرد اصلی خود در نظر می‌گیرد و از ایجاد بستر‌های شکل گیری فساد جلو گیری می‌کند.

جلالی همچنین به داشتن صبغه دینی شفافیت و نظارت مردم اشاره کرد و افزود: همانطور که امام خامنه‌ای فرمودند: این شفافیت را امیرالمومنین به ما یاد داده است که می گوید «حقّ شما بر من «یعنی حقّی که شما پیش من دارید» این است که هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم.»

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه رفسنجان افزود: با توجه به اهمیت همراه کردن افراد در این زمینه ابتدا به سراغ مجموعه‌های دانشجویی استان رفتیم و سعی کردیم آن‌ها را با اولویت این بحث آشنا کنیم. قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی، بسیج دانشجویی دانشگاه باهنر و هم چنین جامعه اسلامی دانشگاه، ولی عصر در ابتدای امر به کمک ما آمدند و توانستیم با کمک دوستان برنامه‌هایی برای گفتمان سازی این موضوع انجام دهیم از جمله دعوت از صادق شهبازی برای سخنرانی در این موضوع، برگزاری یک دوره یک روزه آشنایی با شفافیت با دعوت از کارشناسان مجموعه شفافیت برای ایران و برگزاری مسابقات ۱۴۳۵ با موضوع شفافیت در سطح استان کرمان انجام شد.

 وی در ادامه به وضعیت موجود مطالبه شفافیت اشاره کرد و اظهار داشت: در ادامه با توجه به وضعیت موجود این حوزه، مطالبه شفافیت را به سه نهاد، دانشگاه و شورای شهر و نماینده مردم در مجلس محدود کردیم و در قدم اول نامه‌ای با امضای ۳۰ تشکل استان به ۹ نماینده از ۱۰ نماینده شهرستان‌های استان کرمان که در شفافیت داوطلبانه حضور و غیاب و حضور در رای گیری‌ها شرکت نکرده بودند دادیم و خواستار پیوستن آن‌ها به این امر شدیم.

جلالی به قدم دوم این فعالیت اشاره کرد و افزود: در قدم دوم طوماری با امضای ۲۵۰ دانشجوی دانشگاه، ولی عصر با در خواست شفاف سازی ۱۰ شاخص از انارکی، نماینده مردم رفسنجان و هم چنین هاشمیان، رییس شورای شهر رفسنجان تهیه و به آن‌ها تحویل دادیم که البته تشکل با تهمت سیاسی کاری در برابر شورای شهر فعلی روبرو شد؛ اما ما با توضیح مطالبه شفافیت ۲ سال پیش مان از شورای شهر قبلی که رویکرد سیاسی متفاوتی داشت، سعی در ابهام زدایی برای مردم داشتیم.

به گفته جلالی از دیگر اقدامات انجام داده شده در حوزه شفافیت پخش مستند مردم نامحرمند با موضوع شفافیت و پیشگیری از فساد بوده است.

وی به دعوت از انارکی، نماینده مردم رفسنجان به دانشگاه اشاره کرد و افزود: پس از این دعوت با مقاومت وی در این زمینه روبرو بودیم که وی تنها قول شفاف سازی حضور وغیاب خود در مجلس را داد.

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه رفسنجان ادامه داد: در راستای شفافیت دانشگاه نیز سعی بر این امر داشتیم و داریم که با توضیح منطقی این موضوع برای مسئولین دانشگاه آن‌ها را پای کار بیاوریم. در این راستا مجمع دانشجویان عدالتخواه برای نشان دادن صداقتش شفافیت را از خود آغاز کرد و با ارائه گزارش مالی یک ساله تشکل خواست که اولا ترس ناشی از شفافیت تشکل‌ها و نهاد‌های دانشگاه بریزد و هم چنین انتظاری برای شفافیت دیگران ایجاد شود، زیرا دانشجوی دانشگاه باید بداند بودجه‌ای که برای فعالیت‌های علمی و فرهنگی و رفاهی به دانشگاه اختصاص یافته، چقدر است و چگونه خرج میشود.

وی تصریح کرد: شفافیت دانشگاه برای مسئولین دانشگاه نیز مفید خواهد بود؛ زیرا با مشخص شدن این اطلاعات رییس یک دانشگاه می‌تواند به راحتی بفهمد که بودجه‌های تحت مدیریتش در کجا و چگونه و ایا بر طبق نظرش خرج می‌شود یا نه، و هم چنین صداقت خود در امور مختلف را برای دانشجویان به اثبات برساند.

جلالی به یکی از حقوق اساسی مردم در حکومتی اسلامی که همان شفافیت است، اشاره کرد و گفت: شفافیت یا به عبارتی داشتن اطلاعات از وضعیت بخش‌های مختلف حاکمیت یکی از حقوق اساسی مردم در حکومتی اسلامی است؛ به همین دلیل بخش‌های مختلف دانشگاه و مجلس و شورای شهر باید در راستای احقاق حق مردم، شفافیت را به شیوه‌ای درست اجرایی کند و ما این مطالبه را تا به سرانجام رسیدن این موضوع پیگیری خواهیم کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top