تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/03/20 - 10:33
کد خبر: 315166

جذب توریست به قیمت بی‌غیرتی!

همزمان با روز عید فطر، عده‌ای با پوششی نامتعارف در سد لفور سوادکوه شمالی در مقابل چشم همگان به قایق سواری پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، ولنگاری در سواحل شمالی کشور به گونه ای در حال ترویج است که برخی سعی دارند با انجام رفتارهای هنجارشکنانه و با انتشار تصاویر و مستنداتی از این هنجارشکنی ها از رفتارهای نامتعارف، موج جدیدی از فرهنگ برهنگی را در جامعه به راه بیندازند.

همزمان با روز عید فطر اتفاق عجیب و ناخوشایندی در سد لفور سوادکوه شمالی روی داد و عده‌ای با پوششی نامتعارف در مقابل چشم همگان به قایق سواری پرداختند. با انتشار عکس و فیلم از این قبح زدایی واکنش های مردم، دانشجویان و مسئولین به این اتفاق آغاز شد .

پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از انتشار این خبر، مرکز اطلاع رسانی پلیس مازندران اعلام کرد: در خصوص انتشار تصویری از حضور گردشگران با وضعیت نامناسب در سد لفور سوادکوه‌شمالی ضمن بررسی همه جانبه موضوع و در جهت پاسخگویی به مطالبات مردمی و حفظ ارزش‌های دینی و اخلاقی، مراتب را سریعا از طریق پلیس امنیت عمومی استان و فرماندهی انتظامی شهرستان سوادکوه شمالی پیگیری خواهد کرد.

همچنین دادستان مازندران اعلام کرد: حضور عده‌ای از افراد به صورت مختلط و نداشتن هیچ پوشش و انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی جرم محسوب می‌شود و به طور یقین با عوامل این هنجارشنکی برخورد قانونی می‌شود.هر چند با شناسایی مسئول بخش خصوصی این مرکز تفریحی، این فرد هنجارشکن توسط دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سوادکوه شمالی احضار شد.

حسین حسن‌نژاد، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز در این زمینه اظهار کرد: تمهیدات مختلفی برای سفر ایمن گردشگران اندیشیده شده، ولی به‌دلیل حجم بالای گردشگران و گستردگی مناطق گردشگری استان، عده معدودی به‌دور از منظر عمومی، اقدام به کارهای ضدفرهنگی و اخلاقی می‌کنند؛ که این مساله با انجام بررسی‌های لازم از سوی دستگاه‌های مسؤول مورد رسیدگی قانونی قرار می گیرد.

البته دانشجویان بسیجی استان هم به موضوع ورود کردند؛ شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان با صدور نامه‌‌های جداگانه‌ای خطاب به دادستان و نیز امام جمعه این استان اعلام موضع کرد و خواستار برخورد با متخلفان  شد.

این ماجرا و اعتراضات همچنان ادامه پیدا کرد تا در روز جمعه، امام جمعه بابل نسبت به این موضوع شدیدا اعتراض کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در خطبه‌های نماز جمعه بابل گفت: «بعضی از هم‌ استانی‌های عزیز‌مان در همین شهرهای زیرآب و شیرگاه‌ از این ‌بابت بسیار ناراحت و متاسف هستند.»

اما فندرسکی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران معتقد است: مدتی است که توریست‌ها در قالب تورهای مختلف گردشگری  در مازندران زیاد شده‌ و حتی هنجار شکنی‌های مختلفی هم کرده اند. متاسفانه در این گروه‌ها اگر ۵۰ خانم و آقا هم حضور داشته باشند از همه این جمع حتی یک نفر را نمی‌بینیم که حجاب درست داشته باشد.

وی در ادامه گفت: گویا جریانی سازمان یافته پشت این قضایا وجود دارد تا افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، حتی یک فرد محجبه هم درمیان خود نداشته باشند! همه بدون استثنا بدون پوشش و روسری هستند. این اتفاقات اگر پیگیری نشود منجر به آسیب‌هایی جدی در حوزه گردشگری می‌شود.

فندرسکی در ارتباط با جریان سد لفور و ورود بسیج و دانشجویان بسیجی نیز گفت: از دو زاویه وارد این موضوع شدیم، موضوع اول ورود از نگاه قهری بود، به مسئولین ذیربط گزارش دادیم و از آن برای ۹ ارگان اصلی استان؛ وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی ، وزارت فرهنگ و ارشاد، امام جمعه و همچنین دادستانی رونوشت کردیم و خواستار پیگیری جدی در خصوص شدیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران اظهار کرد: حساسیتی که در جریان سد لفور وجود داشت، این بود که این اتفاق در میان جریانات مشابه پیش آمده از همه بدتر و خاص‌تر بود.

وی در ارتباط با تصمیمات جدی در حوزه ورود قهری به این موارد گفت: موضوع اول که به صورت قهری انجام می‌گیرد، نشستی است که در همین رابطه با دادستان مازندران داشتیم . از نیروی انتظامی استان و امام جمعه بابل هم تقدیر و تشکر بعمل آوردیم، زیرا در این مورد به خوبی موضع گیری کرده و خودشان قویا وارد عمل شدند و خواستار پیگیری جدی شدند.

در ادامه بیان کرد: دیدگاه دوم ما این است که در بحث فرهنگی وارد عمل شویم. کم‌کاری بعضی از ارگانها می‌بایست به وسیله بسیج دانشجویی پوشش داده شود. پیشنهاد‌هایی در این موضوع مطرح شده و قرار است در قسمت‌هایی از سواحل استان و یا در جنگل‌ها  برنامه‌های فرهنگی به صورت جشن‌های مناسبتی برگزار شود تا برخی هنجارشکنان نتوانند این مناطق تفریحی و توریستی را این گونه به دست گیرند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران بیان کرد: هم اکنون نیز این فعالیت‌ها در حال انجام بوده و قرار است تا در ایام تابستان به کمک بچه‌های بسیج انجام گیرد.

وی در ادامه افزود: دو الی سه هفته پس از گذشت این هنجار شکنی ها، متوجه شدیم که قرار است این تورهای هنجارشکن به اسم توریست گردی و گردشگری ادامه پیدا کند. دیگر از روسری و مانتو گذشته و آقایان نیز لباسی بر تن ندارند.

فندرسکی درباره اهمیت ورود به این اتفاق گفت: اگر در این مورد ورود نمی‌کردیم قطعا شاهد موارد بدتر از این نیز بودیم. این اتفاق قرار است که سازماندهی شود و جلسه فردای ما با دادستانی آغاز این سازماندهی خواهد بود تا زمانی که با مسببین و خاطیان این اتفاق برخورد جدی شود.

به گفته وی، نیروی انتظامی قایق‌های این افراد را توقیف کرده و با آن افراد با جدیت برخورد کرده است، اما به این قدر نیز راضی نیستیم و قطعاً باید پاسخگوی این اتفاقات باشند.

البته پس از این اتفاقات، دادستان عمومی مازندران دستور داد تا قایق های حوزه سد لفور جمع آوری شوند و پلیس هم در اقدامی ضربتی، قایق های خصوصی را جمع آوری کرد.همچنین دادستان مازندران از بازداشت یک نفر در این ماجرا خبر دارد. حسینی عالمی گفت: تاکنون یک نفر از عوامل اصلی این تخلف و ناهنجاری اجتماعی دستگیر شده و در بازداشت به سر می‌برد.

اما با مهرجو، دبیر شورای تبیین بسیج دانشجویی استان مازندران نیز در خصوص اتفاقات رخ داده در سد لفور به گفتگو نشستیم. او گفت: به علت تردد فضای فرهنگی و توریستی که در مازندران وجود دارد، خبرهای این چنینی از شهرهایی چون قائمشهر و بابل و یا آمل رسیده که البته هنوز رسانه ای نشده است.

مهرجو به وجود مکان های گردشگری دارای مجوز اشاره کرد و در این خصوص افزود: اخیرا تورهای گردشگری فعالیت می کنند که گردشگران را برای سفر گزینش می‌کنند و البته رسمی بودن و نبودن این مراکز در هاله ای از ابهام است.

وی افزود: مکان های گردشگری مختلفی هم هست که نظارت جدی تری را می‌طلبد. تصمیم داریم که با مراکز تصویر سازی فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد هماهنگ شویم. در این خصوص باید مشخص شود چه کسی و بر چه مبنایی به این تورها مجوز داده و آیا اصلا این تورها مجوز دارند.

مهرجو در خصوص کنترل و بازرسی محیط های مشابه سد لفور در مازندران گفت: متاسفانه در مازندران واحد خاصی برای نظارت و امر به معروف در این حوزه ها وجود ندارد. در این سد، تنها برخی سد را از لحاظ کیفیت اکوسیستمی کنترل می‌کنند و کاری به پوشش و اتفاقات روی داده ندارند. زمانی که علیه این ناهنجاری اقدام شد، تنها نیروی انتظامی پایه کار آمد و در کل هیچ شخصی نظارتی بر روی این کار ندارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top