تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/03/21 - 21:04
کد خبر: 315358

طی نامه‌ای به رئیس دانشگاه؛

جمعی از دانشجویان دانشگاه شیراز خواستار حل مشکلات آموزشی شدند

جمعی از دانشجویان دانشگاه شیراز در نامه‌ای به رئیس دانشگاه شیراز خواستار عمل بی‌کم و کاست به قانون و ایجاد ساختار قانونی و عملی برای پیگیری و حل موضوعات آموزشی در دانشگاه شدند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه شیراز در نامه‌ای به رئیس دانشگاه شیراز خواستار عمل بی کم و کاست به قانون و ایجاد ساختاری قانونی و عملی برای پیگیری و حل موضوعات آموزشی در دانشگاه شدند.

متن نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر نادگران
رئیس محترم دانشگاه شیراز

با سلام و احترام

همانطور که مطلع هستید، در مهرماه سال گذشته تریبون آزادی با موضوع «عدالت آموزشی» در دانشگاه برگزار شد و به دنبال آن تجمعی شکل گرفت که در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است. تجمعی برای احقاق بخشی از حقوق دانشجویان در موضوعات آموزشی که سالیان سال است توسط دانشگاه زیر پا گذاشته می‌شود، می‌توان گفت: مهم‌ترین علت آن نبود نهادی دانشجویی و قانونی برای پیگیری مشکلات آموزشی، اجرای قوانین و نظارت واقعی بر آن بوده است.

در پایان این تجمع چند ساعته که مسئولین پاسخ مشخص و قابل قبولی برای خواسته‌های ما نداشتند، تصمیم بر آن شد که ما به عنوان نماینده دانشجویان تجمع کننده، جلساتی با مسئولین آموزشی دانشگاه برای بیان دقیق خواسته هایمان داشته باشیم. در آخرین جلسه از این سلسله جلسات، قائم مقام و معاون آموزشی دانشگاه، حرف‌هایی زدند قول‌هایی دادند که به اکثر آن‌ها عمل نشد. از جمله در موضوعات حذف نمرات افتاده، جلسات مسئولین دانشگاهی با دانشجویان هر دانشکده، نحوه‌ی تعامل با دانشجویان و... اشاره کرد.

اکنون ما به عنوان نماینده دانشجویان تجمع کننده مهر ۹۷ و خیلی دیگر از دانشجویان مورد ظلم قرار گرفته در دانشگاه شیراز، پس از گذشت چند ماه از آن تجمع و عمل نکردن مسئولین زیرمجموعه‌ی شما به اکثر وعده‌هایی که داده بودند، خواستار عمل بی کم و کاست به قانون در موارد زیر و ایجاد ساختاری قانونی و عملی برای پیگیری و حل موضوعات آموزشی در دانشگاه هستیم.

خواسته‌های اصلی ما به شرح زیر است:

۱. حذف تمام نمره‌های دروس افتاده:

پاسخ نهایی معاون آموزشی دانشگاه پس از درخواست‌های مکرر ما در جلسات نسبت به این موضوع بدین شکل بود که برای دانشجویان کارشناسی، نمره سه درس افتاده، کارشناسی ارشد دو درس افتاده و دانشجویان دکترا یک درس، آن هم در صورت درخواست دانشجو و با بررسی سختی رشته و ... حذف خواهد شد، بماند که به دلایلی جالب و قابل تأمل از ما خواسته شد این تصمیم به صورت عمومی اعلام نشود! و البته پس از گذشت چند ماه متوجه شدیم که به همین حرف خود نیز عمل نکردند.

اما طبق تبصره ۱ ماده ۱۸ آیین وزارت علوم مورخ ۱۶/۱۲/۹۳ کلیه دانشگاه‌های وزارت علوم موظف به حذف نمره دروس افتاده هستند. این درحالی است که هیئت امنا دانشگاه شیراز هیچگونه مصوبه‌ای در این موضوع برای اجرا نکردن این ماده از آیین نامه وزارت نداشته است، بعلاوه بر اساس قوانین و اطلاعات به دست آمده هیئت امنا دانشگاه‌ها اصلا چنین اختیار و حقی مبنی بر تصمیم گیری برای اجرا نکردن این ماده از آیین نامه وزارت را ندارند.

بر این اساس حذف نشدن نمرات دروس افتاده در طی چند سال گذشته کاملا غیرقانونی بوده و ما خواستار پایبندی به قانون و اجرای بی کم و کاست آیین نامه وزارت در این موضوع از همین ترم جاری هستیم.

۲. حذف کامل هزینه آزمون زبان معافی کارشناسی ارشد:

خواسته ما در تجمع و جلسات بعد از آن حذف کامل هزینه آزمون زبان معافی کارشناسی ارشد به دلیل مغایرت با قانون اساسی و حق تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی بوده است، ولی مسئولین بدون هیچ دلیل مستند و قانع کننده‌ای این خواسته را نپذیرفتند و صرفا برای فروکش کردن اعتراضات هزینه آزمون را نصف کردند (از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان تغییر دادند).

اما بر اساس رای دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۵۸ در تاریخ ۱۰/۲/۹۸ مبنی بر ابطال تبصره ۱ ماده ۹ آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مصوب وزارت علوم، اخذ هزینه از دانشجویان برای آزمون زبان معافی کارشناسی ارشد غیر قانونی است. اما تحصیلات تکمیلی معاونت آموزشی دانشگاه شیراز طی اقدامی غیرقانونی همچنان به روند قبلی خود ادامه داده و برای آزمون زبان معافی ارشد مورخ ۷/۴/۹۸ از دانشجویان هزینه اخذ میکند.

بر اساس رای دیوان عدالت اداری، پس از تاریخ ۱۰/۲/۹۸، اخذ هزینه برای آزمون زبان ارشد غیرقانونی است و لازم است دانشگاه شیراز، در ترم‌های آتی در صورت ادامه برگزاری این آزمون، اخذ هزینه از دانشجویان را به صفر رسانده و هزینه پرداختی دانشجویان برای ثبت نام آزمون مورخ ۷/۴/۹۸ را به آن‌ها بازگرداند.

۳. تشکیل شورای آموزشی دانشجویان:

آموزش موضوعی وابسته به دو قشر دانشجویان و اعضای هیئت علمی است که هدف اصلی آن آموزش و تربیت دانشجویان است. بر این اساس، اهمیت و ارزش نظرات و دیدگاه‌های دانشجویان، اگر از اساتید بیشتر نباشد، قطعا کمتر هم نیست. پس بدیهی است که برای بهبود نظام آموزش دانشگاه ها، نیاز است که دانشجویان نیز به صورت رسمی در ساختار‌های تصمیم گیری آموزشی حضور داشته باشند.

همچنین علاوه بر موارد ۱ و ۲ که در بالا ذکر شد، قوانین، مقررات مختلف و گوناگونی وجود دارد که دانشگاه به آن‌ها توجه کافی ندارد و بعضاً به سادگی از انجام آن‌ها سر باز میزند و سیستم نظارتی رسمی، عملی و کارامدی نیز بر آن وجود ندارد و گاهی فضا به گونه‌ای می‌شود که دانشجو خود را در دفاع از بدیهی‌ترین حقوق خود در برابر اساتید، مسئولان آموزش و حتی کارمندان آموزش ناتوان می‌بیند.

بنابراین ضرورت وجود نهادی رسمی و دانشجویی برای پیگیری و نظارت بر انجام قوانین و مقررات آموزشی بیش از پیش حس می‌شود. بر این اساس برای حل معضلات وبهبود هرچه بهتر سیستم آموزشی دانشگاه، ما خواستار تشکیل نهادی رسمی با سیستمی کارآمد با عنوان «شورای آموزشی دانشجویان» متشکل از نمایندگان دانشجویان، با رای خود دانشجویان، هستیم.

و در آخر

ما به نمایندگی جمعی از دانشجویان، از حضرتعالی تقاضا داریم که ظرف ۱۰ روز آینده با توجه به قوانین وزارت و اختیارات دانشگاه پاسخی کتبی به مطالبات و خواسته‌های مطرح شده داشته باشید و یا اقداماتی عملی و کافی صورت پذیرد و این اقدامات به اطلاع عموم رسانده شود. در غیر این صورت طبیعی است که دانشجویان و افکار عمومی، مسئولیت اتفاقات پس از آن را و همچنین ادامه این روند‌های غیرقانونی را بر عهده شما خواهند دانست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top