تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/03/21 - 21:24
کد خبر: 315364

حمله تصویری به سامانه‌های هوشمند پزشکی

کمک ماشین‌ها به بهتر دیدن ما، از نتایج مهم استفاده از روش‌های پردازش تصویر و یادگیری ماشین در دنیای جدید است. تقویت آنچه می‌بینیم کمک بزرگی در زندگی روزمره ما خواهد بود. به‌طور مثال ماشین‌های بینایی که در پزشکی استفاده می‌شوند، هنوز قابل‌اعتماد نیستند و به‌راحتی فریب می‌خورند. آثار چنین ایرادی هم می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ضرر مالی به‌ آن‌ها بزند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به‌سادگی می‌توان با روشی موسوم به حمله تخاصمی (Adversarial Attacks) یک سامانه هوشمند تجزیه‌وتحلیل تصاویر پزشکی را فریب داد. در این حمله مهاجمان با ایجاد تغییراتی اندک و البته حساب‌شده در داده‌های تصویری، بدون این‌که توجه کاربر جلب شود، الگوریتم را به اشتباه می‌اندازند. مدتی پیش گروهی از محققان دانشکده پزشکی هاروارد و دانشگاه اِم‌آی‌تی با تغییر دادن چند پیکسل از تصاویر پزشکی موفق به فریب دادن سامانه یادگیری ماشینی شدند که بر اساس تصاویر پزشکی، بیماری افراد را تشخیص می‌داد. حالا همین گروه از محققان با همکاری یکی از کارشناسان دانشکده حقوق هاروارد پیشنهادهایی در زمینه رویارویی با چنین حملاتی مطرح کرده‌اند. آن‌ها معتقدند، اگرچه هنوز زمان داریم اما باید برای دفاع آماده باشیم.

حمله تصویری به سامانه‌های هوشمند پزشکیشکل۱. درصد نمایش داده‌شده، نشان می‌دهد که شبکه عصبی با تجزیه‌وتحلیل عکس، میزان وجود یک بیماری را تایید کرده است. درصدهایی که به رنگ سبز هستند، پیش‌بینی‌های درست و قرمزها پیش‌بینی‌های نادرست هستند.

دلایل متنوعی برای اجرای چنین حمله‌هایی وجود دارد. برخی از پزشکان و بیمه‌گذاران انگیزه‌های زیادی برای اجرای حمله‌های تخاصمی به سامانه‌های هوشمند پزشکی دارند و مهم‌تر از همه این‌که پیاده کردن چنین حمله‌هایی به نسبت ساده است. به‌طور مثال، کافی است در زمان گرفتن عکس از یک خال روی پوست، کمی دوربین را بچرخانید تا الگوریتم تشخیص پزشکی به اشتباه افتاده و این خال را نشانه یک سرطان بدخیم پوست تشخیص دهد. بااین‌حال، به عقیده این محققان اگرچه امکان چنین حملاتی وجود دارد اما هنوز جنبه عملی نیافته‌اند. آن‌ها هشدار می‌دهند که باید تا پیش از فراگیر شدن چنین حملاتی راهی برای مقابله با آن‌ها یافت.

جاناتان زیتراین، از دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب «آینده اینترنت و چگونگی توقف آن» بر اساس نتایج پژوهش این محققان چنین می‌گوید: «حدود بیست سال پیش را به خاطر آوردم، زمانی‌که آسیب‌پذیری در حوزه امنیت سایبری به‌وضوح دیده می‌شد، ولی اقدامات عملی چندانی انجام نشد.» او معتقد است نباید تمرکز خود را بر پیش‌بینی هر چیز بدی بگذاریم که ممکن است یک فناوری جدید با خود به همراه بیاورد. بلکه کافی است زمانی‌که با آن‌ها مواجه شدیم، اطلاع‌رسانی کنیم و راهی برای مقابله با آن بیابیم. به عقیده او، پیش‌بینی و یافتن راهی برای پیشگیری از انواع حمله‌ها ممکن به یک سامانه هوشمند پزشکی، تنها باعث کند شدن روند توسعه ابزارهای مفیدی خواهد شد که می‌توانند به جوامع مختلف کمک کنند نظیر سامانه‌های هوشمند پزشکی که با استفاده از آن‌ها می‌توان به ساکنان مناطق محرومی که دسترسی به پزشک متخصص ندارند، کمک کرد. او استفاده از روش‌های کارآمد موجود نظیر آزمودن آسیب‌پذیری‌های سامانه‌ها پیش از به‌کارگیری آن‌ها یا رمزگذاری تصاویر به‌منظور شناسایی دستکاری احتمالی آینده را بهترین روش برای آمادگی در برابر چنین حمله‌هایی می‌داند و تنها در این صورت است که در زمان بروز حمله‌ها، استفاده از روش‌های دفاعی مؤثر خواهند بود. از سوی دیگر، به عقیده زیتراین می‌توان گام‌های تکمیلی دیگری را برداشت، نظیر بررسی مداوم عملکرد سامانه توسط کسانی‌که آن را آموزش داده‌اند تا در این صورت نتیجه‌گیری‌های نامربوط و عجیب احتمالی شناسایی شوند. اگر چه این نوع حمله‌ها بیشتر در کنفرانس‌ها ارائه شده‌اند و در محصولات موجود در بازار به‌ندرت دیده می‌شوند، اما محققان بر این باورند، حوزه سلامت می‌تواند یک ground zero برای حمله‌های تخاصمی حقیقی باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top