تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/03/22 - 12:52
کد خبر: 315473

۱۳ ترفند و نکته کاربردی برای موفقیت در کنکور ارشد ۹۸

کنکور کارشناسی ارشد شاید سخت و استرس‌آور باشد، اما رعایت کردن برخی نکات ساده باعث می‌شود با آرامش و بدون استرس آزمون خود را پشت سر گذارید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، هرچه به روز‌های برگزاری کنکور نزدیک می‌شویم استرس و دلهره داوطلبان بیشتر می‌شود، فرقی نمی‌کند در چه مقطع سنی چه کنکوری داشته باشیم، مهم ذات آن است که با ترس و دلهره عجین شده و بیشتر افراد آن را غول آخر مراحل تحصیلی می‌دانند.

اما واقعا هم کنکور، آنچنان که تعریف می‌کنند ترسناک و دلهره‌آور نیست بلکه امتحانی ساده است که قوانین و ترفند‌های خود را می‌طلبد و قبولی در آن هیچ فرمول جادویی و خاصی ندارد. در این گزارش سعی داریم شما را با نکته‌ها و اقداماتی آشنا کنیم که به وسیله آن‌ها می‌توانید کنکور را با آرامش خاطر و بدون اضطراب پشت سر گذارید. با توجه به آنکه کنکور کارشناسی ارشد ۹۸ با تمام حواشی و عقب افتادن‌ها از همین فردا در سراسر کشور برگزار می‌شود بنابراین بیشتر روی صحبتمان با داوطلبان کنکور ارشد است که علیرغم تجربه کنکور سراسری، اما تنها چند ساعت دیگر با آغاز امتحانی جامع‌تر از تمام امتحان‌های عمرشان فاصله دارند.

حال برخی از این نکات ساده و کاملا کاربردی را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

نکات شب قبل از کنکور
- تا حد ممکن شب قبل از برگزاری کنکور غذایی سبک و مقوی بخورید و زود بخوابید تا بدن و بخصوص مغز شما استراحت کافی برای پشت سر گذاشتن یک روز سخت را داشته باشد.

- یافته‌های علمی نشان می‌دهد که اسید‌های چرب اُمگا۳ که در ماهی، آجیل و روغن زیتون یافت می‌شوند، پتانسیل بالایی در افزایش عملکرد مغز دارند. نتایج یک تحقیق نشان داده است که خوردن ترکیبی از اسید‌های چرب اُمگا۳ و اُمگا۶ پیش از امتحان، اضطراب ناشی از آزمون را کاهش می‌دهد.

- وقتی با جزوه‌ای پر از معادله روبرو هستید که باید آن‌ها را حفظ کنید، ممکن است برای حفظ کردن سریع آن وسوسه شوید و تمام شب را بیدار بمانید، اما دقت کنید که کسب نمره خوب همیشه نتیجه شب زنده‌داری نیست، در حقیقت، این کار باعث اختلال در عملکرد شناختی و بالا رفتن حساسیت نسبت به استرس می‌شود. نباید گذارید کمبود خواب تمام تلاش و کوشش‌تان را خراب کند.

- دعا خواندن و گوش دادن به موسیقی آرام موجب بهبود تفکر داوطلبان و کاهش علائم جسمی اضطراب در آن‌ها خواهد شد.

- داوطلبانی که از دارو‌های ضداسترس و تمرکززا استفاده می‌کنند باید توجه کنند که حتما با نظر پزشک تا روز کنکور دارو‌های خود را قطع نکنند تا اضطراب و استرس آن‌ها تشدید نشود، همچنین توصیه می‌شود داوطلب از صحبت کردن و همنشینی با افرادی که اضطراب وی را تشدید می‌کند، پرهیز کند.

- یازده وسیله مفید و ضروری روز کنکور خود را شب قبل حتما آماده کنید، این وسایل عبارتند از:
۱- کارت ورود به جلسه
۲- کارت ملی
۳- مداد سیاه نرم
۴- مداد پاک کن
۵- مداد تراش
۶- ساعت مچی (چون ممکن است در محل برگزاری آزمون ساعت نباشد و در مدیرین زمان خود دچار مشکل شوید)
۷- سنجاق برای نصب کارت ورود به جلسه به لباس خود
۸ - بطری آب
۹- دستمال پارچه‌ای (برای اینکه آن را دور بطری آب بپیچید تا روی برگه شما نریزد)
۱۰- دستمال کاغذی
۱۱- مواد قندی مثل خرما، کشمش و ...

و اما نکاتی برای موفقیت در روز کنکور
- توصیه می‌شود داوطلبان نیم ساعت قبل از زمان آغاز کنکور در محل آزمون حاضر شوند چرا که براساس پژوهش انجام شده ۵۰ درصد استرس‌ها از دیر رسیدن در سر جلسه امتحان نشأت می‌گیرد.

- روز آزمون با آرامش و اطمینان سر جلسه برید و مطمئن باشید نتیجه و رتبه شما دقیقا مطابق با تلاش‌های شماست. در طول جلسه تمرکز خود را کاملا حفظ کنید و فوق العاده در محاسبات و خواندن تمام تست‌ها دقت داشته باشید، در ضمن اگر برای حل تست‌ها بین گزینه‌ها شک داشتید هرگز تا به جواب قطعی نرسیدید گزینه‌ای را انتخاب نکنید. شانسی نزنید و ارزش سوالاتی که درست جواب داده اید را از بین نبرید.

- از آنجایی که معمولا در کنکور ارشد همانند کنکور سراسری رفتار نمی‌شود و داوطلبان دغدغه پاسخ دادن به تمام سوالات دروس را ندارند، توصیه می‌شود با این وجود همه سوالات را بخوانید تا مبادا سوال آسانی از دستتان برود.

- نکته بسیار مهم‌تر اینکه، اگر ترتیب درس های دفترچه کنکور را رعایت نکردید، یا اگر سؤالی را بدون پاسخ گذاشتید، در پاسخنامه هم شماره سؤال‌ها را کنترل کنید. چون علامت زدن اشتباه سؤال ها در برگه پاسخنامه یکی از اشتباهات رایج کنکور است که باعث می‌شود با همین اشکال کوچک تا انتهای پاسخنامه، جواب‌ها را اشتباه علامت بزنید. پس بهتر است هر از گاهی شماره سؤال پاسخنامه را با شماره سؤال دفترچه آزمون کنترل کنید.

- یکی از حالاتی که برای تعدادی از داوطلبان در ساعات قبل از برگزاری آزمون رخ می‌دهد «احساس فراموشی» مطالبی است که به خوبی فراگرفته اند. توجه کنید که این احساس کاذب و وقوع آن طبیعی است و معمولاً در همان دقایق اول شروع آزمون با گرم شدن ذهن از بین می‌رود، لذا به هیچ عنوان نگران استرس نباشید. استرسی اگر وجود داشته باشد فقط تا پخش دفترچه است و بعد از آن چنان درگیر سوالات می‌شوید که استرس یادتان می‌رود.

- در تنظیم وقت نه آنقدر وسواس به خرج دهید که هر لحظه به ساعت نگاه کنید و نه آقدر بی خیال شوید که آخر هر درس به ساعت نگاه کنید.

- در صرف نوشیدنی، خوراکی و تنقلاتی که همراه با خود به جلسه می‌برید، توجه کنید که پاسخنامه شما کثیف نشود چراکه برای هر داوطلب تنها یک پاسخنامه تهیه می‌شود و کثیفی و پارگی باعث می‌شود برگه شما تصحیح نشود و از دور رقابت حذف گردید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top