تاریخ انتشار: جمعه 1398/03/24 - 01:26
کد خبر: 315611

واکنش یک فعال دانشجویی به مافیای چوب در مازندران

فعال دانشجویی سابق مازندران گفت: متاسفانه امروز مافیای واردات در دولت رسوخ بسیار زیادی پیدا کرده و باعث بیکاری ۳۵۰۰ نفر در مازندران شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زحمتکش، فعال دانشجویی سابق و رسانه‌ای استان مازندران در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در خصوص تعدیل ۳۵۰۰ نیروی مشغول به کار در شرکت‌های بهره‌بردار استان مازندران گفت: رهبر انقلاب مکررا در خصوص جلوگیری از قاچاق و باند‌های کلان قاچاق تذکراتی داده اند؛ اما برخی برداشتی مغایر با آن دارند، به طور مثال برای مبارزه با قاچاق، به جای قاچاقچیان به کوله بران هجمه برده و با آنها درگیر شدند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به تاکیدات رهبری برای مبارزه با جنگل خواری همراه با حفظ اشتغال افزود: متاسفانه امروز مافیای واردات در دولت رسوخ کرده و موجب به وجود آمدن چندین طرح غیرکارشناسی شده و یا اینکه بصورت غیر کارشناسی در حال اجراست.

زحمتکش در خصوص طرح خروج دام و دامپرور از جنگل گفت: دامداری که در جنگل زندگی کرده و از وجود جنگل استفاده می‌کند، چطور می‌تواند به آن آسیب بزند، در حالی که اینکار آسیب به خود شخص خواهد بود؛ اما این طرح تصویب و اجرا شد. زمانی که پیرو این طرح دام‌ها از جنگل خارج شدند، طبیعی بود که اینگونه راه دزد و قاچاقچی در جنگل‌ها باز شود که همینطور هم شد.

وی افزود: به اذعان برخی نمایندگان مردم مازندران در مجلس، از زمانی که طرح خروج دام از جنگل اجرایی شد، قاچاق چوب در مازندران افزایش بی سابقه‌ای داشته است. بدین ترتیب محافظان سنتی جنگل‌ها را، از جنگل بیرون کردند تا فضا را برای دزد‌ها و قاچاقچیان باز کنند.

قاچاقچیان امروز کاملا پیشرفته و سازمان یافته شده هستند

این فعال دانشجویی سابق خاطرنشان کرد: قاچاقچیان امروز کاملا پیشرفته و سازمان یافته شده و می‌دانند که چگونه باید حلقه‌ای را از مدار خارج کنند. این قاچاقچیان مدرن، دارای دفتر و سیستم هستند و نباید آن‌ها را افراد ساده ای تلقی کرد. رسوخ این افراد به جایگاه‌های حساس باعث شده تا انتصاب افراد هم گا‌ها زیر نظر آن‌ها باشد تا بتوانند از قِبَل آن سود ببرند.

زحمتکش گفت: در این راستا این افراد، طرح تنفس جنگل را به راه انداختند، که قرار بوده سال ۹۸ اجرایی شود. در سال ۹۴ ابلاغیه آن صادر شد و قرار بود ۳ تا ۴ سال به شرکت‌های بهره برداری که از جنگل سود می‌برند، مهلت داده شود تا نیروهای خود را تعدیل کنند. در حال حاضر در مازندران چندین شرکت داریم که مجموعا ۳۵۰۰ نفر فقط در طرح حفاظت از جنگل‌ها مشغول کار هستند. به طور مثال شرکت صنایع چوب و کاغذ وهمچنین شرکت نکاچوب به دلیل طرح تنفس جنگل دیگر نمی‌تواند از جنگل استفاده کنند و مجبور به تعدیل و یا جابجایی نیرو هستند.

به گفته وی؛ به شرکت‌های بهره بردار ابلاغ شده بود که سه سال فرصت دارید تا نیرو‌های خود را تعدیل کنید و قطعا شرکت در طول این بازه زمانی، راحت تر به فکر مزایا و سنوات نیروهای تعدیلی خواهد بود. اما مشکل از اینجا جدی تر شد که سازمان جنگلها زیر قول خود زد و سال بعد به صورت ناگهانی، خواستار تعدیل یکباره نیروها در بازه زمانی بسیار کوتاه شد.

بازار عرضه و تقاضا کماکان به نفع وارداتچیان در جریان است

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه بازار عرضه و تقاضا در این حالت به نفع وارداتچی‌ها تمام می‌شود، گفت: طبق این چرخه، عرضه در داخل از بین رفته و در عین حال تقاضا افزایش یافت. به همین دلیل قیمت کاغذ و به طبع قیمت چوب هم بالا می‌رود. واردات کاغذ بالا گرفت و دولت نیز در همین بازه ۵ تا ۱۰ درصد به واردات اضافه کرد و تنها هدف از اینکار، ساکت کردن شرکت‌های بهره بردار بود، که دیگر نتوانند شکایتی کنند.

زحمتکش خاطرنشان کرد: شرکت‌های بهره‌بردار مجبور به تعطیلی چرخه تولید خود شدند و از نیرو‌های تولیدی خود که دارای مدارک بالای مهندسی نیز بودند، برای طرح حفاظت از جنگل‌ها استفاده کردند.
 

وی افزود: با توجه به اینکه مازندران جنگل‌های ایلکانی و قدیمی دارد، دولت موظف است سالانه بودجه ای برای طرح تنفس جنگل‌ها در نظر بگیرد ولی با توجه به واردات و‌ کم شدن تولید، همین شرکتها نیرو‌های تولیدی خود را به سمت طرح حفاظت از جنگل‌ها گسیل دادند.

۷۰۰ تن چوب قاچاق توسط شرکت‌های بهره‌بردار کشف شده است

این فعال رسانه ای در ادامه بیان کرد:این شرکت‌ها،  بیش از ۶۰ -۷۰ سال هست که منابع و عدوات لجستیکی زیادی برای حفاظت از جنگل‌ها در اختیار دارند. برای نمونه، شرکت نکاچوب حدودا ۷۰ سال در همین زمینه توسط عدوات و تجهیزات خود مشغول به کار حفاظت است. جالب این است که همین محافظان جنگل هر هفته در حال کشف و ضبط قاچاق و قاچاقچیان جنگل هستند و آنها را به نیروی انتظامی تحویل می‌دهند. پارسال نیز نیرو‌های محافظ شرکت‌های بهره‌بردار ۷۰۰ تن چوب قاچاق را کشف کرده بودند. اگر این افراد نباشند دیگر چه کسی می‌خواهد جلوی این حجم عظیم قاچاق را بگیرد؟

وی با اشاره به فعالیت مافیای واردات در این زمینه می‌گوید: همه مشکلات از مافیات واردات شروع شد. آنها در زمان به خطر افتادن موقعیت خود دستور می‌دهند که این افراد تولید کننده اصلا نباید روی کار بمانند. بند ۶ طرح تنفس جنگل‌ها به صورت قانونی اعلام می‌کند که شرکت‌های بهره بردار می‌توانند از درخت‌های بر زمین افتاده و شکسته برای تولید استفاده کنند، در این صورت کارخانه نکاچوب می‌تواند۶۰۰ نفر نیروی خود را به ۱۰۰۰ نفر برساند، در این حالت است که تولید در داخل افزایش یافته و قیمت واردات کاهش پیدا می‌کند. وارداتچی در این مرحله ضرر خواهد کرد، و با یک لابی می‌تواند به راحتی طرح حفاظت از جنگل‌ها را از بین ببرد.

 مزایده، کارگران را ۲۰ روز بیکار، بی‌حقوق و بدون بیمه کرد!

زحمتکش در ادامه با اشاره به ارتباط سازمان جنگل‌ها با این قضایا می‌گوید: رییس سازمان جنگل‌ها نامه ای را برای عدم تصویب طرح حفاظت از جنگل‌ها زده تا دیگر کسی محافظ جنگل ها نباشد و جالب تر این‌ که، دولت ۶۰ میلیارد بودجه از درآمد‌های پایدار را برای طرح حفاظت از جنگل تخصیص داده است و این در صورتی است که این طرح امسال تصویب نمی‌شود. ما در این خصوص  در مازندران فشار رسانه‌ای وارد کردیم که در جریان آن هم کارگران ترسیدند.

به گفته این فعال رسانه ای، همان زمان آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها در واکنش به این حجم از فشار رسانه ای ایجاد شده گفت «کسی قرار نیست اخراج شود و طرح حفاظت از جنگل‌ها نیز منحل نخواهد شد. ما تنها می‌خواهیم شرکت را به مزایده بگذاریم.» این‌ صحبت های آقایی، زمانی انجام گرفت که دستمزد کارگران از یک ماه قبل از عید تا به امروز پرداخت نشده است؛ اما آنها قراردادشان را یک ماه تمدید کرده، و زمانی مزایده را برگزار می‌کنند که دقیقا آن زمان، پایان ماه قرارداد کارگران است و حدودا ۲۰ روز به دلیل جوابدهی مزایده، کارگران بیکار، بی‌حقوق و بدون بیمه خواهند بود.

وی در خصوص نحوه برگزاری این مزایده گفت: می‌گویند ما امسال می‌خواهیم مزایده‌ای برگزار کنیم که شما به صورت قانونی حقتان را از این کارخانه دریافت کنید و در ادامه، نکاچوب و صنایع چوب و کاغذ هم این گفته را تایید می‌کنند. این در حالیست که سال گذشته که هنوز حقوق کارگران افزایش پیدا نکرده بود، برای طرح حفاظت از جنگل، هکتاری ۱۲هزارتومان قرارداد داشتند، اما امسال آنرا به ۴هزار تومان رساندند. فلورانس آن هم ۱۰ درصد بیشتر و یا ۱۰ درصد کمتر است، که عملا این امکان پذیر نخواهد بود و این دوشرکت نمی‌توانند در مزایده پیروز شوند.

نظارت سخت بر روی شرکت‌ها بهره‌بردار وجود دارد

زحمتکش ادامه داد: مسئولین به این موضوع فکر نمی‌کنند که مدیرعامل این شرکت با هکتاری ۴هزار تومان چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ آنها اذعان دارند نکاچوب و صنایع چوب و کاغذ باعث نابودی جنگل‌ها هستند، در حالیکه برای مثال به شرکت نکا چوب در ۶۰ سال گذشته ۲۰۰هکتار زمین دادند، اما امروز از آن ۲۰۰ هکتار اراضی جنگلی، ۲۱۰ هکتار جنگل در اختیار دارد. یعنی سهم این شرکت علاوه بر آن قسمت هکتاری که در ۶۰ سال گذشته تحویل گرفته، امروز بیشتر نیز هست.

زحمتکش به فعالیت این شرکتها در جهت به وجود آوردن جنگل‌ها اشاره کرد و افزود: این شرکت مقدار زمینی که عاری از پوشش جنگلی بوده را جنگلی و سبز کرده است، از طرفی شرکت نکاچوب خود دارای نهالستان است و به ازای هر درختی که برمی‌دارد چند درخت می‌کارد، اینکار حتی بصورت وجدانی صورت نمی‌گیرد، بلکه به دلیل حضور نماینده سازمان منابع است که اجازه تخلف نمی‌دهد. حتی در زمان گذشته صنایع چوب و کاغذ به دلیل عدم رعایت این نکته و تخلف در رعایت این اصولریال جریمه‌ی سنگینی شد. پس نمی توان منکر نظارت به صورت کامل در این زمینه شد.

به گفته زحمتکش، این شرکت‌ها نمی‌توانند مخرب جنگل باشند، و اگر مخرب باشند در درجه اول خودشان ضرر خواهند کرد.

کشاورزان چوب های درختان خود را برای سود بیشتر می‌فروشند

این فعال رسانه‌ای همچنین به چرخه جدید و پرخطری که اخیرا میان کشاورزان در حوزه مرکبات در جریان است، اشاره کرد و افزود: زمانی که عرضه داخل کم شود و قیمت چوب بالا رود، آسیب سختی به اشتغال و تولید مرکبات خواهد خورد، زیرا با احتساب پول چوب در این روز‌ها، اگر کشاورزی چوب‌های درختان خود را بفروشد به جای ۴۰ میلیون پول میوه، ۸۰ میلیون دستش را می‌گیرد.

او در ادامه می‌گوید: کشاورز نیز به این نتیجه می‌رسد که به جای دوسال کار کردن و دریافت ۸۰ میلیون تومان، چوب درختان خود را بفروشد و آنرا تبدیل به شالیزار کند. از سوی دیگر تولید کشاورزی باغی نیز دچار مشکل بزرگی خواهد شد.

به گفته زحمتکش، این اتفاق در ارومیه نیز افتاده است. مازندران ۲۰۰هزار هکتار اراضی باغی دارد، اگر میانگین ۱۰درصد افراد چوب درختان را بزنند، به حدود ۱۵ هزار هکتار آسیب خواهد رسید. اگر این ۱۵هزار هکتار زمین از بین برود، ضربه مهلکی به تولید کشور خواهد خورد.

۳۵۰۰ نفر از کارگران شرکت های بهره‌بردار بیکار شدند

زحمتکش به بیکاری ۳۵۰۰ نفر از شاغلین این شرکت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد افرادی که در طرح حفاظت جنگل مازندران بیکار شدند ۳۵۰۰ نفر است. در همین راستا تنها تشکل پیگیر این مهم، بسیج دانشجویی بود که با نامه نگاری‌های پی‌در‌پی و برگزاری جلسات و تیم سازی به روشنگری و تبیین این مهم پرداختند و هم اکنون نیز پیگیر هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top