وی با بیان اینکه شعر آئینی دارای خطکشیهایی است که باید رعایت شود، تصریح کرد: این خطکشیها اظهر من الشمس است که سالهاست رعایت شدهاند و اساتید خوبی نیز در این عرصه وجود دارند که میتوانند آموزشهای لازم را ارائه کنند.
این شاعر و سبکساز با بیان اینکه مداح باید شعر خوب را بشناسد، تصریح کرد: با توجه به شرایط روز، یک مداح باید به دستگاههای موسیقی اشراف داشته باشد و سپس با شناخت ملودی و شعر خوب در کنار یکدیگر، بتواند یک اثر فاخر را ارائه کند. برای خواندن یک نوحه یا مولودی، هم شعر و هم ملودی نیاز است و این دو باید کنار هم باشد.
وی دلیل شکلگیری مولودیهایی مانند «داره میریزه» را کمسوادی مداح و شاعر دانست و تصریح کرد: سواد لازمه هر عرصهای مثل شعر، مداحی، خبرنگاری، پزشکی و ... است. مداحی که پشت تریبون در هر مجلسی قرار میگیرد، باید سواد داشته باشد.
وی گفت: امروز مداحی خواسته یا ناخواسته به دلیل برخی جریانات بسیار مورد رصد و لب تیغ است و اگر فردی حتی ۱۰ سال پیش نیز نوحهای را خوانده باشد، امروز دوباره بازنشر میشود و ابزاری برای تخریب قرار میگیرد. حتی در پارتیهای شبانه مورد تمسخر قرار میگیرد و کلیپهای زننده با آنها ایجاد میشود که دلیل آن نادانی و کماطلاعی مداح از زمینههایی است که ناخواسته برای سوءاستفادهکنندگان فراهم کرده است.
این شاعر آئینی در پاسخ به این سوال که مولودیخوانی برای اهل بیت (ع) چگونه باید باشد تا مانع سوءاستفادهها و انحرافات شود، تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمودند: «در غم ما غمگین باشید و در شادی ما شاد.» حال چگونه باید شاد بود؟ بهترین ملاک در این زمینه آن است که یک مداح بررسی کند اگر در مجلس امام صادق (ع) حاضر باشند آیا مولودی مانند «داره میریزه» را میخواند یا خیر؟ شاید مطرح کنند این قابل تصور نیست. ملاک را این بگیریم آیا یک مداح در محضر مراجع تقلید هم چنین مولودیای را میخواند؟ باید پرسید میتوانی این مولودی را با این ملودی بخوانی؟ اگر خواندی، همه جای دیگر هم میتوانی آن را بخوانی.
وی با بیان اینکه شعر برای اهل بیت (ع) باید عفیف و نجیب باشد، تصریح کرد: در عالم موسیقی کشور، فردی مانند احسان خواجه امیری را داریم که دارای یک سبک و منش خاص است و فردی مانند امیر تتلو را نیز داریم که هرچه بر دهانش میرسد، بیان میکند. اینکه افراد تتلو را دنبال میکنند دلیل تائید این فرد نیست. امروز برخی از مداحان کشور در جامعه مذهبی تتلو هستند و متاسفانه خواجهامیریهای مداحی که منطقی و استاد دیده، حرکت کرده باشند کماند.
وی با ارائه راهحل برای پرهیز از اینگونه انحرافات تصریح کرد: در جریان مداحی کشور به صورت اسمی، بزرگترهایی داریم اما رسماً بزرگتری در کار نیست؛ زیرا مشاهده میشود، فلان مداحی که سبکهای انحرافی میخواند، به این دلیل که روضهخوان خوبی است، در جلسه مداحی یکی از همین بزرگترها حاضر میشود. روضه میخواند و آن بزرگتر هم با روضه او اشک میریزد و فیلم آن هم منتشر میشود و این سر فرود آوردن و تائید این جریان است.
محمدی با بیان اینکه متاسفانه برخی از بزرگترها تصور میکنند به این دلیل که یک مداحی دارای ۱۰ هزار نفر مخاطب در یک شهرستان است، اگر در برابر خطاهایش موضع بگیرد، خود را خراب کرده و فرد را نیز بزرگ کرده است، گفت: حاصل این تفکر آن است که جمعیت مداحانی که مولودیها و نوحههای عجیب و غریب میخوانند، در حال افزایش و در مقایسه، جمعیت ذاکران استاندارد، کمتر است. در جریان شعر نیز همین شرایط حاکم است. بنده زمانی که برای سرودن اشعار آئینی اقدام کردم، بزرگترهایی مانند محسن عرب خالقی، مهدی زنگنه، محمد صمیمی، علیاکبر لطیفیان، جواد حیدری و ... بالای سرمان بودند و حتی امروز نیز اگر احساس کنم جایی از شعرم ایراد دارد با بزرگترها و دوستانی که میدانم سواد بیشتری دارند، نظرخواهی میکنم تا ایرادی نداشته باشد.
منبع: فارس