تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/03/30 - 15:25
کد خبر: 316468

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب دویست و چهل و هفت؛

کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی

این کتاب با بررسی منابع تاریخی، سابقه این شهر و مردم آن را ارائه کرده‌ایم. با خواندن این کتاب، دقیقاً متوجه خواهید شد که سرآمد مردم مسلمان در قرن اول، دوم و سوم هجری، کوفیان بودند. جالب است بدانید که برجسته‌ترین شخصیت‌های عالم اسلام کوفی‌ها بودند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» عنوان تازه‌ترین اثر محمدحسین رجبی‌دوانی محقق تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) است که در 592 صفحه به همت موسسه چاپ و نشر دانشگاه امام حسین (ع) منتشر شده است.

«فرآیند شکل‌گیری و ساختار اجتماعی کوفه، نقش معنوی، علمی، فکری، سیاسی و نظامی کوفه، بررسی نقاط ضعف و قوت کوفیان، ظهور خلافت عباسیان در کوفه، آخرین اقدام امام علی (ع) در بسیج کردن کوفیان برای رویارویی با معاویه، جغرافیای تاریخی منطقه کوفه، مواضع کوفیان پس از انعقاد صلح، تأسیس حوزه علمیه نجف و پایان حیات علمی کوفیان» از جمله سرفصل‌ها و عناوین این کتاب به شمار می‌رود.

دکتر محمدحسین رجبی دوانی در مورد کتاب جدید خود می گوید: این کتاب به بررسی موقعیت شهری می‌پردازد که در تاریخ صدر اسلام منشأ بسیاری از اتفاقات سرنوشت‌ساز بوده است. در اتفاقات صدر اسلام، کوفه نقش مهم و پررنگی داشته است. این روزها در کشورمان برای بیان وفاداری به نظام و ولایت شعار «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» داده می‌شود، در حقیقت در فرهنگ ما کوفی بودن مترادف با بی‌وفایی، خیانت و رها کردن ولایت تلقی می‌شود اما باید بگویم که در واقعیت چنین مسئله‌ای درست نیست. در این کتاب با بررسی منابع تاریخی، سابقه این شهر و مردم آن را ارائه کرده‌ایم. با خواندن این کتاب، دقیقاً متوجه خواهید شد که سرآمد مردم مسلمان در قرن اول، دوم و سوم هجری، کوفیان بودند. جالب است بدانید که برجسته‌ترین شخصیت‌های عالم اسلام کوفی‌ها بودند، با وجود این، چه اتفاقی می‌افتد که این شهر با چنین سابقه‌ای تبدیل به نماد بی‌وفایی می‌شود و سرنوشت آن برای ما عبرت‌آموز می‌شود.

در بخشی از این کتاب آمده است:
تأکید فراوان قرآن کریم و اولیا دین مبین اسلام به مطالعه تاریخ و آگاهی از عملکرد و سرنوشت مردمان در اعصار پیشین، نشان دهنده نقش و اهمیت بسیار تاریخ در هدایت جوامع بشری است. چراکه بررسی نحوه رفتار انسان‌ها و جوامع در رویارویی جبهه‌ها و جریان‌های حق و باطل در تاریخ، برای کسانی که جویای سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت هستند، «بصیرت» ایجاد می‌کند و آنان را در حوادث و تحولات مشابه که تکرار تاریخ است، راهنما خواهد بود. بصیرتی که از مطالعه و تحلیل حوادث تاریخی به دست می‌آید، موجب می‌شود تا از عملکرد و رفتار درست و در جهت رضای خداوند افراد و جوامع پیشین «درس‌ها» و از کردار و سلوک نادرست و شیطانی آنان عبرت‌ها گرفته شود تا در صورت تکرار تاریخ و وقوع حوادث و تحولات همانند، از این آموزه‌ها بهره‌های مناسبی ببرند.

رهبر معظم انقلاب  که به حمدلله در عرصه تاریخ نیز از فحول و صاحب‌نظران و تحلیل‌گریان کم نظیر معاصر هستند، بارها بر مطالعه تاریخ و گرفتن آموزه‌ها از آن مخصوصاً تاریخ صدر اسلام تأکید داشتند و آن را برای همه مردم به ویژه «خواص» جامعه ما یک ضرورت دانسته‌اند.

در کتاب حاضر که درباره موقعیت شهر کوفه و مردم آن و عملکرد آنان در صدر اسلام نگاشته شده، به این مهم پرداخته شده است و با بیان سابقه درخشان این شهر و نقش تأثیرگذار کوفیان در تحولات آن مقطع حساس و تعیین کننده عالم اسلام، موجبات بهره‌مندی از درس‌ها و عبرت‌های فراوان رفتار و کردار اهل کوفه را برای عصر ما و موقعیت های مشابه فراهم آورده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top