تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/01 - 10:07
کد خبر: 316618

محسن راحمی

یک عکس، یک نکته

یک عکس، یک نکته

عکس منتشر شده از محفل دوستانه سه نفره و بعد از آن، توئیت یکی از افراد حاضر در جمع، هیاهوی زیادی ایجاد کرد. فارغ از مباحثی که این چند روز در مورد این عکس جریان داشت نکته ظریفی وجود دارد که به نظر می‌رسد تامل درباره آن شاید راهگشا باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: محسن راحمی// عکس منتشر شده از محفل دوستانه سه نفره و بعد از آن، توئیت یکی از افراد حاضر در جمع، هیاهوی زیادی ایجاد کرد. فارغ از مباحثی که این چند روز در مورد این عکس جریان داشت نکته ظریفی وجود دارد که به نظر می‌رسد تامل درباره آن شاید راهگشا باشد.

مهمتر از واکنش ها به عکس مذکور، تحلیل چرایی این نوع واکنش هاست. چرا عکس سیاسی تلقی شد و چرا این واکنش ها را برانگیخت؟ پاسخ ساده است. دولت و طیف برآمده از صندوق آرا چه در شورای شهر چه در مجلس عملا قافیه را به ناکارآمدی خود باخته اند. اسفند ۹۸ نزدیک است و جامعه میل چندانی به استمرار وضع موجود ندارد و طبیعتا به دنبال تغییر است.

برخی سیاسیون طیف مقابل، مثل سال 92، خود را از پیش برنده انتخابات مجلس می‌دانند.(که البته فرضی کاملا قابل خدشه است.) جوانگرایی هم یکی از مطالبات جامعه است که می‌رود تا در فضای کلی کشور به شکل یک گفتمان و خواست عمومی تبدیل شود. آقای قالیباف با ایده ثبت‌نام در سایت، تلاش کرد تا هم خودش را به عنوان پرچمدار جوانگرایی معرفی کند و هم به نوعی نسبت به سازوکارهای سنتی و لویی‌جرگه‌وارِ بستن لیست در میان اصولگرایان، اعتراض و فاصله گذاری کند و مهمتر از همه پیامی برای هسته های تصمیم‌گیر و لیست‌بند ارسال کرده باشد.

سایرین هم کم کم برای مانور سیاسی روی ایده جوانگرایی، ابتکاراتی خواهند داشت. در این فضا، عکس مذکور هم در همین بستر تحلیل شد. هرچند که توئیت بعد از آن باعث شد حواشی حول شخص خاصی شکل بگیرد، اما به نظر می‌رسد اصل واکنش‌ها نسبت به عکس مذکور،اعتراض به «ساز و کارهای احتمالی برای چینش لیست‌های انتخاباتی» است. مکانیزم‌های کهنه و تکراری در بزنگاه‌های 84،92،94 و 96 آزموده و تکلیفشان مشخص است و ساز و کار نویی هم که بتواند اشخاص «صالح»، «متخصص»، «متعهد» و «کارآمد»ی را ذیل لوای انقلابی‌گری گزینش کند در کار نیست. جبهه مقابل با وجود حضور فصل‌الخطاب تکرار کننده و سابقه طولانی در تجربه انواع اقسام مکانیزم‌های باصطلاح دموکراتیکی چون شورای همانگی و.. در دو انتخابات اخیر شدیدا با چالش قبل و بعد از بستن لیست مواجه بود و این مهم با توجه به فضای حاکم بر احزاب اصولگرا،در بزنگاه پیش‌رو معضله اصلی است. بنابراین و فارغ از برخی حب و بغض ها و از زاویه روانشناسی سیاسی، واکنش ها به عکس مذکور را باید در قالب همین نگرانی در خصوص «ساز و کارهای احتمالی برای چینش لیست‌های انتخاباتی» تحلیل کرد.مکانیزم هایی که بیم آن می‌رود به مانعی در مسیر بازسازی و جوانگرایی مطلوب بدنه نظام سیاسی تبدیل شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top