تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/01 - 15:38
کد خبر: 316648

دستور رئیس جمهور برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از دستور روحانی برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: دستور جلسات شورای عالی قبل از طرح در صحن شورا برای معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر و برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر هفته گذشته با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند که بخش‌هایی از موضوعاتی که توسط حاضران مطرح شد به شرح زیر است:

سعیدرضا عاملی در این نشست گفت: فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر از نوع سیاستگذاری و برنامه ریزی است.

وی با اشاره به تصویب بیش از ۲۰ فقره از قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی با همکاری و مساعدت شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماهیت و نحوه فعالیت‌های شورا گفت: ماهیت فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی که بیشتر از نوع سیاستگذاری و برنامه ریزی است ایجاب می‌کند تا این همکاری‌ها بیشتر شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی دیگر از عواملی که همکاری و تعامل میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را الزامی می‌کند، حساسیت حوزه فرهنگ است.

وی با اشاره به سهم نیم درصدی تحقیق و توسعه از بودجه کشورگفت: در این زمینه لازم است همکاری بین مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از بیش تعمیق و گسترش یابد.

ارجاع مصوبات شورا قبل از طرح در صحن به نهادهای مرتبط
وی با اشاره به نکات رئیس جمهور در ابلاغ مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این زمینه پیشنهادی مورد موافقت ایشان قرار گرفت و مقرر شد تا دستور جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی قبل از طرح در صحن شورا برای معاونت حقوقی ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری فرستاده شود و آنها هم باید ظرف ۱۰ روز نظر خود را اعلام کنند تا ابلاغ مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی به تأخیر نیافتد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به امکان طی این روند در مورد مجلس شورای اسلامی نیز گفت: می‌توانیم دستور جلسات شورا که دارای الزامات قانونگذاری است را به همین ترتیب برای اظهار نظر در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهیم، منوط به اینکه فرایند سریعی داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حدود ۲۲۴ برنامه اقدام ملی در نقشه جامع علمی کشور وجود دارد که برای اجرای این اقدامات، مجلس شورای اسلامی می‌تواند کمک‌های خوبی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم تقدیم لایحه از جانب دستگاه‌های اجرایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نگاه من این است که این موضوع موجب می‌شود تا مصوبات شورا مسیر اجرا را بهتر طی کنند چرا که وقتی دستگاه‌های اجرایی در مقابل طرح‌ها احساس ذی نفع بودن نداشته باشند مشارکت کمتری خواهند داشت و در روند اجرای مصوبات خلل ایجاد خواهد شود.

تمام ستادهای ملی علم و فناوری بر اساس مصوبه شورا تأسیس شده اند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول دوره حیات خود نهادها و سازمان‌های فرهنگی و علمی متعددی را تأسیس کرده و به عنوان مثال تمام ستادهای ملی علم و فناوری بر اساس مصوبه شورا تأسیس شده اند.

نقش کلیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی بعضاً با نگاه‌های انتقادی نادیده گرفته می‌شود
عاملی با اشاره به نقش سیاست‌های کلان علم و فناوری در تحقق دستاوردهای علمی و آموزشی در کشور گفت: متأسفانه این نقش کلیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی بعضاً با نگرش‌های انتقادی نادیده گرفته می‌شود.

بررسی آئین نامه مدیریت دانشگاه‌ها در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها
وی افزود: آئین نامه مدیریت دانشگاه‌ها در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بررسی شده است و در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور هم که چند وزیر و معاون رئیس جمهور و نماینده مجلس شورای اسلامی عضویت دارند نیز بررسی شده است و جایگاه بررسی و تصویب آن در شورایعالی انقلاب فرهنگی است.

تقسیم کار مجلس و شورا مبنای عقلایی و مشروع دارد
پس از سخنان عاملی، لاریجانی گفت: در اینجا باید توجه ما به این موضوع باشد که چگونه می‌توانیم با توجه به سوابق و تجربیات موجود یک راه بهتری را برای همکاری انتخاب کنیم و اصل تقسیم کار میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای مبنای عقلایی و مشروع است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ تعارضی با مجلس شورای اسلامی ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این اصل تصریح شده که سیاستگذاری کلان نظام از شئون ولایت فقیه است و بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول این سیاستگذاری در بخش فرهنگ و علم است و با این نگاه هیچ تعارضی با مجلس شورای اسلامی ندارد.

وی ادامه داد: البته مجلس شورای اسلامی قانونگذار است اما سیاست‌های کلی فرهنگی و علمی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم می‌شود.

لاریجانی گفت: در اینجا ممکن است تعارضی میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام احساس شود که باید گفت به دلیل اهمیت وجهه فرهنگی و علمی در نظام، رهبر معظم انقلاب برای این دو حوزه مهم یک نهاد سیاستگذاری مستقل تشکیل داده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر برای اجرای سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی باشد و این قانون دارای بار مالی باشد حتماً باید این قانون از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بررسی کند اجرای کدام یک از این سیاست‌ها به قانون نیاز دارد و در صورت وجود معضل در این زمینه مجلس شورای اسلامی قوانین لازم را تصویب خواهد کرد.

وی افزود: در زمینه مسائل فرهنگی و علمی در فضای مجازی فقیر هستیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این زمینه سیاست‌ها کلی را ترسیم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد نیاز سیاست‌ها به قوانین اجرایی؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع را به مجلس شورای اسلامی منعکس کند.

لاریجانی گفت: در این زمینه کمیسیون مشترکی با عضویت نماینده کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی، نماینده مرکز پژوهش‌ها در مجلس شورای اسلامی، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده معاونت قوانین مجلس باید تشکیل شود.

وی افزود: معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، معاونت نظارت مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی باید با شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری کنند.

زاهدی: خوشبختانه ارتباط مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی وضعیت مطلوبی دارد

دکتر زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در این نشست طی سخنانی گفت: خوشبختانه ارتباط مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی وضعیت مطلوبی دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به همین روابط خوب، بسیاری از قوانین لازم در حوزه علم و فناوری، پذیرش دانشجو و… در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی گنجانیده شده است.

زاهدی گفت: موضوع آموزش‌های مهارتی، نظام رتبه بندی معلمین و غیره هم با توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در قوانین مصوب شورای عالی مجلس شورای اسلامی تعبیه شده اند و در این بخش چند کار انجام نشده و زمین مانده داریم که باید انجام شود.

زاهدی ادامه داد: ما در مجلس شورای اسلامی به وزیر علوم تحقیقات و فناوری رأی اعتماد می‌دهیم و در صورت لزوم سوال خواهیم کرد اما در مورد روسای‌دانشگاه‌ها اینگونه نیست و با انتصاب رئیس دانشگاه دیگر هیچ ابزاری برای نظارت بر عملکرد وجود ندارد.

زاهدی ادامه داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات آمادگی دارد با همکاری شورای انقلاب فرهنگی و مرکز پژوهش‌های مجلس و هر نهاد دیگری این مشکلات را حل کند.

اصلاح سهمیه‌های سنجش و پذیرش دانشجو
وی افزود: در مورد موضوع سنجش و پذیرش دانشجو ۹۰ درصد سهمیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است که باید برای اصلاح این سهمیه‌ها یک ساز و کار با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top