تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/01 - 19:14
کد خبر: 316683

سازمان بورس ملزم به انتشار صورت‌های مالی خود شد

مدت‌ها بود که زمزمه‌های مبنی بر لزوم افشای صورت‌های نهاد‌های ناظر شنیده می‌شود، این درخواست حتی از تریبون مجلس شورای اسلامی و از دهان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد، ولی سازمان بورس گویا علاقه‌ای به افشای صورت‌های مالی خود نداشت تا سرانجام امروز و بر اساس لایحه شفافیت این سازمان به عنوان نهاد ناظر ملزم به انتشار صورت‌های مالی خود می‌باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تابناک، سازمان بورس ملزم به انتشار صورت‌های مالی خود شدمدت ها بود که زمزمه های مبنی بر لزوم افشای صورت های نهادهای ناظر شنیده می شود، این درخواست حتی از تریبون مجلس شورای اسلامی و از دهان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد ولی سازمان بورس گویا علاقه ای به افشای صورت های مالی خود نداشت تا سرانجام امروز و بر اساس لایحه شفافیت این سازمان به عنوان نهاد ناظر ملزم به انتشار صورت های مالی خود می باشد.

جلسه امروز هئیت وزیران با تصویب کامل لایحه شفافیت به پایان رسید، لایحه ای که بر اساس یکی از بندهای آن، موسسات عمومی و موسسه های خصوصی عهده دار خدمات عمومی باید صورت‌های مالی و اطلاعات راجع به اموال، دارایی، درآمد و هزینه‌های خود را منتشر کنند.

انتشار صورت های مالی امری بود که سازمان بورس علی رغم آنکه خود به عنوان نهاد ناظر همواره شرکت ها و ناشران را به شفافیت فرا می خواند ولی از این مهم فراری بود.

کند وکاوی در خصوص وضعیت درآمدی سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر نشان می دهد که این سازمان از محل کارمزد معاملات درآمد قابل توجهی دارد بر این اساس، به ازای هر معامله انجام شده به ترتیب کارگزار ، شرکت بورس یا فرابورس، سازمان بورس از محل حق نظارت، مدیریت سرمایه گذاری و مدیریت فناوری درآمد دارند.

گزارش های مالی ارکان به طور مرتب افشا شده و قابل بررسی است لیکن تاکنون صورت های مالی سازمان بورس افشا نشده بود و جالب آنکه برخی در این میان و با مطرح شدن چنین درخواستی گروکشی کرده و می گویند اگر صورت های مالی سازمان بورس افشا شود، باید صورت های مالی دیگر نهادهای ناظر نیز افشا شود البته در این شکی نیست که همه نهادهای ناظر باید صورت های مالی خود را افشا کنند.

حال باید دید سازمان به این مهم تن می دهد و صورت های مالی خود را افشا می کند؟!

بر اساس لایحه شفافیت؛ صلاحیت‌ها، رفتارها و عملکردهای مؤسّسات مشمول در زمان مناسب و با کیفیت مناسب در  معرض دسترسی و استفاده اشخاص ذینفع یا عموم مردم یا مراجع نظارتی قرار می‌‏گیرد.

لایحه شفافیت در دو سطح تکالیف عام و اختصاصی مهمترین حوزه‏‌های شفافیت را مورد توجه قرار داده که در سه دسته «شفافیت وظایف، اختیارات، مأموریت‏‌ها و صلاحیت‌‏ها»، «شفافیت فرآیندهای سازمانی»  و «شفافیت اطلاعات سازمانی» تقسیم‌بندی شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top