تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/04/09 - 17:33
کد خبر: 317729

اهمیت تنظیم برنامه بدنسازی مناسب در رسیدن به حجم عضلانی بالا و کاهش چربی بدن

یک برنامه بدنسازی در رشته های پرورش اندام و پاورلیفتینگ، همانند یک نقشه راه است که با توجه به هدف تعیین شده در آن فرد ورزشکار را به سر منزل مقصود می رساند. تنظیم یک برنامه بدنسازی همانند یک چاقوی دو لبه عمل می کند، این بدان معناست که اگر برنامه درست و مناسب با تیپ بدنی (مزومورف، اکتومورف و اندومورف) نوشته شود ، همان اندازه تاثیر شگرفی دارد که اگر به صورت اشتباه و نادرست تنظیم شود؛ فرد را نه تنها به هدف نمی رساند، بلکه فرسنگ ها وی را از دنیای بدنسازی و یا قهرمانی دور می نماید.

خبرنامه دانشجویان ایران: یک برنامه بدنسازی در رشته های پرورش اندام و پاورلیفتینگ، همانند یک نقشه راه است که با توجه به هدف تعیین شده در آن فرد ورزشکار را به سر منزل مقصود می رساند. تنظیم یک برنامه بدنسازی همانند یک چاقوی دو لبه عمل می کند، این بدان معناست که اگر برنامه درست و مناسب با تیپ بدنی (مزومورف، اکتومورف و اندومورف) نوشته شود، همان اندازه تاثیر شگرفی دارد که اگر به صورت اشتباه و نادرست تنظیم شود؛ فرد را نه تنها به هدف نمی رساند ، بلکه فرسنگ ها ها وی را از دنیای بدنسازی و یا قهرمانی دور می نماید.

اهمیت تنظیم برنامه بدنسازی مناسب در رسیدن به حجم عضلانی بالا و کاهش چربی بدن

یک برنامه معمولا از تعداد و نوع حرکات، میزان ست ها به همراه زمان استراحت مابین آن در طول روزهای یک هفته تدوین می گردد.

برنامه بدنسازی مبتدی

هدف: هماهنگی عصب و عضله زیرسازی

نوع حرکات: یک حرکت برای هر گروه عضلانی با دستگاه (یا وزنه آزاد سبک)

سیستم تمرینی: تکرار بالا با وزنه سبک

برنامه نویسی یک علم بسیار پیچیده است. مربیان می بایست قبل از تنظیم و نوشتن یک برنامه بدنسازی مبتدی برای فرد تازه کار (کسی که هنوز وسیله ها را نمی شناسد و یا به تازگی بدنسازی را آغاز کرده) ابتدا سلامت اندام های داخلی و مفاصل شاگرد را آنالیز دقیق نماید. یعنی مطمئن شود که شخص به بیماری هایی نظیر دیابت، کم خونی مزمن و صرع و همچنین مشکلات حرکتی و استخوانی نظیر در رفتگی، دیسک کمر و از این قبیل مشکلات دچار نباشد و اگر هم بود، برنامه ای خاص متناسب با او را طراحی نماید.

اهمیت تنظیم برنامه بدنسازی مناسب در رسیدن به حجم عضلانی بالا و کاهش چربی بدن

نکته اصلی جهت تنظیم برنامه بدنسازی مبتدی این است که در تعیین حرکات و تعداد ست و تکرار ها برای این گروه؛ نباید به دنبال هایپرتروفی بود. چرا که در ماه های نخستین، برنامه باید طوری باشد که تنها هماهنگی عصب و عضله و زیرسازی مد نظر باشد. مقصود از هماهنگی عصب و عضله ، تطابق مغز و سیستم عصبی با جهت حرکت و تسلط بر روی دستگاه می باشد و همچنین کوفتگی های ابتدایی روزهای اول باشگاه و منظور از زیرسازی؛ قوی شدن تاندون ها، انعطاف پذیری رباط و متراکم شدن استخوان ها می باشد.

بنابراین برنامه درخور مبتدیان باید حول محور تکرار های بالاتر، انجام حرکات با دستگاه ها و ماشین ها، اختصاص یافتن تنها یک حرکت برای هر گروه عضلانی تعیین گردد. فراموش نکنید اگر برنامه یک حرفه ای دارای سیستم های پیشرفته برای یک ورزشکار مبتدی در نظر گرفته شود ، فرد قطعا در آینده ای نزدیک یا آسیب می بیند و یا تمرین زده شده و پا به فرار می گذارد. در ورزش های دیگر هم مانند ورزش رزمی ، از روز اول شمشیر و نانچیکو دست ورزشکار مبتدی نمی دهند چرا که به خودش آسیب می رساند.

اهمیت تنظیم برنامه بدنسازی مناسب در رسیدن به حجم عضلانی بالا و کاهش چربی بدن

برنامه بدنسازی حرفه ای

هدف: هایپرتروفی (رشد) عضلات کاهش توده چربی با عدم ریزش عضلات

نوع حرکات: 3 حرکت برای هر گروه عضلانی

سیستم تمرینی: تکرار های 8 الی 12 با وزنه 75 درصد یک تکرار بیشینه استفاده از سیستمهای طولانی کننده TUT مانند سوپرست ها

یک بدنساز حرفه ای، به ورزشکاری گفته می شود که سابقه بیش از 1 سال تمرین منظم با وزنه را داشته باشد. این گروه به دلیل سابقه تمرینی بالاتر و تطبیق بدن با آهنگ رشد، عضلاتی قطور تر ولی عادت کرده به سیستم های تمرینی معمول و رشد کند تری دارند.ایجاد ریز آسیب (فاکتور لازم برای رشد) به وسیله سیستم های معمولی برای این ورزشکاران دیگر جوابگو نمی باشد. بنابراین برنامه بدنسازی حرفه ای مورد نظر این دسته ورزشکاران، عمدتا شامل سیستم های طاقت فرسا و طولانی نظیر سوپرست ها ، جاینت ست ها و دیگر سیستم های شوک دهنده با وزنه های سنگین می باشد.

رژیم غذایی
شاه کلید به ثمر نشستن زحمات یک بدنساز با هدف افزایش حجم عضلات و یا کاهش درصد چربی، رژیم غذایی می باشد. مثال معروفی در این زمینه وجود دارد که میگوید " عضلات در باشگاه ساخته نمی شوند بلکه در آشپزخانه ساخته می شوند". در حقیقت ریز آسیب های ناشی از تمرین با وزنه در بافت عضلات می بایست با یک رژیم صحیح که دارای توازن مناسب بین سه گروه درشت مغذی (پروتئین ها، کربوهیدرات، چربی ها) باشد، ترمیم یافته و رشد کنند.

اهمیت تنظیم برنامه بدنسازی مناسب در رسیدن به حجم عضلانی بالا و کاهش چربی بدن

همچنین افرادی که قصد کاهش توده چربی بدن را دارند؛ باید بدانند که این شکم های 6 تکه و بدن های کات دارِ بدون چربی ، غالبا 80 درصد به لطف رعایت رژیم خاص غذایی است و ورزش های هوازی با و بدون وزنه، تنها 20 درصد در این کاهش چربی تاثیر دارد.

در انتها شما خوانندگان گرامی جهت کسب اطلاعات جامع تر و مشاوره گرفتن از مربیان با دانش و صاحب نام در عرصه بدنسازی می توانید با مراجعه به سایت تناسب کلاب با نشانی tanasobclub.com ؛ سوالات خود را مطرح نمایید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top