تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/04/13 - 10:02
کد خبر: 318263

روایتی از کنار رفتن رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه

شنیده‌ها حاکی است که کناره گیری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه، پس از برگزاری مراسم رونمایی از کتاب فروپاشی تالیف هدی صابر از چهره‌های ملی مذهبی به مذاق رئیس دولت اصلاحات خوش نیامده و در حال حاضر سلیمی به محافل اصلاح طلبان دعوت نمی‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، مراسم رونمایی از کتاب هدی صابر از چهره‌های جریان موسوم به ملی مذهبی با نام «فروپاشی» در ۲۲ خرداد سال جاری در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و حواشی آن با واکنش‌هایی همراه بود که نهایتا به کناره گیری رئیس دانشکده اقتصاد از مسئولیت خود منجر شد؛ اما ماجرا ظاهرا به همین جا ختم نشده و طبق شنیده‌ها سلیمی رئیس دانشگاه علامه از جانب جریان ساختار شکن و قانون گریز اصلاحات به دلیل کناره گیری رئیس دانشکده اقتصاد تحت فشار قرار دارد.

مراسم رونمایی از کتاب «هدی صابر» از آن دست برنامه‌هایی است که قانون گریزی جریان مدعی اصلاحات در آن به خوبی ملموس است قانون گریزی از این حیث که این برنامه بدون اخذ مجوز و با قلدر مآبی صرف انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه علامه و موسسه مطالعات دین و اقتصاد و البته با حمایت رئیس دانشکده اقتصاد برگزار شد؛ به گونه‌ای که یکی از اعضای کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی در این رابطه به شرق می‌گوید: این کتاب در سالگرد درگذشت هدی صابر قرار بود در دانشکده اقتصاد رونمایی شود و حراست دانشگاه هم از ابتدا مخالف این برگزاری بود و به ما فشار آوردند، اما وقتی این فشار‌ها زیاد شد که میهمان‌ها دعوت شده بودند و پوستر نیز منتشر شده بود. جمع‌بندی ما این بود که لغو این مراسم هزینه بیشتری دارد و خیلی تلاش شد که در سکوت و آرامش خبری این مراسم برگزار شود و به نظرم می‌رسد تمام قضایا خوب پیش رفت. اما درخواست یکی از سخنرانان برای سکوت به احترام قربانیان ۸۸ باعث حواشی بعد از آن شد.

مصداق دیگری از قانون گریزی آقایان اصلاح طلب در مراسم رونمایی از کتاب هدی صابر دعوت از سعید مدنی از محکومین امنیتی است؛ اما سعید مدنی کیست؟ سعید مدنی از فعالان ملی مذهبی است که سابقه زندانی شدن در بازه‌های زمانی مختلف را دارد. او بار اول در سال ۱۳۷۳ و زمانی که سردبیر ماهنامه ایران فردا با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی عزت‌الله سحابی بود به حبس محکوم شد. بار دوم در سال ۱۳۷۹ فعالیت‌های صابر در شورای فعالان ملی ـ مذهبی بر علیه منافع کشور موجب حبس او شد.

پرونده‌های این محکوم امنیتی به اینجا ختم نمی‌شود و در دی ماه سال ۹۰ نیز به سه سال و نیم حبس محکوم شد؛ و در پرونده امنیتی دیگری که درجریان بود نیز به ۶ سال حبس دیگر محکوم شد. اما به لطف ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی (قانون تجمیع) اسفندماه سال ۹۴ آزاد و برای گذراندن ۲ سال تبعید به بندر عباس منتقل شود.

خبرگزاری فارس در ارتباط با حضور سعید مدنی در دانشگاه علامه و در مراسم رونمایی از کتاب هدی صابر نوشت: سوال اینجاست که پشت پرده دعوت از یک تبعیدی برای حضور در دانشگاه علامه چه کسانی هستند؟ ماهیت حقوقی انجمن فارغ التحصیلان دانشکده اقتصاد که اقدام به برگزاری این برنامه کرده اند چیست و جایگاه آن در دانشگاه علامه کجاست؟ و یک محکوم امنیتی که هنوز دوسال از زمان برگشتش از تبعید نمی‌گذرد چگونه پایش به دانشگاه علامه باز شده است؟

در این مراسم سعید مدنی به ایراد سخنرانی می‌پردازد و در ابتدای سخنان خود نیز از حاضرین می‌خواهد به احترام به اصطلاح «شهدای خرداد و شهدای جنبش سبز» ایستاده و یک دقیقه سکوت کنند!

پس لرزه های یک استعفاء
کناره گیری طائی از ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی از پس لرزه‌های برگزاری مراسم رونمایی از کتاب هدی صابر بود؛ پس لرزه‌ای که با واکنش رسانه‌های بیگانه و همچنین رسانه‌های زنجیره‌ای در ایران مواجه شد. این رسانه‌ها تلاش کردند تا با القای عزل رئیس دانشکده اقتصاد تحت فشار نهاد‌های بیرونی سلیمی رئیس دانشگاه علامه را تحت فشار قرار دهند.

در همین رابطه بی بی سی فارسی بنگاه خبرپراکنی بریتانیا در حساب توئیتری خود نوشت: برکناری رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به خاطر رونمایی از کتاب فروپاشی هدی صابر. حسن طائی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی از کارش برکنار شده است. علت برکناری او برگزاری مراسم رونمایی از کتاب فروپاشی نوشته هدی صابر عنوان شده است.

یکی از دانشجویان دانشگاه علامه نیز در گفتگو با ایرنا پلاس می‌گوید: بعد از برگزاری این مراسم در دانشکده اقتصاد، فشار‌های زیادی به دانشگاه وارد شد؛ بنابراین ما فکر می‎کنیم که فشار‌های بیرون از دانشگاه، دلیل برکناری حسن طائی باشد.

همچنین سحر محرابی از فعالین نشریات دانشجویی در واکنش به کناره گیری رئیس دانشکده اقتصاد در حساب توئیتری خود نوشت: بی‌ارادگی محض حسین سلیمی در برابر برخی نهاد‌ها یعنی برکناری رئیس دانشکده اقتصاد به دلیل برگزاری مراسم رونمایی از کتاب شهید(؟؟) هدی صابر با دعوت از سعید مدنی عزیز و گرامی‌داشت یاد شهدای راه آزادی.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این حجم ورم کرده وحشت و فرمانبری توامان...

عضو انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه علامه نیز در بخش دیگری از مصاحبه خود با روزنامه شرق می‌گوید: این بی‌انصافی است که فکر کنیم آقای سلیمی چهره منفی این داستان است. من فکر می‌کنم شاید اگر آقای سلیمی تا بعد از تعطیلات در برابر گذاشتن سرپرست برای دانشکده اقتصاد صبر می‌کردند، دیگر نشان این نبود که او در برابر فشار‌ها تسلیم شده است. شاید تنها نقطه ضعف او عجله در همین انتخاب سریع جانشین برای حسن طایی بود.

در ادامه واکنش ها به حواشی های مراسم رونمایی از کتاب هدی صابر صدای آمریکا نیز در گزارشی که با تیتر «به خاطر رونمایی از کتاب یک زندانی سیاسی فوت شده، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه برکنار شد» به توئیت دو تن از محکومین امنیتی یعنی مجید دری و ضیاء نبوی استناد کرده است

در توئیت مجید دری عضو شورای دفاع از حق تحصیل، فعال سابق دانشجویی و محکوم امنیتی سابق تصریح شده است: سلیمى رییس دانشگاه علامه طباطبایى نمونه بارز یک مدیر نان به نرخ روزخور است. با سیاستى مزورانه فعالیت دانشجویان را محدود کرده و با گماردن افرادى در کمیته انضباطى و حراست و... منویات خود را تحت لواى ایشان پیش میبرد. همکارى با نهادهاى امنیتى براى بقا دارد و مدعى اصلاح طلبى نیز هست.

همچنین ضیاء نبوی٬ دانشجوی ستاره‌دار و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل و از محکومین امنیتی در حساب توئیتری خود نوشت: دکتر سلیمی باید بداند آن نها‌های امنیتی که امروز او را وا می‌دارند که رئیس دانشکده اقتصاد علامه را بخاطر برگزاری جشن رونمائی از کتاب برکنار کند، چند وقت دیگر با فشار به بالادستانش او را نیز قربانی خواهند کرد! برای او بهتر است حرمت دانشگاه را حفظ کند و ابزار سیاست امنیتی‌ها نشود.

استعفاء یا تاوان دعوت از فتنه‌گران؟
اما پس از واکنش‌هایی مختلف به کناره گیری رئیس دانشکده اقتصاد در رسانه ها و شبکه های اجتماعی که آن را می‌توان نوعی حمله به رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تعبیر کرد حسین سلیمی به این حملات پاسخ داد.

او در گفتگو با ایسنا می‌گوید: اخیراً در فضای مجازی و همچنین برخی از رسانه‌های تحت تأثیر فضای مجازی برخی سخن از برکناری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به میان آوردند که باید عنوان کنم این هم یکی از تلاش‌هایی است که برای دگرگون کردن واقعیت انجام می‌شود چرا که اصلاً بحث "برکناری" در کار نبوده است. در واقع رئیس دانشکده اقتصاد از مدتی پیش مایل نبود به دلایلی مسئولیت خود را در این دانشکده ادامه بدهند و حتی به صورت کتبی نیز استعفا داده بود که در نهایت با استعفای ایشان موافقت شد. چرا که می‌توانستیم از شرایط تعطیلات تابستان برای استقرار یک مدیریت جدید در دانشکده استفاده کنیم؛ بنابراین اصلاً موضوع برکناری در کار نبوده است.

سلیمی همچنین در پاسخ به این ادعا که رئیس دانشکده اقتصاد با فشار نهاد‌های بیرونی برکنار شده است تصریح می‌کند: برخی عنوان کردند که بر اثر فشار‌های بیرونی رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه برکنار شد. در حالی که کوچک‌ترین فشاری از سوی هیچ نهاد بیرونی به بنده در این خصوص وارد نشد. دکتر طایی رئیس سابق دانشکده اقتصاد یکی از شخصیت‌های علمی کشور است که نه فقط در حوزه فعالیت‌های علمی بلکه در حوزه فعالیت‌های کارآفرینی و خیریه در استان سیستان و بلوچستان نیز شخصیت مهم و تأثیر گذاری است و علاقمند بود در این زمینه‌ها تمرکز داشته باشد؛ بنابراین موضوع برکناری او براثر فشار بیرونی که در برخی از شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود در کار نبوده است.

به گفته سلیمی اشکال اساسی برنامه اخیر دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه و رونمایی از یک کتاب، نداشتن مجوز‌های قانونی لازم بود و برای برگزاری این مراسم مجوز‌های لازم دریافت نشده بود و مدیریت و معاونت‌های تخصصی دانشگاه در جریان برگزاری مراسم دانشکده اقتصاد نبودند.
 
ورود ممنوع!
علی رغم توضیحات رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص کناره گیری رئیس دانشکده اقتصاد ظاهرا این کناره گیری هم به مذاق رئیس دولت اصلاحات خوش نیامده به گونه‌ای که بنابر شنیده‌ها رئیس دانشگاه علامه به اتاق خلوت‌های اصلاح طلبان دعوت نمی‌شود.

غلامی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص فشار‌هایی که پس از استعفای رئیس دانشکده اقتصاد از جانب اصلاح طلبان به سلیمی وارد می‌شود، می‌گوید: امروز جریان اصلاحات به خاطر کناره گیری رئیس دانشکده اقتصاد رئیس دانشگاه علامه را تحت فشار قرار می‌دهد که چرا این عمل درست و انقلابی انجام شده است. رئیس دانشگاه علامه از طرف جریان اصلاحات تحت فشار است در هر حال ما از او به خاطر این تصمیم عاقلانه و درست که در خصوص رئیس دانشکده اقتصاد گرفته شد تشکر می‌کنیم.

او تاکید می‌کند: اکنون که رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مقابل اقدامات طائی ایستاده و با توجه به اینکه او به شدت از طرف جریان اصلاحات مورد هجمه قرار گرفته ما جریان حزب اللهی می‌دانیم که در این شرایط باید از او حمایت شود، اما این معنایش این نیست که از تمام تصمیمات رئیس دانشگاه حمایت می‌کنیم در هر حال ما از تصمیماتی که به انسجام و تقویت تفکر جمهوری اسلامی منجر شود حمایت خواهیم کرد.

به گفته غلامی علاوه بر برگزاری نشست رونمایی از کتاب فروپاشی هدی صابر رئیس دانشکده اقتصاد اقدامات دیگری را در کارنامه خود دارد به گونه‌ای که این اقدامات باعث شد جریان حزب اللهی و جریان علمی را در این دانشکده به گوشه رینگ ببرند؛ مثلاً سال گذشته در دانشکده اقتصاد والیبال مختلط برگزار شد و یا به بهانه اینکه دانشجویان دلشان می‌گیرد مانع نصب پوشش سیاه در ایام فاطمیه شدند. همچنین در دوران ریاست او با پخش آهنگی از یکی از خواننده‌ها شاهد بودیم که چندین کلیپ مبتذل از دانشجویانی که کشف حجاب کرده بودند در فضای مجازی منتشر شد.

او می‌گوید: میهمانان مراسم رونمایی از کتاب هدی صابر برای کسانی که در سال ۸۸ آراء به حق مردم، مشروعیت نظام، دموکراسی و آزادی بیان را زیر سوال برده بودند با یک دقیقه سکوت ادای احترام کردند؛ البته این ادای احترام دم تکان دادن برای اربابان داخلی و خارجی شان بود و آن‌ها برای کشته شده‌های فتنه ۸۸ ادای احترام نکردند در واقع آن‌ها برای اینکه اسم شان در لیست‌هایی که بعد‌ها قرار است نوشته شوند این کار را انجام دادند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top