تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/04/13 - 14:37
کد خبر: 318306

نگاهی به سوال‌های پیش روی نسل جوان کشور؛

دختران کجای جهان ایستاده‌اند؟

دختران کجای جهان ایستاده‌اند؟

آنچه باعث می‌شود که دختران به سمت بحرانی حرکت کنند که منجر به تعریف جایگاه دیگری نه لزوما متناسب با خصوصیات منحصر به فرد خود، بلکه بر اساس نفی تمایزات وجودی شان می‌شود و از طرفی دیگر به تلاش های سرسختانه برای اثبات نقش محوری خود در متن جامعه و درجایگاهی برابر با مردان می‌انجامد،

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دختران کجای جهان ایستاده اند؟ شاید بتوان گفت این سوال و پاسخ آن هم اصلی ترین دغدغه یک دختر است و هم می‌تواند ریشه ای ترین معضل او باشد. البته باید گفت که البته جای کلمه دختران به راحتی می‌توان پسران را جایگزین کرد و قطعا این سوال باید اصلی ترین دغدغه پسران هم باشد، اما به لحاظ شرایط و خصوصیات دختران و البته جامعه این سوال همواره پررنگ تر برای دختران مطرح بوده است.

سوالی که هم ریشه مشکلات فعلی و هم راه‌ حل آن را می‌توان در آن جستجو کرد. در مشخص شدن پاسخ این پرسش و شکل گیری این جایگاه رابطه دو طرفه ای بین دختران و جامعه وجود دارد که البته عوامل متعددی هم روی آن اثرگذارند، اما به طور کلی درجواب می‌توان گفت دختران یا خود را (با هر نوع جهان بینی) در متن جامعه می‌دانند و یا در مبارزه ای تمام عیار برای گرفتن حق خود! و حضور در متن جامعه.

معضل اصلی درست در این نقطه شکل می‌گیرد که اساسا حضور دختران در متن و مرکز جامعه به چه معناست؟ پاسخ به این پرسش دقیقا نقطه عطفی است که هم می‌تواند ریشه مشکلات اساسی فعلی و آینده باشد و هم راهکار و راهبرد حرکت جامعه به سمت مسیر اصلی خود و اینجاست که نقش جامعه، فضای رسانه ای و روانی حاکم بر آن، مولفه های فرهنگی و حتی در مواردی به طور خاص نوع کنش و فهم بخشی از جامعه و مردان بسیار پررنگ می‌شود.

بیشتر بخوانید: در عرصه جنگ نرم هدف اصلی زنان هستند

دختران اگر جنسیت و در نتیجه نقش مادری را بر اثر جهان بینی متاثر از جامعه، مانع و نافی حضور در متن و مرکز جامعه احساس کنند، به سمتی حرکت خواهند کرد که اولا اثبات کنند جنسیت و خصوصیات منحصر به فرد آن باعث هیچ‌گونه تمایزی نیست و این جاست که یا شاهد حضور آن ها در عرصه هایی هستیم که به وضوح در تقابل با خصوصیات ویژه آنهاست و یا در جایگاه هایی که ممکن است تناقضی هم با ویژگی های شخصیتی زن نداشته باشد اما این حضور بدون پشتوانه واقعی و صرفا به دلیل اثبات و تعریف جایگاه محوری زن در جامعه باشد.

و دوما اگر جامعه را مانعی بر سر راه نفی تمایزات و برابری ببینند، در تقابل با ساختار های حکومتی، فرهنگی و عرفی قرار خواهند گرفت و فرضا عده ای از آن ها خواستار ورود به ورزشگاه هایی می‌شوند که در اغلب مسابقه های ورزشی بانوان خالی می‌ماند!

برای پاسخ دقیق تر به سوال اصلی خوب است کمی روی واژه های آن دقت کنیم و ابتدا به این پرسش بپردازیم که متن و مرکز جامعه به چه معناست؟ اگر جامعه را مجموعه ای از افراد بدانیم که با فرهنگ و آرمان های مشخص و مشترکی به یکدیگر پیوند خورده اند، می‌توان متن و مرکز آن را جایگاهی دانست که افراد، فرهنگ و آرمان ها را بسازد و سازمان‌دهی کند. با این تعریف پر واضح است که زن با تمام ویژگی و خصوصیات وجودی اش از ابتدا در همین جایگاه آفریده شده است. حضور دختران و زنان در متن و مرکز جامعه ناظر به نقش مادری به همراه ظهور و بروز اجتماعی آن ها، مسئله مسلمی است که نه نیاز به بازتعریف دارد و نه نیاز به اثبات.

اما آنچه باعث می‌شود که دختران به سمت بحرانی حرکت کنند که منجر به تعریف جایگاه دیگری نه لزوما متناسب با خصوصیات منحصر به فرد خود، بلکه بر اساس نفی تمایزات وجودی شان می‌شود و از طرفی دیگر به تلاش های سرسختانه برای اثبات نقش محوری خود در متن جامعه و درجایگاهی برابر با مردان می‌انجامد، شاید فاصله بین واقعیت و درک جامعه از آن باشد که در دیگر آرمان ها و مولفه های انقلاب اسلامی نیز به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: حسینی: کارهایی انجام می‌شود که نتیجه ای جز پسرفت جامعه زنان ندارد

جایگاه واقعی زنان و دختران در نظام اسلامی در صریح ترین و دقیق ترین بیان، کلام امام خمینی(ره) است که «زنان رهبران نهضت اند» و حقیقتا این جایگاه مقامی غیرقابل مقایسه با مردان است. اما فاصله این واقعیت با درک زنان و دختران از جایگاه خود در جامعه شکاف عمیقی است که شکل دهنده مسائل و مشکلات کنونی در حوزه زن و خانواده است که حقاً نیازمند تحقیقات جدی‌تر، عمیق‌تر، میدانی‌تر و البته اقدامات برنامه ریزی شده است.

نبود یک نظام آموزشی مبتنی بر اصول و جایگاه اصلی دختران در جامعه از مدارس تا مراکز آموزش عالی بارزترین حفره ای است که شکاف بین وضع موجود و واقعیت را ایجاد کرده است و البته خود می‌تواند راهگشاترین راهبرد هم باشد، اگر نظام بینش غرب‌گرایانه (اگرنگوییم فمنیستی) بگذارد!

*گزارش از رعنا مقیسه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top