تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/15 - 09:07
کد خبر: 318458

بهره مندی استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری از تسهیلات شرکت‌های خلاق

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور گفت: استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری به‌عنوان شرکت خلاق شناسایی می‌شوند قادر به استفاده از تسهیلات آن هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا، سید محمدحسین سجادی نیری در خصوص چالش‌های حوزه گردشگری گفت: یکی از مشکلات اصلی در حوزه استارت‌آپ‌های خدماتی این است که توانایی تبدیل به شرکت دانش‌بنیان را ندارند. مگر اینکه فرم‌های نرم‎افزاری که توسعه می‌دهند، پیچیدگی‌های فنی داشته باشد و بتوانند از طریق پلت‌فرم‌های نرم‌افزاری خود دانش‌بنیان شوند.

وی افزود: تعداد استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری که تاکنون تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان شده‌اند کمتر از ۱۰ مورد بوده است.  به همین دلیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اواخر سال ۹۶ مسیر جدیدی را موازات با برنامه دانش‌بنیان آغاز کرد تا از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در صنایع فرهنگی حمایت کند.

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: حوزه گردشگری نیز یکی از زیرمجموعه‌های صنایع فرهنگی می‌شود، بنابراین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های آن نیز شامل حمایت‌های این طرح خواهند شد. این برنامه که توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق نام دارد که موازی با برنامه دانش‌بنیان حرکت می‌‌کند.

سجادی نیری تصریح کرد: هدف از برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، حمایت و توانمندسازی از شرکت‌های فعال در صنایع فرهنگی است. تاکنون حدود ۴۰۰ شرکت خلاق را شناسایی شده که در حوزه‌های انیمیشن، بازی ویدئویی، گردشگری و تولید محتوای دیجیتال فعالیت می‌کنند.

حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های حوزه گردشگری
وی افزود: ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز تلاش دارد با این برنامه از استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری و زیرمجموعه‌های آن از جمله بوم‌گردی، گردشگری علمی و گردشگری سلامت حمایت کند. این حمایت‌ها شامل تعامل با سازمان‌های دیگر، رفع موانع و استقرار در مکان مناسب می‌شود.

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز گفت: همچنین این شرکت‌ها امکان استفاده از نیروی سرباز را دارند. نیروهای کلیدی این شرکت‌ها می‌توانند به‌جای سربازی رفتن پروژه‌ای بگیرند و خدمت خود را در قالب فعالیت در شرکت انجام دهند. حضور در نمایشگاه‌ها، دوره‌های توانمندسازی و ارائه دوره‌های مشاوره نیز از دیگر حمایت‌های ویژه برای  شرکت‌های فعال در حوزه صنایع فرهنگی است.

سجادی نیری بیان کرد: شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری به‌ندرت می‌توانند تبدیل به شرکت دانش‌بنیان شوند بنابراین برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق در معاونت علمی شکل گرفت تا کمکی به ادامه فعالیت آنها شود.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق را گسترش دهد تا حمایت‌های بیشتری مانند ایجاد یک خط اعتباری برای دادن تسهیلات و امکان جذب سرمایه‌گذار از شرکت‌های حوزه گردشگری شود.

اهمیت حوزه گردشگری در توسعه اقتصادی کشور
رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز با اشاره به اینکه ظرفیت گردشگری کشور بسیار بالاست، گفت: در این حوزه امکان صادرات خدمات بدون خروج چیزی از کشور انجام می‌شود.  گردشگری می‌تواند به توسعه اقتصادی یک شهر کمک شایانی کند چراکه گردشگر به‌جایی برای ماندن، غذا و سوغات نیاز دارد. این امر باعث توسعه اقتصاد می‌شود. گردشگری به کسب‌وکارهای شهری رونق می‌دهد. بوم‌گردی‌ها نیز به اقتصاد روستاها کمک می‌کنند.

سجادی نیری خاطرنشان کرد: حوزه گردشگری نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد. در تعامل با معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونت سرمایه‌گذاری در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای رفع مشکلات استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه هستیم. امیدوارم این آیین‌نامه تا آخر تابستان به جمع‌بندی نهایی برسد و منتشر شود.

رفع مشکلات استارت‌آپ‌ها به کمک سازمان میراث فرهنگی
رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حمایت‌ها از استارت‌آپ‌های رفع موانع است. برای مثال بسیاری از استارت‌آپ‌های توان اقتصادی لازم برای اخذ مجوز را ندارند. یکی از اهداف آیین‌نامه مذکور تسهیل و رفع موانع برای استارت‌آپ‌هاست.

وی در انتها افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها را طی یک فرآیند آسان شناسایی و به‌عنوان شرکت خلاق معرفی می‌کند تا بتوانند از خدمات و حمایت‌های مخصوص بهره‌مند شوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top