وی در ادامه گفت: در واقع امروزه با توجه به اینکه حجم داوطلبان ورود به دانشگاه در دوره دکتری افزایش پیدا کرده است خود دانشگاهها نیز اعتقاد دارند که وجود آزمون مقدماتی برای این حجم از داوطلبان در دانشگاه لازم است اما سهم این آزمون باید ۳۰ درصد پذیرشها را به خود اختصاص دهد. با این نوسان که در تراز آزمون کتبی و مصاحبه علمی وجود دارد لازم است میزان و سطحی تعیین شود که بر اساس آن عنوان کنند دانشگاهها پایینتر از تراز مشخص مجاز به پذیرش دانشجو نیستند در واقع حداقل تراز پذیرش دانشجو در هر دو سطح (آزمون کتبی و مصاحبه) دکتری تعیین شود. اما در عین حال وجود آزمون به عنوان یک فیلتر برای ساماندهی ورود دانشجویان دکتری در شرایط فعلی میتواند قابل قبول باشد.
دکتر احمدوند همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری کنکور به عنوان یک فیلتری است که دست اندرکاران آموزش عالی معتقد هستند این فیلتر در حال حاضر در سه بخش کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدوین شده است اما باید توجه داشته باشیم آموزش درست شامل سه بخش "دانش یا توزیع دانش"، "توزیع مهارت" و در نهایت "توزیع یا تعریف نگرش و یا بینش" است. به نظر من مرحله اول آزمون دکتری تا حدودی بخش دانش را مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد اما در مرحله مصاحبه ما سه بخش اساسی یعنی سنجش مهارتها و بینش را معمولاً در مرحله دوم ارزیابی میکنیم. به این شکل که در یک بخش از کار مصاحبه ما سوابق آموزشی فرد را ارزیابی میکنیم.
به گفته وی، در زمینه جذب دانشجو نیز توجه به این موضوع که دانشجویی دورههای تحصیلی خود را در دانشگاه برتر طی کرده یا در دانشگاههای سطح پایین، عدم عدالت نیست چرا که در همه کشورهای دنیا یکسری دانشگاهها در رنکینگ بالاتر قرار میگیرند و این افتخار است که دانشگاهی بخواهد دانشجویان خود را از فارغالتحصیلان دانشگاههای برتر جذب نمایند. بنابراین ما سوابق آموزشی دانشجویان را در بخش مصاحبه مورد سنجش قرار میدهیم و در بخش دیگر مصاحبه نیز سوابق علمی و پژوهشی آنها ارزیابی میشود. اگرچه متأسفانه ما تا حدودی در این زمینه با موضوعاتی نظیر مقالهسازی، تخلف علمی، کپیکاریها و … مواجه هستیم. به طوری که گاه مشاهده میکنیم دانشجوی ۲۴ یا ۲۵ ساله حدود ۳۰ مقاله علمی ارائه میکند، در حالی که ما خود اشراف داریم نوشتن یک مقاله به چه اندازه زمان و انرژی نیاز دارد اما این چگونه ممکن است که یک فرد ۲۲ یا ۲۳ ساله این حجم از مقاله را برای ورود به دوره دکتری عرضه میکند. ما در این زمینه باید تا حدودی تردید کنیم اگرچه ما در دانشگاه علامه طباطبایی سیستمی را برای سنجش این مقالهها قرار دادهایم اما در واقع این طبیعی است که بخواهیم دانشجویی را در دوره دکتری پذیرش کنیم که حداقل یک یا دو مقاله علمی- پژوهشی منتشر کرده است و این سابقه بیانگر این است که فرد مورد نظر توانایی پژوهش را دارد و میزان اهلیت او برای ورود به مقاطع بالاتر ارزیابی میشود.
دکتر احمدوند ادامه داد: وضعیت امروز آزمونهای دکتری به شرطی که وضعیت از ۵۰ درصد نمره کتبی و ۵۰ نمره علمی به نفع دانشگاهها به ۸۰ درصد نمره مصاحبه ۳۰ درصد نمره کتبی تغییر یابد تا دانشگاهها با دست بازتری دانشجویی خود را انتخاب کنند شیوه بسیار مؤثرتر در جذب دانشجویان دکتری خواهد بود. اگرچه ممکن است در مواردی اعمال سلیقه صورت بگیرد اما قاعدتاً در این موضوع به دلیل اینکه درپی تصمیمگیری جمعی بوده و با حضور حداقل پنج نفر صورت میگیرد اعمال سلیقهها بسیار کمتر اتفاق میافتد.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص شیوه پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد نیز گفت: متأسفانه بیشترین مشکل پذیرش دانشجویان ما امروزه در عرصه کارشناسی ارشد است چرا که نه سوابق تحصیلی چندان در این موضوع دخالت دارد و مشکل دیگر این است که افراد از رشتههای غیرمرتبط در رشتههای دیگر وارد میشوند مثلاً یک دانشجویی کارشناسی فنی دارد، اما به دلایلی اعم از عدم موفقیت در این رشته در دوره ارشد رشته غیرمرتبط را انتخاب میکند این در حالی است که فرد پایههای علمی لازم را در دوره کارشناسی در خصوص آن رشته کسب نکرده است و در نتیجه ما در کلاسهای ارشد با دانشجویانی متوسط و متوسط به پایینی مواجه میشویم. ادر حالی که اگر پذیرش دانشجویان ارشد نیز با مصاحبه ۵۰ درصدی سهم دانشگاهها مواجه باشد بسیاری از مشکلات حل میشود.
وی همچنین در خصوص شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی و برگزاری کنکور در خصوص این دانشجویان نیز گفت: به نظر من در حال حاضر ما چاره یا جایگزینی برای حذف کنکور و پذیرش دانشجوی کارشناسی در شرایط فعلی نداریم. ضمن اینکه باور دارم تفکیکی بین رشتههای پر متقاضی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، حقوق و … وجود دارد. چرا که ما همچنان ناگزیریم پذیرش دانشجویان در این رشتهها از طریق یک سیستم واحد مانند آزمون سراسری صورت بگیرد اما در سایر رشتهها باید سوابق تحصیلی در نظر گرفته شود اگرچه باید نوع سوالات کنکور سراسری نیز استانداردهای لازم را به ویژه در آن سه سطح یعنی دانش، مهارت و بینش داشته باشد این در حالی است که امروزه سوالات کنکور ما عمدتاً دانشی هستند و دو سطح دیگر مورد توجه قرار نمیگیرند. در واقع فردی که بخواهد پزشک این جامعه شود، فقط وجود سوالهای دانشی برای بررسی آن فرد کافی نیست و نیازمند به سطح بالاتری از تجزیه و تحلیل دارد که در سوالات فعلی این حجم پیگیری نمیشود.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص پذیرش دانشجویان دکتری با بیان اینکه فرآیند پذیرش دانشجوی دکتری در کشور متفاوت و نامناسب است، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی به سیاستهای کلان آموزش عالی برمیگردد. شرایط به گونهای است که همه تلاش میکنند در ایران همه دکتر شوند مگر اینکه خلاف آن صادر شود. در واقع تعداد ورودیهای دانشجویان دکتری به اندازهای افزایش پیدا کرده که ما نمیتوانیم از طریق یک فرآیند مناسب جذب دانشجویان را بررسی کنیم.
احمدوند در خصوص اختصاص سهمیه به داوطلبان کنکور اظهار کرد کرد: اگر فردی با ایثارگری جان خود را به خطر انداخته و دچار معلولیت شد و یا مسائل دیگری که باعث میشود داوطلبان سهمیهای را برای ورود به دانشگاهها داشته باشند، در بررسیها باید این نگاه را داشته باشیم که پوشش این گونه از مطالبات داوطلبان، نیازمند حاکمیت مدیریت است تا در نهایت اجرای آن از ایجاد بیعدالتی بین دانشجویان سهمیهای و سایر دانشجویان جلوگیری کند.
منبع: ایسنا