تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/15 - 13:29
کد خبر: 318493

در میزگردی با حضور معاونین آموزشی دانشگاه‌ها پیرامون «کنکور» مطرح شد؛

سهم دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی دکتری افزایش یابد/ چاره‌ای جز برگزاری کنکور نداریم

با آنکه همه از نحوه برگزاری کنکور انتقاد می کنند اما هنوز راه حل های جایگزینی برای کنکور پیدا نشده است. هر چند امسال نیز 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها از طریق بدون آزمون انجام می شد اما نه تنها جمعیت شرکت کننده در آزمون سراسری کاهش نداشت بلکه چند هزار نفر نیز به متقاضیان شرکت در کنکور اضافه شد.

به گزارش صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با آنکه همه از نحوه برگزاری کنکور انتقاد می کنند اما هنوز راه حل های جایگزینی برای کنکور پیدا نشده است. هر چند امسال نیز 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها از طریق بدون آزمون انجام می شد اما نه تنها جمعیت شرکت کننده در آزمون سراسری کاهش نداشت بلکه چند هزار نفر نیز به متقاضیان شرکت در کنکور اضافه شد.

چهار تن از معاونین آموزشی دانشگاه های برتر کشور از جمله دانشگاه تهران، خواجه نصیر، علامه طباطبایی و خوارزمی به بررسی «بودن یا نبودن کنکور» پرداختند.

چاره ای جز کنکور نداریم
شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص حذف و یا عدم حذف کنکور پرداخت و گفت: به نظر من آنچه که در بحث کنکور مطرح است از عدم توازن میان ظرفیت و تقاضا نشأت می‌گیرد. تا زمانی که ما چنین وضعیتی را داشته باشیم چاره‌ای نداریم کنکور را به با وجود همه نقدها و انتقاداتی که به آن مطرح است برگزار کنیم چرا که هنوز جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد.

سهم دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی دکتری افزایش یابد
وی در ادامه گفت: در واقع امروزه با توجه به اینکه حجم داوطلبان ورود به دانشگاه در دوره دکتری افزایش پیدا کرده است خود دانشگاه‌ها نیز اعتقاد دارند که وجود آزمون مقدماتی برای این حجم از داوطلبان در دانشگاه لازم است اما سهم این آزمون باید ۳۰ درصد پذیرش‌ها را به خود اختصاص دهد. با این نوسان که در تراز آزمون کتبی و مصاحبه علمی وجود دارد لازم است میزان و سطحی تعیین شود که بر اساس آن عنوان کنند دانشگاه‌ها پایین‌تر از تراز مشخص مجاز به پذیرش دانشجو نیستند در واقع حداقل تراز پذیرش دانشجو در هر دو سطح (آزمون کتبی و مصاحبه) دکتری تعیین شود. اما در عین حال وجود آزمون به عنوان یک فیلتر برای ساماندهی ورود دانشجویان دکتری در شرایط فعلی می‌تواند قابل قبول باشد.

شجاع احمدوند

چاره‌ای جز برگزاری کنکور کارشناسی نداریم
وی همچنین در خصوص شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی و برگزاری کنکور در خصوص این دانشجویان نیز گفت:
به نظر من در حال حاضر ما چاره یا جایگزینی برای حذف کنکور و پذیرش دانشجوی کارشناسی در شرایط فعلی نداریم. ضمن اینکه باور دارم تفکیکی بین رشته‌های پر متقاضی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، حقوق و … وجود دارد. چرا که ما همچنان ناگزیریم پذیرش دانشجویان در این رشته‌ها از طریق یک سیستم واحد مانند آزمون سراسری صورت بگیرد اما در سایر رشته‌ها باید سوابق تحصیلی در نظر گرفته شود اگرچه باید نوع سوالات کنکور سراسری نیز استانداردهای لازم را به ویژه در آن سه سطح یعنی دانش، مهارت و بینش داشته باشد این در حالی است که امروزه سوالات کنکور ما عمدتاً دانشی هستند و دو سطح دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرند. در واقع فردی که بخواهد پزشک این جامعه شود، فقط وجود سوال‌های دانشی برای بررسی آن فرد کافی نیست و نیازمند به سطح بالاتری از تجزیه و تحلیل دارد که در سوالات فعلی این حجم پیگیری نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: سهم دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی دکتری افزایش یابد

درگیر شدن موضوع عدالت با سهمیه‌بندی
احمدوند در خصوص اختصاص سهمیه به داوطلبان کنکور اظهار کرد کرد: اگر فردی با ایثارگری جان خود را به خطر انداخته و دچار معلولیت شد و یا مسائل دیگری که باعث می‌شود داوطلبان سهمیه‌ای را برای ورود به دانشگاه‌ها داشته باشند، در بررسی‌ها باید این نگاه را داشته باشیم که پوشش این گونه از مطالبات داوطلبان، نیازمند حاکمیت مدیریت است تا در نهایت اجرای آن از ایجاد بی‌عدالتی بین دانشجویان سهمیه‌ای و سایر دانشجویان جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: برداشت من این است که متأسفانه حاکمیت ما با اعمال سهمیه به داوطلبان ایثارگر و غیره راحت‌ترین راه را برای حمایت از این داوطلبان در پیش گرفته است به گونه‌ای که هر زمانی که قشری مطالبه‌ای داشتند سهمیه‌ای را برای آنها در نظر گرفتند. در صورتی که این مسیر درست نیست.

احمدوند با بیان اینکه تنها کشور ما نیست که با موضوع سهمیه‌ها مواجه است، کشورهای دیگر نیز گروهی از مردم با حضور در جنگ ایثارگری کرده‌اند، یادآور شد: اما تخصیص سهمیه راهکار مناسبی برای حمایت از آنها نیست و اینکه چرا نهادهای قانونگذاری ما وارد این موضوعات می‌شوند دارای اشکال است.

کنکور بهترین شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی است
در این نشست دکتر حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران به بررسی اهمیت کنکور و باید و نبایدهای مربوط به حذف آن اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های ما با برگزاری کنکور دنبال پذیرش‌های کیفی هستند یعنی هر اقدامی که این پذیرش با کیفیت را برای ما تضمین کند ما به آن سمت تمایل داریم و از آن استقبال می‌کنیم. بنابراین ما در سه مقطع تحصیلی کنکور برگزار می‌کنیم و در جاهایی نیز با گذشت زمان ما به سمت تمرکز گرایی حرکت کردیم.

معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: وضعیت پذیرش دانشجویان دکتری نشان می‌دهد که سمت و سوی این پذیرش‌ها در شرایط فعلی که از طریق آزمون صورت می‌گیرد به سمت کیفیت و تعالی نرفته است و دلیل آن این است که اختیارات از دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان دکتری گرفته شده است و به نظر می‌رسد این موضوع باید پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: کنکور بهترین شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی است

گره خوردن زلف کنکور به سلامت جامعه
حسینی با تاکید بر اینکه در بحث ساماندهی کنکور نیازمند اقدامات فرهنگی و اجتماعی هستیم، ادامه داد: در گام نخست نباید در زمینه آزمون سراسری به میزان فعلی تبلیغ شود. متأسفانه امروزه سلامت بخشی از جامعه با این موضوع گره خورده و از سوی دیگر سیاست‌های ما نیز همواره تشویق و ترویج کنکور بوده است که بخش مهمی از آن توسط صدا و سیما صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: درست است که در هر موضوعی که به این اندازه رقابت صورت گیرد این مباحث نیز مطرح می‌شود اما باید پرسید چرا دانش آموزی که برای ورود به دانشگاه تلاش می‌کند، بعد از پذیرش بی انگیزه می‌شود؟

بی‌کیفیت‌ترین شیوه پذیرش دانشجو، آزمون کارشناسی ارشد است
دکتر محمد دلنواز مدیرکل آموزش دانشگاه خوارزمی در تحلیل برگزاری آزمون متمرکز برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها نیز گفت: به طور کلی من موافق برگزاری کنکور در مقطع کارشناسی هستم و ما هنوز راهکاری برای پذیرش دانشجو در رشته‌های پرمتقاضی و دانشگاه‌های برتر نداریم اما باید اصلاحاتی در نوع و تعداد سوالات، میزان تأثیر سوابق تحصیلی نظیر نمرات دیپلم در گزینش دانشجو صورت بگیرد. اگرچه منتقدان کنکور معتقد هستند این آزمون استرس دانشجویان را افزایش می‌دهد اما این موضوع که چرا همه دانش‌آموزان ما مایل هستند وارد فضای دانشگاهی ما شوند و خانواده‌ها علاقه‌مند هستند فرزندان خود را به هر شیوه‌ای به دانشگاه‌ها بفرستند استرس آزمون را چندین برابر افزایش می‌دهد.

بی‌کیفیت‌ترین شیوه پذیرش دانشجو، آزمون کارشناسی ارشد است
محمد دلنواز، مدیر کل آموزش دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه بی‌کیفیت‌ترین شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های ما در کنکور کارشناسی ارشد است، گفت: دانشجویی داشتیم که هیچ درصدی از سوالات را پاسخ نداده بود و حتی ضریب منفی داشت ولی در نهایت در یکی از دانشگاه‌های خوب تهران پذیرفته شد و این نمونه نیز در دوره کارشناسی وجود دارد به گونه‌ای که دانشجویانی در رشته مهندسی عمران داشتیم که سوالات ریاضی را کمتر از ۱۰ درصد پاسخ داده بودند.

وی با ابراز تأسف از اینکه دانشجویان ضعیف دانشگاه‌های دارای رتبه پایین در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های برتر وارد می‌شوند، اظهار کرد: این موضوع بسیار جبران ناپذیر است؛ چرا که سنوات محدود و کلاس‌های جبرانی نمی‌تواند در ارتقا توانمندی‌های آنها تأثیرگذار باشد و در نهایت ما با مشکل دانشجویان کم کیفیت مواجه هستیم.

چالش‌هایی که در جذب دانشجویان دکتری وجود دارد
دلنواز با بیان اینکه شیوه پذیرش دانشجوی دکتری در کشور ما با سایر کشورهای دنیا کاملاً متفاوت است گفت: در هیچ کشوری برای ورود به دوره دکتری آزمون برگزار نمی‌شود و دانشجویان با ارسال رزومه و سوابق تحصیلی، درخواست پذیرش خود را به دانشگاه مورد نظر اعلام می‌کنند و با چنین شیوه‌ای مشاهده می‌شود که دانشجویان دکتری این دانشگاه‌ها بسیار کیفی‌تر از دانشگاه‌های ما هستند.

وی با بیان اینکه متأسفانه فلسفه پذیرش دانشجوی دکتری در کشور ما که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند مناسب نیست، یادآور شد: استاد و دانشجو هر دو از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و هیچ دغدغه‌ای ندارند اما در کشورهای خارجی پذیرش دانشجوی دکتری باید در نهایت به شکل‌گیری ارتباط با صنعت و اجرای طرح پژوهشی منجر شود و دانشجو و استاد هر دو در این راستا تلاش و خواهند کرد.

با مافیای اقتصادی کنکور مواجهیم
علی اشرف‌زاده معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این میزگرد اظهار کرد: همچنان که در حوزه خودرو، مافیایی داریم و نمی‌توانیم به صورت آکادمیک وارد این موضوع شده و آن را حذف کنیم، در حوزه کنکور نیز این وضعیت حاکم است. موضوع کنکور مانند مسائل دیگر باید مورد کنکاش قرار گیرد تا راهکارهای اساسی برای رفع این چالش پیدا کنیم و ما تا زمانی که این موضوع را درک نکنیم همچنان با گرفتاری‌های زیادی مواجه خواهیم بود و مجالس دوره‌های بعد نیز قوانین متعددی در این زمینه وضع خواهند کرد. مجلسی که نه نمایندگان آن کارشناس این موضوع‌اند و نه فرصت کافی این موضوع را دارند چرا که وقت پژوهش و مطالعه در این زمینه را ندارند.

بیشتر بخوانید: با مافیای اقتصادی کنکور مواجهیم

معاون آموزشی دانشگاه خواجه‌نصیر با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر سیستمی در کشور ایجاد شده که به اندازه‌ای ناکارآمد است که نمی‌تواند اثر داشته باشد، افزود: ما باید بپذیریم تصمیم‌گیری در خصوص کنکور یک مسئله علمی و تخصصی است و باید ابعاد مختلف آن کارشناسی و بررسی تخصصی شود و با نطق دستور و یا قانون شدنی نیست.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر علت این امر را وجود دوره‌های تحصیلی رایگان در دوره دکتری دانست و اضافه کرد: اگرچه در حال حاضر دانشگاه‌های ما دنبال جبران این موضوع هستند اما این معضل تا زمانی که به طور کامل راهکار نداشته باشد قابل حل نیست.

منبع: مهر

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top