تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/04/16 - 13:05
کد خبر: 318616

روایتی از مواضع میرحسین موسوی پس از ۱۸ تیر ۷۸

آقای موسوی می‌گفت شاخص حضور امریکا در ایران نهضت آزادی است. هر جا و در هر حوزه‌‌ای که شما دیدید نهضت آزادی فعال است و رشد کرد، بدانید حضور امریکا در آنجا پررنگ‌‌تر شده است که ما گفتیم شما بیایید همین حرف‌‌ها را از تریبون ما در دانشگاه بگو اما ایشان گفت: نه، من نمی‌‌آیم، چون الان حرف زدن من فریاد در بازار مسگرهاست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ تیر ماه 1378 فتنه‌ای از کوی دانشگاه تهران آغاز شد که فضای سیاسی جامعه را دچار التهاب کرد. اما این فتنه در 23 تیر ماه با حضور گسترده مردم  و دفاع همه‌جانبه آن‌ها از نظام اسلامی و ولایت فقیه خنثی شد.

بازخوانی مواضع سیاسیون در آن سال‌ها پرده از واقعیت‌های دیگری برمی‌دارد که در تحلیل جریان‌های گذشته، حال و آینده بسیار حائز اهمیت است. در کتاب «تاریخ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره مواضع میرحسین موسوی پس از فتنه 18 تیر 1378 به نقل از سید نظام‌الدین موسوی (فعال دانشجویی در آن دوره) می‌خوانیم: «18 تیر حرکتی علیه نظام بود که تا آن زمان سابقه نداشت. آقا در دیدار با برخی تشکل‌‌ها فرموده بودند که نیروهای انقلاب باید زیر یک پرچم جمع شوند و همه کسانی که روی 4 محور انقلاب، امام(ره)، نظام و ولایت‌فقیه اتفاق نظر دارند باید بین‌شان اتحاد ایجاد شود. در سطح سیاسی جریانات و گروه‌‌های 27 گانه‌‌ای شکل گرفت که همان بعدها پایه شورای هماهنگی نیروهای انقلاب شد. در سطح دانشجویی هم ما تصمیم گرفتیم که برویم با افرادی که در این 4 محور می‌گنجند صحبت کنیم و از آن‌ها دعوت کنیم که بیایند پای دفاع از انقلاب. چهره‌‌های مختلفی مد نظر بودند مثل میرحسین موسوی، مجید انصاری، عسگر اولادی، هاشمی‌رفسنجانی و ...»

نظام‌الدین موسوی در ادامه درباره دیدار تشکل‌های دانشجویی با میرحسین موسوی پس از ماجرای کوی دانشگاه می‌گوید: «دقیق یادم هست که رفتیم دیدار آقای [میرحسین] موسوی در دفترشان در خیابان پاستور (آن زمان مشاور رئیس‌جمهور بودند) و با ایشان صحبت کردیم. در این دیدار تحلیل‌مان را ارائه دادیم و مبنایش هم این بود که آنچه در فضای سیاسی کشور در 18 تیر مشاهده شد با آنچه در کشور به عنوان [جریان] چپ می‌شناختیم مغایرت دارد و چیز دیگری است. از طرفی هم سال 76 موسوی به دعوت انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران به دانشگاه آمده بود و آنجا صریحاً بحث جامعه مدنی را مطرح کرده بود که جامعه مدنی همین انجمن‌‌ها و مساجد و هیئت‌‌ها هستند و علیه بحث توهم توطئه موضع گرفته بود که توهم توطئه، توهم نیست بلکه توطئه وجود دارد که بعد از آن امثال زیباکلام و عده‌‌ای در روزنامه‌ها علیه او موضع گرفتند که او هنوز در توهمات دوران نخست‌‌وزیری‌‌اش به سر می‌برد.

ما این مسائل را به او یادآوری کردیم که ایشان هم گفت بخشی از حرف‌‌هایتان را قبول دارم ولی آن زمان یک حرفی زد و گفت شما در تحلیل‌‌ها باید از هاشمی شروع کنید و شروع کرد بحث مفصلی را علیه آقای هاشمی مطرح کردن و اصل بحثش هم این بود که آقای هاشمی به انقلاب خیانت کرده و اگر ما بخواهیم یک نقطه انحراف در انقلاب پیدا کنیم، آن آقای هاشمی است. حتی آن زمان کُدی داد که شما بروید کتاب «توسعه و تضاد» فرامرز رفیع‌‌پور را بخوانید تا بفهمید ایشان [هاشمی] چه خیانتی کرده است. ما گفتیم این خط انحراف از دوم خرداد به وجود آمده ولی موسوی می‌گفت نه، این خط از آقای هاشمی شروع شده است.

نکته بعدی هم موضوع نهضت آزادی بود که آقای موسوی می‌گفت شاخص حضور امریکا در ایران نهضت آزادی است. هر جا و در هر حوزه‌‌ای که شما دیدید نهضت آزادی فعال است و رشد کرد، بدانید حضور امریکا در آنجا پررنگ‌‌تر شده است که ما گفتیم شما بیایید همین حرف‌‌ها را از تریبون ما در دانشگاه بگو اما ایشان جوابی که داد و من هیچ وقت یادم نمی‌‌رود این بود که: نه، من نمی‌‌آیم، چون الان حرف زدن من فریاد در بازار مسگرهاست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top