تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/04/16 - 14:55
کد خبر: 318630

محمدامین اسکندری

اینستکس؛ قیم خرج کردن طلب‌‌‌های ایران

اینستکس؛ قیم خرج کردن طلب‌‌‌های ایران

در اینستکس مبادله مالی بین بانک های ایران و اروپا انجام نمیشود ایران نفت یا کالای دیگر به شرکتی اروپایی میفروشد در حساب ایران در اینستکس بستانکار میشود و بعد ایران کالایی از شرکت دیگر میخرد ، آن شرکت صورت حساب را به اینستکس می دهد و در صورت تایید شرکت بدهکار به ایران با شرکت طلبکار تسویه حساب می کند

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدامین اسکندری*// آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به الآن برای متوقف کردن ایران در عرصه های مختلف برنامه های متفاوتی را اعمال کرده، و هرکدام را در پوششی قانونی انجام می دهد، یک نمونه آن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که ایران را ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل «اقدام در موارد تهدید علیه صلح، نقض صلح و اعمال تجاوز» است و... ، دوحزب جمهوری خواه و دموکرات برای مقابله با ایران روش های متفاوتی دارند ، دموکرات ها معتقدند باید ایران را بصورت فرایندی پای میز مذاکره در چارچوبی از قوانین ومعاهدات کنترل وزندانی کرد، نمونه اش برجامی که امضاء شد و دیگر معاهدات مثل FATF ، CFT، پالرمو و... این ها در سه بعد امنیتی ، سیاسی و فرهنگی انجام می گیرد، روش برخورد آن ها با ایران مثل شوروی است بطوری که آمریکا از نظر امنیتی نتوانست در شوروی نفوذ کند اما از نظر اقتصادی فشار آورد ، دقیقا مثل این روزهای ایران.

به همین دلیل برای اعمال فشار و قبول سیاست های خود از جانب ایران ، تحریم هایی را وضع می کنند، جمهوری خواهان قصد دارند در کوتاه ترین زمان برنامه های ایران را متوقف کنند . از این رو شاهد خروج ترامپ از برجام هستیم این اقدام در واقع اعمال استراتژی چماق وهویچ است، در این روش یک کشور که آمریکا باشد، با چماق خود ایران را تحدید می کند، اعمال بیشتر تحریم ها و همزمان تهدید و... از طرفی هم ایران از جانب اروپا تطمیع که همان هویچ است می شود. در قالب مذاکره مجدد بر روی برنامه های موشکی و پهپادها و... تا ایران برای خارج شدن از فشار آمریکا راهی را جزء قبول شروط اروپا نبیند . آن ها هم هرچه بیشتر چارچوب های زیادتری را برای محدودیت ایران ترتیب دهند . صحبتی که جدیداٌ مطرح شده کانال مالی اروپا یا همان اینستکس است.

در اینستکس مبادله مالی بین بانک های ایران و اروپا انجام نمیشود ایران نفت یا کالای دیگر به شرکتی اروپایی میفروشد در حساب ایران در اینستکس بستانکار میشود و بعد ایران کالایی از شرکت دیگر میخرد، آن شرکت صورت حساب را به اینستکس می دهد و در صورت تایید شرکت بدهکار به ایران با شرکت طلبکار تسویه حساب می کند همچنین اینستکس صاحب اراده است یعنی میتواند درستی یک خرید و فروش را تایید نکند کما اینکه اعلام کرده فقط اقلام بشر دوستانه را تایید می کنند در واقع اینستکس قیم خرج کردن طلب های ایران از شرکت اروپایی می شود همچنین پارا از تحریم فراتر نمیگذارد تا آمریکا اجازه خرید نفت ندهد اروپا نفت نمیخرد . درواقع به گلوگاه اقتصادی ما تبدیل میشود که هر وقت خواستند ما را تحت فشار قرار دهند.

بنابراین دستگاه دیپلماسی ایران باید در قبال تحریم ها و تهدید ها بعد از پایان مهلت 60 روزه اقدامات جدی حقوقی انجام دهد غربی ها یک ضرب المثل دارند «به دشمنت حمله کن، اگر فرار کرد دنبالش کن و اگر مقابلت ایستاد تو فرار کن» پس اگر باز هم از جانب دستگاه خارجه ایران با سکوت مواجه شویم مهلت 60 روزه چیزی شبیه بلف می شود این موضوع مشروعیت نظام را در اذهان مردم متزلزل می‌کند. باید فرهنگ مقاومت و سیاست پدافندی را تقویت کنیم تا در چشم آن ها به تهاجم تعریف شود و از این طریق می توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و تن به اینستکس که غیر شرافت مندانه است ندهیم.

* مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top