تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/04/16 - 15:38
کد خبر: 318631

نقش اینستکس در سیاست فشار حداکثری آمریکا؛

دام اینستکس برای ایران

دام اینستکس برای ایران

با افزایش واردات از اروپا و متعاقبا کاهش میزان تجارت دوجانبه ایران با دیگر کشورهای شریک تجاری، در بلند مدت صادرات نفت ایران به شرکای غیراروپایی ایران به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. بنابراین در آینده نه چندان دوری کشور از نظر اقتصادی ضعیف و فشار اقتصادی افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عملکرد اتحادیه اروپا در یک سال گذشته نشان می دهد که اروپا در راستای سیاست فشار حداکثری آمریکا اقدام می‌کند. قبل از بازگشت تحریم‌های آمریکا در آبان ماه، بیشتر شرکت‌های اروپایی از ایران رفته بودند، بانک‌های اروپایی اکثر تراکنش‌های بانکی مرتبط با ایران را رد می‌کردند و کشورهای اروپایی واردات نفت از ایران را قبل از 13 آبان به صفر رسانده بودند و حتی بعد از اینکه آمریکا معافیت تحریمی به دو کشور اروپایی ارائه کرد، این کشورها از واردات نفت ایران خودداری نمودند. به این ترتیب اروپایی‌ها کاملا از تحریم‌های آمریکا به طور غیررسمی تبعیت کردند.

بیشتر بخوانید// اینستکس راه حل یا دامی برای اقتصاد ایران

از طرف دیگر، اروپا در رابطه با مسائلی موشکی و منطقه‌ای ایران کاملا با آمریکا همراهی نمود. دو کشور اروپایی انگلیس و فرانسه بارها پرونده موشکی ایران را به شورای امنیت بردند تا به کشور فشار بیاورند. مسئولین اروپایی‌ هم در جاهای مختلف تاکید کرده‌اند با آمریکایی‌ها بر سر مسائل منطقه‌ای، موشکی و حقوق بشر ایران با آمریکایی‌ها همسو هستند.

بنابراین سیاست اروپایی‌ها در عمل نسبت به سیاست فشار حداکثری آمریکا واگرایی ندارد. اکنون دولت با خروج تدریجی خود از برجام می‌خواهد به اروپا در جهت انجام تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای فشار بیاورد و اروپا نیز اینستکس را برای جلوگیری از خروج ایران راه‌اندازی کرده است. در این شرایط نکته‌ی حیاتی اینجاست که اینستکس را در پازل فشار حداکثری آمریکا ببینیم. اینستکس یک شرکت خصوصی است که با ثبت تبادلات تجاری مربوط به غذا و دارو به صورت یک اتاق پایاپای بدهی‌ها را با شرکت خصوصی متناظر خود در ایران موسوم به STFI تسویه می‌کند. با توجه به اینکه سازوکار اینستکس فروش نفت ایران را پوشش نمی‌دهد، عملا این سازوکار پوچ است. آمارهای تجاری گمرک و سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد حتی در دوره‌ی قبلی تحریم‌ها، از اروپا واردات صورت می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید// تداوم خروج از برجام، تنها راه عقب‌نشینی غرب

نگاهی به بیانیه‌ی نشست کمیسیون مشترک برجام در 7 تیرماه نشان می‌دهد که اروپا در نظر دارد که کشورهای دیگر را وارد سازوکار اینستکس کند و هم‌اکنون نیز برخی از کشورهای طرف تجاری ایران از جمله ترکیه و روسیه، برای پیوستن به اینستکس اعلام آمادگی کرده‌اند و زمزمه هایی از پیوستن چین و هند به این سازوکار شنیده می شود. در نتیجه این روند، بیشتر تجارت خارجی ایران وارد کانال اینستکس می‌شود و از آنجا که اینستکس یک شرکت خصوصی است و قرار نیست تحریم‌های آمریکا را دور بزند، عملا تجارت ایران به سمتی کانالیزه می‌شود که آمریکا می‌خواهد: یعنی ایران درآمد نفت خود را برای اقلام بشردوستانه خرج کند. از طرف دیگر با افزایش واردات از اروپا و متعاقبا کاهش میزان تجارت دوجانبه ایران با دیگر کشورهای شریک تجاری، در بلند مدت صادرات نفت ایران به شرکای غیراروپایی ایران به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. بنابراین در آینده نه چندان دوری کشور از نظر اقتصادی ضعیف و فشار اقتصادی افزایش پیدا خواهد کرد.

بدین ترتیب اروپا با یک طرح هوشمندانه توانسته است بدون نقض تحریم‌های آمریکا هم ایران را در برجام نگه دارد و هم به سیاست فشار حداکثری آمریکا کمک بکند. بنابراین ایران نباید برنامه‌ی خروج تدریجی خود از برجام را رها و یا آن را تضعیف کند، چرا که کشور با این روند در حال حرکت به سمت یک تله است و اروپایی‌ها با دیدن ضعف در اراده‌ی ایران، قطعا کوتاه نخواهد آمد و فشارها افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top