تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/04/16 - 17:56
کد خبر: 318673

جنگ قدرت در فدراسیون فوتبال

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، یکبار دیگر در مورد اعضای فدراسیون حکم صادر کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» با وجود تمام مشکلاتی که این روزها در فدراسیون فوتبال ایران وجود دارد، جنگ قدرت هم در اطرف فدراسیون برای فشار به رییس فدراسیون فوتبال شکل گرفته است. کمیته اخلاق به عنوان یکی از سه رکن قضایی فدراسیون فوتبال با شیخ‌بهایی نشین‌ها (محلی که ساختمان فدراسیون فوتبال در آن قرار دارد.) همسو نیست. خلاف جهت بودن نظرات کمیته اخلاق با فدراسیون‌نشین‌ها از فینال جام حذفی آغاز شد. بازی فینال این فصل که در اهواز برگزار می‌شد با حواشی‌ای عجیب همراه بود که در نهایت منجر به این شد که فینال با بیش از 2 ساعت تاخیر برگزار شود و دیرترین مسابقه‌ای شود که در ایران برگزار می‌شود. در آن شب هنوز بازی برگزار نشده بود که کمیته اخلاق خیلی سریع یک رای در مورد سعید فتاحی رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ، صادر و او را ممنوع‌الفعالیت کرد. فتاحی هم همان شب سریعا به حکم کمیته اخلاق واکنش نشان داد و اعلام کرد که به من حکمی ابلاغ نشده و به نوعی حکم کمیته اخلاق را جدی نگرفت. این کمیته آن شب همچنین حیدر بهاروند رییس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال و عبدالکاظم طالقانی رییس هیات فوتبال استان خوزستان را برای ادای توضیحات به دعوت کرد که این دو نفر که عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم هستند، توجهی به دعوت کمیته اخلاق نکردند.

اینکه یک رکن قضایی فدراسیون فوتبال در مورد افراد رده بالای فدراسیون حکمی صادر کند در سال‌ها گذشته بی سابقه بوده است. رفتارهای کمیته اخلاق با واکنش مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال هم همراه بود و رییس فدراسیون فوتبال تاکید کرده بود که کمیته اخلاق صلاحیت رسیدگی به یکسری پرونده‌ها که در آن دخالت می‌کند را ندارد.

کمیته اخلاق بعد از اتفاقات فینال جام حذفی، یک رای دیگر هم در روزهای گذشته در مورد علی کفاشیان و عباس ترابیان دو عضو سابق فدراسیون فوتبال صادر کرد و این دو نفر را به جریمه‌ای سنگین محکوم کرد. این اتفاقات در حالی افتاد که ترابیان یکی از افراد نزدیک به مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران است و در روزهایی که تاج به دنبال انتخاب جانشین کارلوس کی‌روش بود، ترابیان یکی از افراد تاثیرگذار در مذاکره با سرمربی تیم ملی بود و محکوم کردن ترابیان به هر دلیلی یک نوع مقابله دوباره با مسوولان فدراسیون فوتبال هم بوده است. این رای هم یک بار دیگر مناقشه بین کمیته اخلاق و ریاست فدراسیون را شدت بخشید. سایت فدراسیون هم این حکم را منتشر نکرد و آن را قطعی ندانست.

کمیته اخللاق در جدیدترین حکمش صبح امروز حیدر بهاروند رییس سازمان لیگ فوتبال را به ۵ سال محرومیت از کلیه فعالیت‌های فوتبالی و جریمه نقدی محکوم کرد. این کمیته همچنین سعید فتاحی مسوول برگزاری رقابت‌های سازمان لیگ را هم به ۲ سال محرومیت و جریمه نقدی و عبدالکاظم طالقانی رییس هیات فوتبال استان خوزستان و عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال را هم به جریمه نقدی محکوم کرد.

حکم کمیته اخلاق در حالی صادر شده که در روزهایی که فدراسیون فوتبال نایب رییس اول ندارد و علی کفاشیان استعفا داده است، این کمیته نایب رییس دوم فدراسیون فوتبال (حیدر بهاروند) را هم با محرومیت 5 ساله رو به رو کرده تا به نوعی جنگ علنی با هیات رییسه فدراسیون فوتبال را اعلام کند.

با توجه به اینکه برخی افراد مسوول موافق ماندن مهدی تاج در فدراسیون فوتبال نبودند و رفتن تاج از فدراسیون به راحتی صورت نمی‌گیرد چون هر گونه دخالتی در برکناری تاج امکان محرومیت از طرف فیفا را به همراه دارد، به نظر می‌رسد اختلافات اخیر هم در راستای جنگ قدرت در راس فدراسیون فوتبال باشد. اکثر اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بازنشسته‌اند اما به غیر از علی کفاشیان حاضر نشدند از سمت‌های خود استعفا بدهند. همین موضوع باعث شد تا بین ریاست فدراسیون با برخی نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی مشکلات قابل توجهی ایجاد شود.

تنش بین کمیته اخلاق و فدراسیون هم نمی‌تواند به این موضوعات ارتباط نداشته باشد. مهدی تاج حالا با یک مشکل بزرگ رو به رو است، او ریاست فدراسیونی را برعهده دارد که نواب رییس اول و دومش محروم شدند و چند عضو هیات رییسه‌اش هم بازنشسته‌اند. به نظر می‌رسد اصلا رابطه مناسبی بین تاج با دولت و مراجع بالادستی دیگر برقرار نیست و مشخص نیست او چگونه می‌خواهد در این فضا امور فوتبال را پیش ببرد.

مشکلی که این وسط بر سر راه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال وجود دارد این است که این کمیته هر رایی صادر کند با اعتراض فدراسیون نشین‌ها همراه می‌شود و به کمیته استیناف فدراسیون فوتبال برای رسیدگی مجدد می‌رود و با توجه به اینکه اعضای کمیته استیناف از سوی فدراسیون نشین‌ها انتخاب شده‌اند این امکان که آرای صادر شده از سوی کمیته اخلاق به نوعی تعدیل شود و یا به صورت کلی عوض شود زیاد است. با توجه به رسیدگی کمیته استیناف با وجود صدور آرای پر سر و صدا از سوی کمیته اخلاق، به نظر نمی‌رسد این آرا راه به جایی ببرد و اتفاق خاصی هم در فدراسیون فوتبال نمی‌افتد.

در آنسو اما باید منتظر ادامه تقابل بود، این احتمال وجود دارد در آینده بازهم کمیته اخلاق برای مدیران فدراسیون احکام غافلگیرکننده‌ای داشته باشد. این شطرنج باعث مات شدن کدام طرف خواهد شد؟

منبع: وب سایت برنامه نود

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top