تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/04/17 - 09:31
کد خبر: 318759

نگاهی به دغدغه‌های دانشجویان برای ترم تابستان؛

ترم تابستان و مشکلات این روزهای دانشجویان

ترم تابستان و مشکلات این روزهای دانشجویان

هر چند بیشتر دانشجویان ترجیح می دهند تا در گرمای تابستان درس را کنار بگذارند اما برخی دیگر از دانشجویان به دلایل مختلف مانند پروژه درسی، پایان نامه، اخذ درس و ... تابستان را نیز در دانشگاه می گذرانند و حال این روزها دانشجویان کارهای خود برای اخذ ترم تابستانی را انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر چند بیشتر دانشجویان ترجیح می دهند تا در گرمای تابستان درس را کنار بگذارند اما برخی دیگر از دانشجویان به دلایل مختلف مانند پروژه درسی، پایان نامه، اخذ درس و ... تابستان را نیز در دانشگاه می گذرانند و حال این روزها دانشجویان کارهای خود برای اخذ ترم تابستانی را انجام می دهند. اما گرفتن ترم تابستانی در این سال ها بدون مشکل هم نبوده است.

ترم تابستان به خودی خود چند مشکل مانند تغذیه، امکانات و ... برای دانشجویان دارد. برخی از دانشگاه ها با اعلام این که غذای دانشجویی برای دانشجویان در ترم تابستان نخواهند داشت هم خیال خود را راحت می کنند و هم از این طریق کمی در بودجه خود صرف جویی می کنند اما در این میان، این دانشجویان هستند که باید هزینه های تهیه غذا را بپردازند، که با توجه به قیمت کالاهای غذایی هزینه های زیادی را به دانشجویان تحمیل می کند.

رژیم تابستانی دانشگاه صنعتی شریف
مشکل تهیه غذا در ترم تابستان برای بیشتر دانشگاه های کشور وجود دارد. دانشجویان نیز بارها با شعارهایی مانند «پژوهش یا غذا پختن» به آن اعتراض کرده اند. برای مثال هفته گذشته معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز در گفت وگویی اعلام کرده بود که دانشگاه ها تکلیفی برای ارائه خدمات رفاهی ندارند و بر همین اساس از بودجه ای برای اختصاص برای غذای دانشجویان وجود ندارد. دبیر شورای صنفی این دانشگاه نیز در پاسخ گفت: اساتید دانشگاه برای دانشجویان پروژه تعریف می کنند و عملا دانشجویان مجبور به ماندن هستند و تامین امکانات رفاهی خواسته به حقی است.

دانشگاه قم و تعطیلی نسبی آن
یکی از مشکلاتی که دانشجویان در ترم تابستان با آن رو برو هستند ناهماهنگی در میان مسئولین و عدم ارائه امکانات کافی برای دانشجویان است. دانشگاه قم نیز یکی از دانشگاه هایی است که ترم تابستانی در آن برگزار می شود اما به نظر می رسد جنبه تعطیلاتی تابستان در این دانشگاه نمود بیشتری دارد. یکی از دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به این روند کاری در دانشگاه قم می گوید:« برای انجام پایان نامه آزمایشگاهی داخل آزمایشگاه بتن دانشگاه برای تابستان اقدام کردم. استاد راهنما، مدیر گروه، معاونت آموزشی دانشکده، مسوول آزمایشگاه درخواست بنده را تایید کرده و در نهایت مسوول حراست مخالفت کردند! دلیل مخالفتشان این بود که غیر از ساعات اداری بدلیل کمبود نیرو امکان مراجعه به آزمایشگاه وجود ندارد. در حالی که ساعت اداری تا 13 میباشد و روزهای تعطیل هم آزمایشگاه تعطیل می باشد. در کارهای آزمایشگاهی زمان باید به دقت ارزیابی شود. مثل کلاس درس نیست که در ساعت مشخص مسوول حراست درب را باز و بسته میکند.»

او با اشاره به بی نظمی ها برای اسکان و خوابگاه های دانشجویی ادامه داد:« از طرفی در بحث خوابگاه و اسکان در تابستان مشکلات و بی نظمی وجود دارد. ابتدا خوابگاه الغدیر را برای اسکان برادران انتخاب کردند. بعد از پیگیری ها مشخص شد که خوابگاه فرهنگ انتخاب شده است. در عین حال معاونت دانشجویی و امور خوابگاه ها در مسئله اسکان کاملا بلاتکلیف هستند و این بی نظمی موجب بلاتکلیفی امورات ما شده است. خوابگاه فرهنگ هر ماه 200 هزار تومان هزینه دارد. فعلا برای الغدیر، به دستور حراست هر شب باید مجوز اسکان شبانه بگیریم. احتمالا حراست محترم با اسکان خوابگاه های داخل بدلیل کمبود نیرو مخالفت کرده اند.»

او می گوید:« ساعت اداری دانشگاه از ساعت 6:30 شروع میشود، امروز صبح ساعت 7 عده ای از کارکنان در زمین چمن فوتبال مشغول پیاده روی و ورزش صبحگاهی بودند! ظهر هم نهار و نماز و...!»

همان طور که این دانشجو می گوید: «قشر دانشجو با حمایت مادی و معنوی و عدم بی نظمی از طرف دانشگاه، وظیفه دارد بار پیشرفت علمی کشور را متقبل شود. دانشگاه در تسهیل این امر چقدر موفق بوده است؟» دانشجویانی که به دلیل انجام پروژه های درسی در دانشگاه هستند نه تنها امکانات رفاهی دریافت نمی کنند بلکه گاها با سدی مانند کم کاری مسئولین نیز روبرو هستند.

بیشتر بخوانید// شهریه بالای ترم تابستانی صدای دانشجویان را درآورد +عکس

شهریه های برای ترم های تابستانی
یکی دیگر از مشکلاتی دانشجویان برای ترم تابستان، هزینه ها و شهریه های اعلامی دانشگاه هاست. یکی از دانشگاه هایی که هزینه های آن باعث اعتراض دانشجویان شد، دانشگاه شهرکرد بود. طبق اعلام این دانشگاه هزینه ی هر واحد تحصیلی 90هزار تومان است که اگر شخصی 6 واحد دریافت کند هزینه آن به نیم میلیون تومان است. البته هزینه ترم تابستان تنها مختص این دانشگاه نیست و برخی از دانشگاه هزینه های بیشتری را برای ترم تابستان دریافت می کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top