تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/04/17 - 13:34
کد خبر: 318822

جهانگیری: صنعت نیازمند دانشگاه‌ها است

معاون اول رئیس جمهور گفت: اکنون صنعت دست نیاز خود را به سوی دانشگاه ها دراز کرده تا برای مسائل و مشکلات آن راهکار ارائه کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری صبح امروز در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی با موضوع هم اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم از دانشگاه‌ها خواست در اصلاح ساختار بودجه کشور به دولت کمک کنند.

وی افزود: کانون‌های فکری برای تصمیم سازی در کشور ایجاد شود و باید فکر کنیم چگونه توسعه علمی کشور در این شرایط دچار وقفه نشود. در شرایط فعلی باید از سرمایه کشور که استادان و محققان هستند، حفاظت شود. نباید آنان در معرض بی آیندگی قرار گیرند، گرچه وضع معیشت اساتید نیز سخت است.

معاون اول رئیس جمهور به ارتباط خوب با دانشجویان و محققان ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و گفت: باید ارتباط خوبی با دانشجویان و محققان خارج از کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید اقتدار قانونی دانشگاه‌ها از مداخلات بیرونی حفاظت شود و اقتدار دانشگاه‌ها آسیب نبیند.

جهانگیری به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: اکنون صنعت دست نیاز خود را به سوی دانشگاه‌ها دراز کرده تا برای مسائل و مشکلات آن راهکار ارائه کند.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های دولتی باید دست دانشگاه‌ها را به گرمی بفشارند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به موضوع برجام و خارج شدن آمریکا و تحریمی که کشور در حال حاضر با آن روبرو است اشاره کرد و گفت: دانشگاهیان باید این موضوع را در بخش‌های مختلف دنبال کنند. در چنین شرایط خطیری ما هم با محدودیت‌ها و هم با فرصت‌ها روبرو هستیم و این فرصت‌ها و محدودیت‌ها بر دانشگاه‌ها تأثیر جدی دارد. تجربه تاریخی ما در ادوار گذشته نشان می‌دهد باید در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های فرهنگی و سیاسی به نهاد دانشگاه اعتماد داشت زیرا این نهاد می‌تواند مسائل را حل و فصل کند.

وی افزود: برای همین مسائل دانشگاه، مسائل یک نهاد نیست بلکه مسائل دولت است و ما نمی‌توانیم به دانشگاه به عنوان یک نهاد معمولی فکر کنیم. دانشگاه مرکزی است که فکر کرده، نقد می‌کند و برای همه بخش‌های کشور راهکار دارد. دانشگاه عقل نقاد جامعه است. دانشگاه برج و آجی نیست که نشود به آن نزدیک شد و یا یک نهادی نیست که فقط فرمانبری کند، بلکه یک نهاد زنده و پویا است.

جهانگیری در ادامه تاکید کرد: باید از استقلال علمی دانشگاه‌ها حفاظت شود. باید از آزادی آکادمیک دانشگاه‌ها حفاظت و حراست شود.

وی گفت: اخیراً آئین نامه تقلب علمی در دولت تصویب شد و باید هیئت‌هایی در این زمینه در دانشگاه‌ها ایجاد شود و این آئین نامه در دانشگاه‌ها اجرایی شود و بخش‌هایی از این آئین نامه در کمیسیون علمی دولت باید تکمیل شود که با حضور دکتر غلامی تکمیل شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل کشور پا پیش گذاشته و راهکار ارائه دهند، گفت: تجربه ما با ۱۳ دانشگاه ملی، تجربه موفقی بود و در زمینه سیلاب‌ها نیز دانشگاه تنها نهادی بود که می‌شد به آن اطمینان کرد و در این مقطع این موضوع به دانشگاه‌ها سپرده شد تا یک گزارش ملی از آن ارائه دهند.

وی همچنین گفت: ایران بعد از خروج‌آمریکا از برجام یک سال در این توافق ماند و به آن عمل کرد اما هر صبری دوره‌ای دارد شما با فرصت یک هفته‌ای می‌خواهید چه کاری انجام دهید؟

وی گفت: امریکایی‌ها از برجام خارج شدند. امریکایی‌ها نگذاشتند مردم از دستاورد برجام بهره مند شوند. همواره یک فضای ناامنی سر اقتصاد ایران حاکم کردند. امریکایی‌ها سال گذشته اردیبهشت ماه از برجام خارج شدند و تحریم‌های سنگین را وضع کردند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امریکایی‌ها تمام توان را به کار بردند تا تحریم‌هایی که وضع کردند، در همه جا اجرایی شود.

وی افزود: هدف اصلی در مرحله اول این بود که مردم را در فشار بگذارند تا علیه نظام حرکت کنند و نظام از داخل فروپاشی شود و اگر این اتفاق نیفتاد به فروپاشی اقتصادی منجر شود.

جهانگیری گفت: امریکایی‌ها همزمان جنگ اقتصادی و جنگ روانی داشتند و ما در حال حاضر روز به روز شرایطمان برای مقابله با آنها مهیا تر شده است.

جهانگیری ادامه داد: در نشست‌هایی که با کشورهای دیگر داریم دائماً توصیه می‌شود که در برجام بمانیم و دائم می‌گویند یک هفته دیگر به ما فرصت بدهید. این در حالی است که کمترین قدم را در حل خدمات به ایران انجام داده اند. در این زمان بود که بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی ایران برخی از تعهدات خود را در برجام تعلیق کرد. به عنوان مثال ما تعهد کرده بودیم ۳۰۰ کیلو بیشتر اورانیوم غنی شده نگهداری نکنیم ولی ما می‌توانیم بگوییم به این پای بند نیستیم تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند در بخش‌های حقوقی، اجرایی و عملی بحث برجام را پیگیری کنند.

وی افزود: ما از ۱۶ شهریور، ۶۰ روزمان تمام شده و آغاز گام دیگر است و باید در این روزهای باقیمانده برای عمل به تعهداتشان از فرصت استفاده کنند. شرایط منطقه حساس است. منطقه خاورمیانه محل درگیری آمریکایی‌ها بوده است. اتفاقات خاصی در این منطقه رخ می‌دهد و باید این مسائل منطقه را دانشگاهیان رصد کرده و به موقع هشدار و نظر دهند.

وی افزود: در چنین شرایط خطیری همه با فرصت‌هایی روبرو هستیم و فرصت‌ها را می‌توان از دل محرومیت‌ها خلق کرد و دانشگاه‌ها نقش علمی و اجتماعی و تأثیرگذاری در این شرایط دارند و در مدیریت شرایط جدید هیچ مجموعه‌ای با صلاحیت تر از مجموعه دانشگاهیان نیست که بتواند برای این موضوع راهکار بدهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top