تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/04/18 - 12:47
کد خبر: 318971

لزوم ورود بنیاد علمی اکو به حوزه‌های اجرای پروژه‌های مشترک

وزیر علوم بر لزوم ورود بنیاد علمی اکو به حوزه‌های اجرای پروژه‌های مشترک، انتقال فناوری، تبادل دانشمندان و دانشجویان و بهره‌مندی از تجارب سایر سازمان‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس بنیاد علمی اکو که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، بر لزوم ورود بنیاد علمی اکو به حوزه‌های اجرای پروژه‌های مشترک، انتقال فناوری، تبادل دانشمندان و دانشجویان و بهره‌مندی از تجارب سایر سازمان‌های منطقه‌ای و به‌کارگیری آن در زمینه‌های بومی منطقه‌ای تأکید کرد.

غلامی افزود: بنیاد علمی اکو نهمین سال فعالیت‌های خود را پشت سر می‌گذارد. باعث خوشوقتی است که اعلام کنم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو اکو و میزبان سازمان همکاری اقتصادی (ECO) به همراه سایر کشورها به‌خصوص جمهوری اسلامی پاکستان، همکاری تنگاتنگی با بنیاد علمی اکو داشته و در حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری، میزبانی یا حمایت کرده است. مایلم یک‌بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از بنیاد علمی اکو ابراز کنم.

وی تصریح کرد: منطقه اکو با جمعیت حدود ۴۹۰ میلیون نفر، تولید ناخالص ملی (GDP) ۶.۳ تریلیون دلار و منابع طبیعی قابل‌توجه، ظرفیت مناسبی برای همکاری دارد. در جهانی که بی‌ثباتی، ناامنی و عدم اطمینان ناشی از دوران گذار بر آن سایه افکنده، همکاری‌های منطقه‌ای به‌خصوص میان کشورهای همسایه، راه‌حلی پایدارتر و کم‌هزینه‌تر برای توسعه و پیشرفت است.

غلامی افزود: همکاری در حوزه علوم، فناوری و نوآوری در جهانی که هر روز شکاف میان کشورهای توسعه‌یافته با کشورهای درحال‌توسعه و کمتر توسعه‌یافته بیشتر می‌شود، یکی از بهترین و پایدارترین مسیرهای حرکت منطقه‌ای است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: دراین‌باره توجه شما را به چند نکته درباره همکاری‌های علمی و فناوری اکو جلب می‌کنم: اول؛ همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران در جلسات قبل هیئت‌امنا تأکید کرده، بنیاد علمی اکو و در سطحی گسترده تر منطقه اکو، نیازمند نقشه راهی جامع برای همکاری در زمینه علوم و فناوری است. اینکه علوم و فناوری منطقه در کجای جهان امروز قرار دارد؟ بایستی در کدام مسیر حرکت کند و در میان‌مدت و بلندمدت به چه جایگاهی برسد، نیازمند یک نقشه راه مشترک در بستر زمانی مناسب است. هرچند طی سال‌های گذشته حوزه‌های اولویت‌دار برای همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد علمی اکو تعیین‌شده که باید از دست‌اندرکاران آن قدردانی کرد.

وی افزود: نکته دوم؛ بنیاد علمی اکو طی سال‌های گذشته فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام داده که شایسته تقدیر است. بااین‌حال، کشورهای منطقه نیازمند ورود به حوزه‌های جدیدتر و جدی‌تری از همکاری‌های علمی و فناوری مشترک هستند. در کنار برگزاری سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و کنفرانس‌های بین‌المللی که فعالیت‌های مفیدی هستند پیشنهاد می‌شود که بنیاد علمی اکو وارد حوزه‌های جدی‌تری مانند اجرای پروژه‌های مشترک، انتقال فناوری، تبادل دانشمندان و دانشجویان شود. استفاده از تجارب سایر سازمان‌های منطقه‌ای و به‌کارگیری آن در زمینه‌های بومی - منطقه‌ای، در این زمینه حائز اهمیت است.

غلامی بیان کرد: نکته سوم؛ همه کشورهای منطقه ازجمله کشور ما ایران، کمابیش با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تحریم‌های ظالمانه و ضد حقوق بشری ایالات‌متحده آمریکا دشواری‌های موجود را بیشتر کرده است. هرچند معتقدیم که دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست و ایران شرایط دشوار امروز را با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت، ولی ما و منطقه اکو نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر، بر اساس ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود و درک مناسب از چالش‌ها و دشواری‌ها پیش رو هستیم.

وزیر علوم افزود: همکاری‌های علوم، فناوری و نوآوری در منطقه اکو، بایستی با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی و عوائد و منافع اقتصادی آن‌ها برای منطقه برنامه‌ریزی شود. حال که تبادلات مالی با مشکلات اجرایی مواجه شده، مناسب است از ظرفیت‌های جایگزین کشورهای عضو همچون ارائه بورس، ارائه فرصت مطالعاتی و طرح‌هایی مانند اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با اساتید مشترک و … بهره‌برداری نمائیم.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با جمعیت دانشجویی ۴.۳ میلیون نفر که حدود یک‌میلیون نفر آن‌ها در تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، بر اساس ایندکس‌های مهم ISI و Scopus، بیشترین رشد در تولیدات علمی دنیا را طی ۱۰ سال اخیر داشته است. ایران با ۴۱ پارک علم و فناوری و ۲۹ دانشگاه بزرگی که بر اساس رتبه‌بندی تایمز جز دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته است، با تمامی ظرفیت‌های خود از بنیاد علمی اکو حمایت و پشتیبانی می‌نماید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top